وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

انقلابی در زمینه پاکسازی محیط زیست، مو نفت را از محیط زیست پاک می کند! 10 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

انقلابی در زمینه پاکسازی محیط زیست، مو نفت را از محیط زیست پاک می کند!

مو می تواند تا 9 برابر وزن خود، روغن و مواد نفتی جذب کند ! 

آیا تا به حال فکر می کردید که از چیزی مانند مو برای پاکسازی محیط از مواد پتروشیمی استفاده شود؟ در کمال تعجب، مو به عنوان موثرترین منبع برای انجام این کار کشف شده است. مو می تواند بدون زحمت بین 3 تا 9 برابر وزن خود نفت و مواد روغنی جذب کند!   

لیزا گوتیه و پاتریس گوتیه در سال ۱۹۹۸ میلادی سازمان  غیر انتفاعی Matter of Trust را ایجاد کردند. هدف آنها پیدا کردن راه های برای برطرف کردن چالش های محیط زیستی بود.

در سال 1999، لیزا گوتیه همکاری خود را با فیل مک کروری، آرایشگر و مخترع پوستش مو از آلاباما آغاز کرد. سال‌ها قبل، فیل در حین تماشای سی‌ان‌ان از سمورهای آغشته از بنزین در جریان حادثه معروف اکسون والدز در آلاسکا بود. در همین حال این ایده به ذهنش رسید که شاید قراردادن الیافی از مو در سیالات نفتی بتواند برای حوادث نشت نفت موثر باشد.

مک کوری نظریه اش را با مقداری مو که در سال آرایشگاهش ذخیره کرد بود امتحان کرد و همینجا یک ایده چندین میلیون دلاری خلق شد چرا که موی انسان توانایی خارق العاده ای در جذب مواد نفتی سطحی داشت. موی طبیعی بخصوص موی انسان توانایی بسیار بالایی در جذب سیالات نفتی  و روغنی دارد و بلافاصله پس از تماس با نفت مولوکول های آن به مو می چسبند و مو آن را در خود نگاه می دارد.

این ایده باعث شد تا آنها به فکر ساخت فرش های از مو بیوفتند. فرش های با ابعاد 2 در 2 فوت و ضخامت 1 اینچ که برای ساخت آن نیاز به 500 گرم موی طبیعی بود و پس از تست آن متوجه شدند که قادر به جذب 1.5 گالن نفت (5.6 لیتر) دارد.

به طور متوسط ​​سالانه بیش از 2500 نشت نفت اتفاق می افتاد. همچنین بیش از 370000 آرایشگاه در ایالات متحده و بیش از 200000 آرایشگر حیوانات خانگی وجود دارد که هر کدام به طور متوسط ​​روزانه یک کیلوگرم مو/خز را کوتاه می کنند. این ایده که با استفاده از یک منبع موثر، طبیعی و تجدیدپذیر از محل دفن زباله برای پاکسازی محیط استفاده شود بسیار شگفت انگیز بود.

تاثیر مثبت بر محیط زیست

مشخص شد که فرشهای مو بسیار کارآمدتر از بوم های مصنوعی مورد استفاده در صنعت نفت برای تمیز کردن لکه های نفتی هستند. فرشهای مبتنی بر مو برای جمع آوری آسان مواد نفتی براحتی روی سطح آب شناور می شوند. 

Matter of Trust موهای اهدا شده را به فرشهایی برای جذب نشت نفت، بصورت لوله های بلند  تبدیل می کند که برای نشت در دریا استفاده می شود. آنها اهدای مو، خز، پشم، پشم گوسفند ، سالن ها، آرایشگران و کشاورزان را می پذیرند. موها بر اساس طول در انبارها طبقه بندی می شوند و به محصولات نمدی تبدیل می شوند که نفت و مواد پتروشیمی را در زهکشی طوفان، چاه ها، سیستم های تصفیه، رودخانه ها و اقیانوس ها جذب می کنند!

این استارتاپ تاکنون در بیش از 300 هزار فرایند پاک سازی نشت های نفتی شرکت کرده است و توانسته بیش از 40 هزار فرش مو درست کند. آنها در سال 2010 در یکی از بزرگترین پاکسازی های نشت نفت، یعنی نشت نفت در دیپ واتر هواریزن در خلیج مکزیک شرکت کردند.

امروزه Matter of Trust بعد از تاثیرات بی نظیرش در اقیانوس ها، با تمرکز بر روی زمین، شروع به استفاده از محصولاتش برای مقابله با روغن خودروهای نشت‌شده به آبراهه‌ها کرده است. سالانه بالغ بر 800 میلیون لیتر نفت فقط از طریق وسایل نقلیه موتوری به آبراه ها می رود که شانزده برابر مقدار نفتی است که در نشت BP در سال 2010 نشت کرده بود! جلوگیری از ورود روغن به لوله‌های فاضلاب با استفاده از تشک‌ها و فرش های موی آن‌ها، یک پیروزی فوق‌العاده دیگر برای استارتاپی است که آنها توسعه داده‌اند!  نشت نفت، آب آشامیدنی را آلوده می کند، سلامت عمومی را به خطر می اندازد، به گیاهان و حیات وحش آسیب می رساند و به اقتصاد آسیب می رساند — بنابراین ما از دیدن اجرای این پروژه جدید در سراسر جهان هیجان زده هستیم!   

نظر شما در مورد این تشک و فرش مو چیست؟ 

 

منبع : www.floraandfauna.com.au

ترجمه در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.