وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 مهارت مورد تقاضا در سال 2024 29 آذر
admin لایک 0 دیدگاه

10 مهارت مورد تقاضا در سال 2024

در کتاب مهارت‌های آینده: 20 مهارت و شایستگی که همه برای موفقیت در دنیای دیجیتال به آن‌ها نیاز دارند، به مهارت‌هایی که همه طی 5 تا 10 سال آینده به آن‌ها نیاز خواهند داشت نگاه می‌کنیم. بنابراین، در اینجا، من می خواهم به آینده نزدیک تر نگاه کنم. کسب‌وکارها به سمت استخدام مبتنی بر مهارت و توسعه نیروی کار حرکت می‌کنند که ناشی از نیاز به باز کردن پتانسیل تحول‌آفرین فناوری‌های جدید است.

این سوال حیاتی مطرح می شود که: اگر شما یک جویای کار یا کارفرمایی هستید که به دنبال تضمین موفقیت در سال 2024 هستید، چه مهارت هایی را باید توسعه دهید؟

همه می توانند ببینند که ما به وضوح در مراحل اولیه عصر هوش مصنوعی زندگی می کنیم. اما این فناوری هنوز برای تحقق چشم انداز از دنیای بدون کار وجود ندارد. و بسیاری از ما هنوز آماده تسلیم شدن در برابر زائد بودن کامل نیستیم.

این بدان معناست که مهارت هایی که بیشترین تقاضا را دارند در یکی از دو دسته قرار می گیرند. آنها یا شامل توانمندسازی سازمان ها برای باز کردن پتانسیل عظیم فناوری و ابزارهای مرزی هستند. از طرف دیگر، آنها در مورد به حداکثر رساندن ارزش ویژگی ها و توانایی های انسانی ما هستند که ماشین ها نمی توانند امیدوار باشند با آنها مطابقت داشته باشند.

به عبارت دیگر، برخی مهارت های فناوری و برخی دیگر «مهارت های نرم» هستند. اما وجه مشترک آنها این است که به ما اجازه می دهند در دنیایی که ماشین ها روز به روز توانمندتر می شوند، مهارت های خاصی را به کار ببریم.

بنابراین، بیایید نگاهی به 10 مجموعه مهارت بیاندازیم که فکر می کنم برای 12 ماه آینده و احتمالاً بسیار فراتر از آن واقعاً ارزشمند خواهند بود.

 

هوش مصنوعی مولد

ظهور هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT به عنوان "لحظه آیفون" برای هوش مصنوعی توصیف شده است. تقریباً یک شبه و تقریباً هر کسی می تواند از آن برای ایجاد، خودکارسازی و صرفه جویی در زمان در زندگی حرفه ای و روزمره خود استفاده کند. با این حال، کیفیت ها و توانایی ها برای شناسایی فرصت ها، توسعه راه حل های کارآمد، مدیریت تغییرات و پرداختن به پیامدهای اخلاقی مورد نیاز است. این مهارت‌ها جزو ارزشمندترین و پرتقاضاترین مهارت‌ها در سال 2024 خواهند بود.

مهارت های پایداری

کسب‌وکارها اهمیت شدید اطمینان از عملکرد خود را به گونه‌ای که پایدار است و کمترین تأثیر را بر محیط‌زیست ایجاد می‌کند، تشخیص می‌دهند. اهداف صفر خالص به طور فزاینده‌ای به عنوان اولویت‌های استراتژیک کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شوند، و اغلب کسب‌وکارهای کوچک‌تری که به دنبال مشارکت یا همکاری با شرکت‌ها و ارگان‌های دولتی هستند، به تعهد به پایداری نیاز دارند. این بدان معناست که مهارت‌های مربوط به شناسایی و اجرای راه‌حل‌های سبز بسیار ارزشمند است.

مدیریت پروژه

چه در حال مدیریت انسان‌ها و چه ماشین‌ها باشید، نیاز روزافزونی به افرادی وجود دارد که مهارت‌هایی برای گرد هم آوردن افراد، فناوری و مهارت‌های حل مسئله داشته باشند. نظارت در سطح بالا، تعیین اهداف استراتژیک و اولویت‌بندی کار و منابع هنوز فراتر از توانایی‌های ابزارهای هوش مصنوعی تجاری است. با این حال، کسانی که در این نقش‌ها کار می‌کنند، فرصت‌های بی‌سابقه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به همه چیز از نمونه‌سازی اولیه گرفته تا تحقیق، زمان‌بندی، آزمایش و انطباق دارند.

مهارت های ارتباطی

همچنان ارتباط موثر یک عنصر حیاتی از مجموعه مهارت های تجاری است. اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به افرادی وجود دارد که بتوانند فرصت های پیام رسانی را شناسایی کرده و شکاف های ارتباطی را در بین سازمان ها پر کنند. نقش‌های بیشتری برای کسانی وجود خواهد داشت که می‌توانند بینش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها را تفسیر کنند و آن‌ها را به زبان انسانی به هر کسی که نیاز به اقدام دارد، منتقل کنند. و از آنجایی که برقراری ارتباط با ماشین‌ها به زبان طبیعی تبدیل به یک هنجار می‌شود، سازمان‌ها به انسان‌هایی نیاز دارند که بتوانند با آن‌ها به روشی صحبت کنند که بهترین نتایج را به دست آورند.

مهارت های مراقبت های بهداشتی بالینی

جهان با کمبود متخصصین مراقبت‌های بهداشتی مواجه است و بسیاری از وظایف در خط مقدم مراقبت‌های بهداشتی در صورت امکان خودکارسازی کامل فاصله زیادی دارند.

پزشکان، پرستاران و سایر متخصصان سلامت به طور فزاینده‌ای می‌توانند مهارت‌های خود را با ابزارهای هوش مصنوعی تقویت کنند. اما ویژگی‌های انسانی مانند هوش هیجانی و همدلی همیشه برای نقش‌های آن‌ها حیاتی خواهد بود. در اقتصادهای توسعه‌یافته، مشاغل مراقبت‌های بهداشتی نیز اغلب دستمزد نسبتاً خوبی دارند - که منعکس‌کننده مهارت‌ها، کیفیت‌ها و تجربه‌های تخصصی مورد نیاز برای انجام خوب کار است. کار در این زمینه همیشه به عنوان راهی برای افراد سخت کوش از هر پیشینه ای برای ایجاد یک شغل پایدار با امنیت و چشم انداز دیده می شود و این هنوز در سال 2024 صادق خواهد بود.

مهارت های داده

انقلاب هوش مصنوعی بر روی داده ها بنا شده است و درک چگونگی تبدیل آن به ارزش برای موفقیت کسب و کار اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. برای اینکه برای کارهای مهمی مانند بهبود مراقبت های بهداشتی و پیشبرد تحقیقات علمی، اخلاقی و قابل اعتماد باشد، هوش مصنوعی نیز باید شفاف و قابل توضیح باشد. مهارت‌های علم داده در اینجا ضروری است تا به ما کمک کند مطمئن شویم که ماشین‌ها از داده‌هایی استفاده می‌کنند که می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم تا تصمیم‌هایی را بگیریم که می‌توانیم بفهمیم.

شبکه سازی بین فردی

کسانی که توانایی دوستی با افراد مناسب را دارند، همیشه راه دوری خواهند رفت. ایجاد شبکه ای از دیگران که می توانند به ما در دستیابی به اهداف و همچنین کمک به پیشرفت شخصی ما کمک کنند، یک مهارت حیاتی است. این بدان معناست که توسعه توانایی ایجاد پیوندهای مبتنی بر اعتماد و اهداف مشترک در سال 2024 مانند همیشه ارزشمند خواهد بود، زیرا فناوری فرصت‌های جدیدی را برای رشد و نوآوری برای افرادی که آماده عمل به آنها هستند باز می‌کند.

مهارت های رایانش ابری

انتظار می رود بین سال های 2022 تا 2030، بازار جهانی رایانش ابری از 570 میلیارد دلار به نزدیک به 2.5 تریلیون دلار افزایش یابد. این بدان معناست که تقاضای فزاینده‌ای برای کسانی که مهارت‌های فنی برای کمک به کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک در مهاجرت به فضای ابری دارند، وجود خواهد داشت. افراد حرفه‌ای که در ابزارها و پلتفرم‌های رایانش ابری مهارت دارند، در طول سال 2024 و پس از آن مرتبط و رقابتی باقی خواهند ماند.

مهندسی یادگیری ماشین

البته، تقویت انقلاب هوش مصنوعی به این معنی است که تقاضای فزاینده ای برای انسان هایی با مهارت های فنی برای اجرای آن وجود خواهد داشت. گزارش مجمع جهانی اقتصاد آینده مشاغل 2023 بیان می کند که "متخصصان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در صدر فهرست مشاغل با رشد سریع هستند." در سال 2024، علی‌رغم پیشرفت‌هایی که در هوش مصنوعی مولد به این معنی است که حتی افراد غیر ماهر نیز می‌توانند اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی بسازند، و در هوش مصنوعی خود تکراری که خود را ایجاد می‌کند (AutoML یک مثال است)، مهندسان ML انسانی همچنان در تقاضای بالایی خواهند بود.

مهارت های امنیت سایبری

نقض داده‌ها، حملات سایبری و تلاش‌های هک، همگی از نظر فراوانی و شدت در حال افزایش هستند. همچنین برای مشاغلی که به اندازه کافی از داده های مشتریان خود محافظت نمی کنند، مجازات می شود. امنیت سایبری یک مسابقه تسلیحاتی است که افراد، گروه‌ها و حتی بازیگران تحت حمایت دولت با نیت‌های بد قصد رقابت با متخصصان امنیتی برای به کارگیری فناوری سریع‌تر، قدرتمندتر و هوشمندتر در برابر مخالفان خود دارند. همه این عوامل به این معنی است که مهارت‌های مربوط به امنیت و انعطاف‌پذیری ساختمان‌ها در سال 2024 بیشترین تقاضا را دارند.

 

منبع: Forbes Bernard Marr Contributor

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.