وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آینده NFT ها: آیا بازار در سال 2024 احیا می شود؟ 24 آبان
admin لایک 0 دیدگاه

آینده NFT ها: آیا بازار در سال 2024 احیا می شود؟

با وجود رکود طولانی مدت و پس‌زمینه منفی، مانند اخراج نیمی از پرسنل OpenSea در هفته گذشته، پیش‌بینی می‌شود که بازار از 1.6 میلیارد دلار در سال 2023  تا سال 2027 دو برابر شود و به 3.2 میلیارد دلار برسد. حجم بازار NFT در اکتبر به بالاترین حد خود از ماه اگست رسیده که همچنان 38% پایین تر از ماه سمپتامبر است.

توییت اکانت nansen در شبکه اجتماعی تویتر با این عنوان که آیا ما برمیگردیم در مورد بازار nft ها

 

جذابیت اصلی در ویژگی‌های ذاتی توکن‌ها نهفته است - ارائه اثبات مالکیت و اطمینان از منشأ، که در بخش‌هایی مانند هنر، بازی و تعامل با مشتری بسیار مهم هستند. NFT ها هنوز به عنوان دروازه ای برای تقویت یک اکوسیستم دیجیتال شفاف تر و پاسخگوتر دیده می شوند.

مت مدوید، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت رسانه ای nft در حال حاضر، در مورد موانع رشد بازار در سال 2024، در مصاحبه ای گفت: "بسیاری از کسانی که خارج از این جامعه تخصصی هستند، NFT ها را با پروژه های PFP کوکی مقایسه میکنند و یا آن را دارایی های با قیمت‌های بی‌معنی اطلاق میکنند. مشابه روزهای اولیه کریپتو، برخی حتی کل بخش را به عنوان «کلاهبرداری» می‌نویسند. آموزش برای کمک به بازار اصلی برای درک قدرت و پتانسیل مالکیت دیجیتال حیاتی است، موارد جدید استفاده از NFT در حال ظهورهستند و ما در وب با یک جهش بنیادی روبرو هستیم."

جان وو، رئیس شرکت توسعه AVA Labs، در مصاحبه ای با من، پتانسیل تحول آفرین NFT ها را برجسته کرد: "NFT ها راهی را برای هنرمندان فراهم می کند تا مالک خلاقیت های دیجیتال خود باشند، جریان های درآمدی جدیدی ایجاد کنند و جوامع را پیرامون کارهای هنرمندان درگیر کنند. "

ادغام nft و rwa

ادغام NFTها با RWAها، امکاناتی را در تبدیل دارایی های فیزیکی (غیر نقدینگی) به توکن های زنجیره ای با نقدینگی بالا و تسهیل سرمایه گذاری های فرامرزی فوری را آشکار می کند. گذر از دارایی‌های صرفاً دیجیتالی و رسیدن به ترکیبی از دارایی‌های دیجیتال و دنیای واقعی می‌تواند دامنه و جذابیت NFT را گسترش دهد و شکاف بین قلمرو مالی سنتی و فضای در حال رشد بلاک چین را پر کند.

Max Thake از پلتفرم بلاک چین در مصاحبه ای با من گفت: «RWAها یک مورد استفاده شگفت انگیز از NFT را ایجاد می کنند که RWA های غیرقابل نقد را به توکن های زنجیره ای بسیار مایع تبدیل می کند و امکان سرمایه گذاری فوری برون مرزی در انواع زیرساخت ها و سایر پروژه ها را فراهم می کند.

در املاک و مستغلات، فرآیند توکن‌سازی با ترجیح هزاره‌ها برای سرمایه‌گذاری و مدل‌های مالکیت انعطاف‌پذیرتر همسو می‌شود و پویایی بازار را متحول می‌کند. در همین حال، در حوزه هنر و کلکسیون، توکن‌سازی مکانیزمی را برای مالکیت کسری فراهم می‌کند و به طیف وسیع‌تری از سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در مالکیت آثار هنری با ارزش شرکت کنند. این نه تنها نقدینگی بازار را افزایش می دهد، بلکه شفافیت قیمت را نیز تضمین می کند.

 

دارایی های دنیای واقعی

/*(خارج از ترجمه)

دارایی های دنیای واقعی (RWA) چیست؟ 

دارایی های دنیای واقعی(RWA)، توکن های قابل تعویض یا غیرقابل تعویض مشابه با NFT هستند که نشان دهنده مالیکت دارایی های مالی سنتی در بلاکچین است. RWA ها می توانند دارایی های مشهود مانند املاک و مستغلات یا دارایی های نامشهود مانند اوراق قرضه و مشارکت دولتی را شامل شود. این کار با توکن سازی (Tokenized) شدن یک دارایی واقعی در دنیای بلاکچین شروع میشود که براساس ارزش گذاری آن تعدادی توکن در شبکه بلاکچین ضرب و تولید میشود.

توکن‌سازی دارایی در دنیای واقعی فرآیندی است که این دارایی‌ها را به‌عنوان توکن‌های امنیتی در زنجیره بلاکچین قرار می‌دهد تا از فناوری بلاکچین استفاده کند. هر دارایی با ارزشی را می‌توان توکن‌سازی کرد و در معاملات روی زنجیره بلاکچین آن را مورد استفاده قرار داد.

دراین باره پیشنهاد میکنیم کتاب بلاکچین برای کسب و کارها نوشته دیوید فورلانگیر و کریستوف اوزوریو با ترجمه ثناجهاندار را مطالعه فرمایید. این کتاب در مورد حوزه بلاکچین، nft، نحوه مشارکت و دسترسی به بازار و سایر مواردی که برای ورود به این حوزه و سرمایه گذاری در آن احتیاج دارید را در اختیار شما قرا میدهد.*/

 

نیاز به شفافیت مقرراتی

کارشناسان خواستار زیرساخت کاربر پسندتر و شفافیت نظارتی برای NFTها هستند. یک چارچوب نظارتی روشن برای محافظت از مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران، میتواند تضمین سطح ثبات مورد نیاز برای رشد و بلوغ فضای NFT را فراهم نماید. بعلاوه بر نقش اساسی یک چارچوب نظارتی روشن در ایجاد یک اکوسیستم پایدار و قابل اعتماد NFT تأکید می کند، که به نوبه خود می تواند صنعت را به سمت یک مسیر رشد پایدارتر سوق دهد. اگرچه بعید است که در سال 2024 شاهد هرگونه حرکت نظارتی در مورد NFT ها باشیم.

Rusty Matveev از برنامه بلاک چین Calaxy در مصاحبه ای به من گفت : "ایجاد یک زمینه بازی برای محاسبه فردیت فن آوری های مختلف وب تری یک کار پیچیده است و نباید عجله کرد.

برای ایجاد یک رویکرد نظارتی عادلانه تر برای NFT ها، صنعت ابتدا باید بر آموزش سیاست گذاران در مورد ارزش ها و تفاوت های ظریف NFT ها، با ارزهای دیجیتال تمرکز کند."

مقررات NFT و حقوق مالکیت معنوی 

رشد بازار که منجر به NFT های مبتنی بر ارزش می شود

رشد اولیه کیهانی NFTها، که اغلب بر اثر حدس و گمان انجام می شود، در حال تبدیل شدن به یک بازار ارزش محور است. در سال 2024، پروژه ها باید ارزش واقعی و سودمندی را که روی میز آورده اند بررسی کنند. این تغییر منجر به پروژه‌های NFT پایدارتر و ارزشمندتر می‌شود که در برابر نوسانات بازار مقاومت می‌کنند.

ریچارد گاردنر، مدیرعامل Modulus در مصاحبه ای به من گفت:

NFT “ ها یک مورد استفاده دارند که مد، سنگ های قیمتی کمیاب و داروها را لمس می کند: جلوگیری از جعل. چه در مورد لباس ها و کیف های دستی با ارزش بالا و چه داروهای مالاریا در آفریقا، جعل یک مشکل بزرگ است. در بازار سنگ های قیمتی کمیاب، NFT ها می توانند برای تأیید اینکه آیا سنگ از نظر اخلاقی از معدنی که متکی به کار کودکان نبوده است یا خیر، استفاده شود”.

در مثالی دیگر، نویسندگان و مربیان آثار خود را به قالب‌های NFT تبدیل کردند و بازارهای انتشاراتی NFT مانند Bookwire را ایجاد کردند که بستری را برای چنین قالب‌های دیجیتالی فراهم کرد.این فرآیند فکری در هدایت بازار NFT به سمت یک جهت ارزش محورتر و پایدارتر، که در آن پروژه ها به جای تبلیغات سوداگرانه بر اساس ابزاری که ارائه می دهند، رشد می کنند، بسیار مفید است.

کتاب پول نقد دیجیتال اثر فین برونتون با ترجمه علی قربان زاده در مورد تاریخچه پیدایش ارزهای دیجیتال می پردازد و به پیدایش NFT ها اشاره می کند.

Thake افزود: «آنچه در ادامه اتفاق می‌افتد، جستجوی آرام‌تر و معقول‌تر برای موارد استفاده است که NFT‌ها می‌توانند ارزش واقعی بیافزایند... ما NFT‌های بیشتری را خواهیم دید که به دلیل کاربردشان ارزشمند هستند، نه حدس و گمان محض.»

 

نگرانی های زیست محیطی

ردپای کربن مرتبط با محاسبات مورد نیاز برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و توکن‌های جدید در بلاک چین دیده میشود.پیش‌بینی می‌شود که یک NFT متوسط ۲۱۱ کیلوگرم دی‌اکسید کربن (CO2) در طول عمر خود به دلیل فرآیندهای درگیر در ایجاد و کسب آن منتشر می‌کند.

نگرانی های زیست محیطی مرتبط با NFT

ایلیا ریبچین، شریک شرکت مشاوره کسب و کار Elixirr، معمای اخلاقی را که مصرف کنندگان آگاه از محیط زیست با آن مواجه هستند، مطرح می کند. در مصاحبه ما، او اشاره کرد که "بسیاری از همان مصرف کنندگانی که به NFT ها علاقه مند هستند، آگاه به مسائل محیط زیستی نیز هستند. برای آنها، سرمایه گذاری در دارایی هایی که اثرات زیست محیطی بزرگی ایجاد می کند، یک معضل اخلاقی ایجاد می کند." بنابراین، شرکت ها باید اثرات زیست محیطی را در نظر بگیرند.

 

همکاری برند و هنرمند با NFT

همکاری بین برندهای تثبیت شده، هنرمندان و جوامع هنر دیجیتال به عنوان یک گام مهم در جهت ارتقای پذیرش NFT و بیان خلاقانه تلقی می شود.

راه اندازی اخیر اقامتگاه هنرمندان web3 توسط آدیداس، همگرایی هنر و مد را برای مخاطبان وسیع تری از سازندگان و سرمایه گذاران برجسته کرد. همکاری ها به تقویت اکوسیستم NFT فراگیرتر کمک می کند، که منجر به پذیرش جریان اصلی NFT ها می شود.

Rusty Matveev در مصاحبه ای به من گفت: "ابتکاراتی مانند اقامتگاه استودیو هنر دیجیتال آدیداس پتانسیل این را دارند که کاتالیزور قابل توجهی برای احیای بازار NFT باشند. مشارکت هنرمندان و سازندگان در چنین برنامه هایی به ترویج پذیرش NFT و بیان خلاقانه کمک می کند."

مت مدود معتقد است که نوآوری و فرهنگ باعث رشد بازار می شود. همانطور که او در ایمیلی به من خاطرنشان کرد، "NFTها با درگیر کردن صنایع خلاق و وارد کردن نسل جدیدی از سازندگان و صنایع به وب تری به جریان اصلی فناوری بلاک چین کمک کرده اند. 500 برند ثروتمند مانند استارباکس و لوفت‌هانزا برنامه‌های وفاداری را چپ و راست راه‌اندازی می‌کنند. بازی، موسیقی و مد صنایع چند میلیارد دلاری هستند که در حال حاضر از این فناوری استقبال می‌کنند.

در حالی که کارشناسان موافق هستند که آینده NFT ها شبیه روند صعودی سال 2021 نخواهد بود، برخی در مورد احیای بالقوه بازار در سال 2024 صحبت می کنند. این چشم انداز مثبت از پروژه های سودمند و ارزش محور، همکاری های خلاقانه و تقاضا برای برنامه های کاربردی دنیای واقعی ناشی می شود.

 

درپایان اگر علاقمند به دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال بویژه بیت کوین هستید، پیشنهاد میکنیم کتاب استاندارد بیت‌کوین اثر سیف الدین آموس با ترجمه علیرضا کاظمی نیا را مطالعه فرمایید. این کتاب به جایگزینی غیرمترکز برای بانکداری مرکزی می پردازد و انواع پول های ابتدایی و فلزی تا پول های رایج امروزی را با ارزهای مدرن و دیجیتال امروزی در کفه های ترازو قرار داده و به مقام مقایسه میگذارد.

 

منبع :  Forbes Anastasia Chernikova Contributor

ترجمه شده در واحد هوش بازار TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.