وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه بدون قدرت اختیار، در محل کار نفوذ ایجاد کنیم 14 آبان
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه بدون قدرت اختیار، در محل کار نفوذ ایجاد کنیم

این سناریو را تصور کنید: پس از ماه‌ها درخواست ترفیع، سرانجام رئیس شما فرصتی را به شما پیشنهاد می‌کند. او یک ابتکار برجسته دارد که از شما می‌خواهد بر آن نظارت کنید و شما هیجان زده هستید. تنها اشکال این است که این یک ترفیع شغلی نیست. او از شما می خواهد که به عنوان یک رهبر تیم عمل کنید. چنین موقعیت هایی، به ویژه در سازمان های ماتریسی با تعهدات گزارش دهی متعدد، رایج است. اگر وظیفه دارید پروژه ای را «غیررسمی» رهبری کنید، باید بر هنر تأثیرگذاری بدون اقتدار در کار مسلط شوید.

چه رهبر تیم باشید و چه مدیر یک تیم چند کاره، تأثیرگذاری بدون اختیار برای هر رهبر یک مهارت حیاتی است. برای انجام این کار، باید بتوانید با اعتماد به نفس و تخصص خود به جای یک عنوان شغلی فانتزی، به افراد در همه سطوح انگیزه دهید. یک مزیت کلیدی برای این رویکرد این است که رهبرانی که الهام بخش می شوند نسبت به کسانی که فرماندهی و کنترل می کنند، بهره وری بیشتری دارند. تحقیقات انجام شده توسط Bain نشان داد که کارمندان الهام بخش هستند که بیش از دو برابر کارمندان راضی بازدهی دارند.

برای ایجاد نفوذ بدون قدرت اختیار، باید بر مجموعه خاصی از مهارت ها تسلط داشته باشید. بیایید نگاهی عمیق به پنج مورد برتر بیندازیم.

1. مدیریت روابط بین فردی و ایجاد ارتباط

ایجاد روابط یکی از تاثیرگذارترین راه ها برای اعمال نفوذ بدون اقتدار است. داشتن ارتباطات معنی‌دار با همکاران، اعتماد را تقویت می‌کند، و الهام‌بخش آنها می‌شود تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنند. این مهارت هنگام مدیریت تیم‌های مجازی که توسط چندین جغرافیا و منطقه زمانی از هم جدا شده‌اند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با یافتن زمینه های مشترک شروع کنید. سپس، برای شناخت واقعی همکاران خود و توسعه هوش هیجانی خود وقت بگذارید. هوش هیجانی یک مهارت نرم است که به مدیران اجازه    می دهد تا بر دیگران تأثیر بگذارند، متقاعد کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند. وقتی رهبر دلسوز تیم خود باشید، می توانید مشارکت کارکنان را تقویت کنید، همکاری را بیشتر کنید و عملکرد را افزایش دهید.

2. شبکه ای از حامیان ایجاد کنید

علاوه بر مدیر خود، شما می خواهید گروهی از افرادی را که به شما و ماموریت شما ایمان دارند جمع آوری کنید. به عنوان مثال، متحدان، منبع حمایت عاطفی در دورانی هستند که می تواند چالش برانگیز باشد. آنها همچنین می توانند در مواقعی که به راهنمایی نیاز دارید به عنوان مشاور عمل کنند و در هنگام متقاعد کردن دیگران برای تأیید پروژه، قهرمان شوند. بعلاوه، هنگامی که خود را در یک سد راه می بینید، استفاده از شبکه ای از همراهان حامی می تواند مفید باشد.

شبکه ای از حامیان ایجاد کنید

 

به یاد داشته باشید که این یک خیابان دو طرفه است. اگر می خواهید دیگران از شما حمایت کنند، به دنبال فرصت هایی برای حمایت از همکاران خود باشید.

3. خود را به عنوان یک متخصص قرار دهید

. رهبران فکری می توانند تغییرات معنی داری را ایجاد کنند. برای متمایز شدن به عنوان کسی که الهام بخش دیگران است و راهنمایی می کند، روی برند شخصی خود به عنوان متخصص تمرکز کنید. مشخص کنید چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند و برندی بسازید که نشان دهنده کار شما و ارزشی باشد که به میز می آورید. در حالی که ایجاد یک برند شخصی به زمان نیاز دارد، ارزش تلاش را دارد.

4. به داستان سرایی تکیه کنید

برای تأثیرگذاری بدون اقتدار، باید بتوانید ایده های خود را به گونه ای بیان کنید که مردم بخواهند از شما حمایت کنند. یکی از راه های موثر برای برقراری ارتباط با تیم خود، داستان گویی متقاعد کننده است. گاهی اوقات، تحقیقات و داده ها برای متقاعد کردن مردم برای دیدن دیدگاه شما کافی نیست. ایجاد یک روایت قانع کننده به ایجاد ارتباط بین داده ها و اینکه چرا مردم باید اهمیت دهند کمک می کند. این تکنیک در محیط‌های با فناوری پیشرفته که در آن همه دانش‌های تخصصی متفاوتی دارند، مفید است

داستان سرایی کنید

در آن صورت، داستان سرایی واژگان مشترکی ایجاد می کند که به توضیح مفاهیم پیچیده کمک می کند تا بتوانید ذینفعان را متقاعد کنید و خرید ایمن کنید.

5. مقاومت را در آغوش بگیرید

وقتی از شما خواسته می شود که بدون قدرت اختیارات، رهبری کنید، ناگزیر با مقاومت مواجه خواهید شد. آن را در آغوش بگیر! بخشی از یک رهبر واقعی این است که بپذیرید نمی توانید همه چیز را بدانید. اگر فشار وجود دارد، وقت بگذارید و متوجه شوید که از کجا آمده است. ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که بتوانید به آن رسیدگی کنید. در غیر این صورت، آن را فرصتی برای توضیح بیشتر ایده های خود بدانید.

اعمال نفوذ بدون اقتدار یک شبه اتفاق نمی افتد. اما با گذشت زمان و صبر، به عنوان یک رهبر قابل اعتماد و نتیجه‌گرا شهرت خواهید داشت. در نهایت، این شهرت می تواند به شما کمک کند تا یک مقام رسمی در سازمان خود کسب کنید. صرف نظر از نتیجه، به یاد داشته باشید که رهبری مربوط به موقعیت ها یا عناوین نیست، بلکه یک طرز فکر است.

 

منبع: 

Forbes Caroline Castrillon Senior Contributor Sep 24, 2023

ترجمه شده در واحد نوآوری و بهبود TMBA

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.