وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

admin لایک 0 دیدگاه

کدام مهارتهای مدیریت کار و کسب مهم‌تر از گذشته شده‌اند؟

کدام مهارتهای مدیریت کسب و کار مهم‌تر از گذشته شده‌اند؟

شرایط ویژه فضای کسب و کار که در چند ماه گذشته به وجود آمده، وضعیت کاملاً جدیدی را برای مدیران سازمان‌های مختلف به وجود آورده است. بخشی از نیروها دورکاری می‌کنند، بخشی به دلایل پزشکی به مرخصی رفته‌اند و یا اینکه سازمان مجبور شده به صورت دائم یا موقت با تعدادی از پرسنل خود قطع همکاری کند. شرایط کار با مشتریان هم به کلی تغییر کرده و از شکل روابط تا محتوای آنها، همه چیز دستخوش تغییر گشته است. تمام این اتفاقات یعنی اینکه مدیر یک کسب و کار با اتفاقاتی روبرو می‌شود که هیچ تجربه قبلی از برخورد با آنها ندارد. در این شرایط، کدام مهارتهای مدیریتی اهمیت بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند؟

انتقال اطلاعات

یکی از واکنش‌های طبیعی افراد زمانی که با بحرانی مواجه می‌شوند، این است که عطش آنها برای دریافت اطلاعات و مصرف خبر به شدت افزایش پیدا می‌کند. برای همین است که این روزها شاهد هستیم مسئولین بهداشت و سلامت عمومی در اقصی نقاط جهان به صورت روزانه کنفرانس خبری برگزار می‌کنند و مردم کشور خود را در جریان آخرین تحولات و اطلاعات قرار می‌دهند. جریان اطلاعات در سازمان نیز در این شرایط باید چندین برابر گذشته باشد. حتی یک سلام و احوالپرسی ساده هم می‌تواند نقش مهمی در حفظ انسجام تیمی داشته باشد. نکته مهم این است که هیچکدام از اعضای تیم نباید حس کند که به خاطر وضعیت ویژه‌ای که بوجود آمده از دایره اشتراک اطلاعات خارج شده است.

 

شفافیت و حفظ آرامش

این یک اتفاق کاملاً طبیعی است که نیروهای یک سازمان در زمان بحران بیشتر از هر زمانی به هدایت مدیر خود نیاز دارند. در اینجا وظیفه مدیر این است که با نیروهای خود صادق و واقع‌گرا باشد و شرایط را به روشنی برای آنها توضیح دهد. البته از طرف دیگر، مدیر باید از هوش هیجانی بسیار بالایی برخوردار باشد و بتواند آرامش خود و تیمش را حفظ کند. توجه به این نکته در شرایط فعلی ضرروی است که هیچکدام از نیروهای ما شبیه دیگری نیست و به همین دلیل مدیر باید برای هر یک از نیروها روش و سبک ارتباط خاصی را در نظر بگیرد تا شادی و بهره‌وری او را به حداکثر میزان ممکن برساند. همین الان اگر شما هر وبسایت یا کانال خبری را باز کنید با سیلی از اخبار نگران‌کننده مواجه خواهید شد. پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید اما به هیچ وجه اجازه ندهید ترس و وحشت، کار تیم شما را مختل کند.

 

قدرت تصمیم‌گیری

بحران ویروس کرونا یک مزیت بسیار بزرگ برای خیلی از مدیران داشته و آن اینکه باعث شده مدیران کار کردن و تصمیم گرفتن در وضعیت مبهم را یاد بگیرند. یکی از نکاتی که در مدیریت کسب و کار همواره به  مدیران یادآوری می‌شود این است که برای اتخاذ تصمیمات، منتظر قطعی شدن تمام عوامل نباشید زیرا ابتدا اینکه این اتفاق بسیار اندک روی می‌دهد و سپس اینکه اگر بخواهیم منتظر بمانیم تا همه چیز کاملاً قطعی و مشخص شود، بدون شک فرسنگ‌ها از رقبای خود عقب افتاده‌ایم. وضعیتی که ویروس کرونا به وجود آورده بیش از گذشته اهمیت توانایی یک مدیر در تصمیم‌گیری در وضعیت عدم قطعیت را روشن می‌سازد. درست است که کرونا شرایط جهان را عجیب و غریب کرده اما فراموش نکنیم که قبل از این پاندمی هم اوضاع کسب و کار هرچه بیشتر به سمت نامعین بودن می‌رفت. در حقیقت مسیر حرکت کسب و کارها به طور فزاینده‌ای از ثبات نیوتنی به سمت عدم ثبات کوانتومی است.

مهارت در مدیریت یک کسب ‌و کار مهارتی است که امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. فرقی نمی‌کند که مدیر کسب و کاری با 15 پرسنل یا 1500 پرسنل باشید، ویروس کرونا برای شما یک راه باقی گذاشته است؛ اینکه با همکاری تیم خود و با حفظ آرامش و روحیه، خلاق باشید و قبول کنید که دیگر نمی‌توان منتظر ماند تا همه عوامل در کنار یکدیگر قرار گیرند تا ما به عنوان مدیر تصمیمی را بگیریم. این نقل قول از نویسنده و سخنران امریکایی، مارک ویکتور هنسن را به خاطر داشته باشید: منتظر نمانید که همه چیز درست شود. شرایط هیچ وقت بی نقص نخواهد بود. همیشه با چالش‌ها و موانعی روبرو خواهید شد. همین الان شروع کنید. با هر قدمی که برمی‌دارید قویتر و قویتر می‌شوید، مهارت‌های بیشتری به دست می‌آورید و موفق‌تر خواهید شد.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.