وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

بازاریابی سبز 21 بهمن
admin لایک 0 دیدگاه

بازاریابی سبز

بازاریابی سبز، تنها به تولید محصولات موثر در محیط زیست محدود نمیشود. اقدامات و فعالیت هایی که برندها در نظر میگیرند، بخش عظیمی از این مسئله را در بر میگیرد.

گذشته از آن هر فرد برای جلوگیری از تخریب محیط زیست، میبایست اصول بازاریابی سبز را در زندگی خود رعایت کند.

با توجه به اینکه تولید هر محصولی نیاز به انرژی دارد و در نهایت  مانده و زباله هایی تولید میکند، هر برند، کمپانی و فردی میتواند از بازاریابی سبز استفاده کند. کمپانی ها بسته به اولویت ها و سود و زیان های کار و کسب خود، از این راهکارها استفاده میکنند. مهمترین مسئله ای که شرکت ها با آن درگیر هستند، این مسئله است که چگونه در کنار اهداف محیط زیستی، سود به دست آورند.

بازاریابی سبز برای چه کمپانی هایی موثر است؟

به اطراف خود توجه کنید و بگویید چند نفر به محیط زیست اهمیت میدهند. به یاد داشته باشید مشتری هدف شما کسی است که نسبت به محیط زیست بی تفاوت نیست. این افراد به محصولات سبز علاقه دارند و حاضرند مبلغ بیشتری برای آن بپردازند.

در بازارهای صنعتی یا B2B ها، درصد کمی از سهم بازار مربوط به این مسئله میشود. بسته به شرایط اقتصادی در هر جامعه، هزینه ها اهمیت بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت در بازاریابی سبز دارند. در جامعه ای که افراد حساسیت بالایی نسبت به قیمت دارند، نمیتوان انتظار فروش داشت.

حال چگونه باید در این مسیر قدم برداشت و از بازاریابی سبز استفاده کرد؟

شما تصمیم دارید کار و کسب خود را با محیط زیست همگام سازید.

اولین قدم جلوگیری از ایجاد زباله است. بنابراین شما به جای استفاده از کیسه های پلاستیکی، از کیسه های پارچه ای استفاده میکنید. حتی به مشتریان میگویید اگر زمانیکه دوباره به فروشگاه برگشتید کیسه پارچه ای همراه خود بیاورند، از تخفیفاتی بهره مند میشوند.

بازاریابی سبز زمانی سودمند است که مورد توجه مشتریان قرار گیرد و آنها را به خرید دوباره ترغیب کند. اجازه دهید مشتریان شما هم در این اقدام شریک باشند.

از طرفی، از موسسه های معتبر محیط زیستی تاییدیه بگیرید. شرکتهایی وجود دارد که محصولات شما را از جهت سازگاری با محیط زیست تایید میکنند. ایت تائیدیه به اعتبار شما برای بازاریابی سبز کمک خواهد کرد. 

در تحقیقی که در سال 2014 توسط موسسه تحقیقاتی نایلسن انجام شد، بیش از 30 هزار مشتری از 60 کشور مختلف در نظرسنجی شرکت کردند و علاقه آن‌ها نسبت به خرید محصولات سبز و پایدار سنجیده شد:

55% از مشتریان حاضرند برای خرید محصولات و خدماتی که متعهد به حفظ محیط زیست و توسعه پایدارند و بر سلامت محیط تاثیر مثبت می‌گذارند، هزینه بیشتری پرداخت کنند.

52% از افراد در 6 ماه گذشته حداقل 1 محصول از شرکتی خریداری کرده‌اند که هدف آن توسعه پایدار و حفظ محیط زیست بوده است.

52% از افراد نیز بسته بندی محصولات را بررسی کرده‌اند تا مطمئن بشوند که آن محصول محیط زیستشان را تخریب نمی‌کند.

جالب است که بدانید، بیشترین رشد مصرف‌کنندگان محصولات سبز، در آسیا-اقیانوسیه، آمریکای لاتین و خاورمیانه بوده است (64%، 63%، 63%). در حالیکه که مشتریان این محصولات در آمریکای شمالی و اروپا رشد کمتری داشته است.

همچنین این تحقیق به ما نشان داد برندهایی که در مسیر توسعه پایدار و حفظ محیط زیست حرکت می‌کنند، سالیانه حدود 2% افزایش فروش داشته‌اند. این در حالی است که رشد کسب و کارهای دیگر حدود 1% بوده است.

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.