وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: آموزش تجویزی و آموزش توصیفی همگی مهم هستند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: آموزش تجویزی و آموزش توصیفی همگی مهم هستند

آموزش توصیفی خواندن کتابهای کسانی است که خودشان عامل به نوشته هایشان بوده اند. برای مثال وقتی کتاب "جک سخنی از درون دل " جک ولش را می خوانید که مدت 20 سال مدیرعامل شرکت جنرال الکتریک بوده است و حال با سخاوت فراگرفته های عملی خویش را به مدیران عاشق فراگیری تقدیم می کند، این آموزش توصیفی است. در حقیقت او تجربیات خویش را وصف می کند، یا وقتی کتاب "بی واسطه از دل " نوشته مـــایکل دل را می خوانید که بنیـــانگذار
شیوه های جدید در نظام توزیع بودند یا کتاب "پایان عصر بازاریابی سنتی " سرجیو زیمن که 20 سال معاونت بازاریابی شرکت کوکاکولا که گران قیمت ترین برند جهان را بر عهده داشتند، اینها نمونه هایی از آموزش های توصیفی هستند.

اساتید دانشگاههای ما نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند بعضی فقط استاد هستند و مطالعات خویش را در کلاسهای درس به دانشجویان منتقل می کنند، اما دانشجویان بیشتر تمایل دارند پای سخن استادی بنشینند که خود نیز در بازار و عرصه کسب و کار فعال بوده و به اصطلاح خاک کف بازار را خورده باشد. در این صورت گفته های او تأثیر بسیار بیشتری خواهد داشت و از آن مهمتر پاسخگویی به سؤالات دانشجویان را در نه قالب فقط جملات کتابی، بلکه در قالب مطالعات موردی متعدد و مثالهای فراوان از همین محیط کسب و کار دور وبر را دارند.

 

به تجربه برایم ثابت شده است که دانشجویان کارشناس ارشد در رشته های MBA – مدیریت اجرایی - مدیریت بازرگانی و.... و شرکت کنندگان در سمینارها خسته شده اند از بس مثالهای خارجی شنیده اند، آنها دوست دارند استادشان کتب خارجی را بخواند اما اینها را در عرصه ی عمل و در همین محیط ایران بکار گرفته باشد و بتواند برای فراگیران نمونه های فرآورده های لبنی میهن- چرم مشهد- گروه اشی مشی- صنایع پلاستیک خوزستان- هپکو- باریج اسانس و... را بزند.

 

باور کنیم که بخش عمده ای از گفته های جک ولش – دل- سرجیو زیمن و... در همین محیط قابلیت کاربردی دارند اما مهم این است که اساتید بتوانند نحوه پیاده سازی آنها را به فراگیران در قالب عملیات اجرایی متناسب با محیط کسب و کار ایران نشان دهند و این مهم زمانی اتفاق می افتد که عالم عامل عاشق باشند.

 

امیدوارم روزی برسد که بزرگان صنایع و بنگاههای اقتصادی ایران نیز قلم به دست بگیرند و حاصل تجربیات خویش را به تصویر بکشند.

 

بیائید آرزو کنیم در 5 سال آینده، از بزرگانی که اسامی آنها در اینجا می آید کتابهایی در دست داشته باشیم:

 

:--><!--/smile: آقای مهندس حمیدی        بنیانگذار چرم مشهد و فرش مشهد


:--><!--/smile: آقای مهندس فاتح            بنیانگذار پارس آنلاین


:--><!--/smile: آقای مهندس نیری           بنیانگذار صنایع پلاستیک خوزستان


:--><!--/smile: آقای احمد گرامی           همراه پدر که بنیانگذار گلستان- آسان موتور- محور ماشین و اطلس خودرو بودند.


:--><!--/smile: آقای مهندس میثمی فر     بنیانگذار تک ماکارون


:--><!--/smile: آقای مهندس ژائله           بنیانگذار گروه شیرین عسل


<!--smile:--><!--/smile--> آقای مهندس فتاحی       بنیانگذار گروه صنعتی امرسان

 

این فهرست می تواند خیلی طولانی باشد. اینها فقط مثال بودند وگرنه بزرگان کسب و کارهای ما بسیارند. مهم این است که ما امیدواریم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.