فشن مارکتینگ
فشن مارکتینگ همان مدیریت تبلیغات در کمپانی ها برای پیشرفت در فروش برند و محصولات صنعت مد است. بسیاری از مردم هنگامی که صحبت از صنعت مد میشود، ذهنشان به سمت و سوی طراحی مد میرود، اما درحقیقت مراحل بیشتر و حتی پیچیده تری برای رسیدن به طرح و محصول نهایی وجود دارد. طراح ها نیاز دارند تا طرح خود را در معرض دید مشتری های هدفی که قصد خرید دارند، بگذارند. این تلاش نیازمند ارائه محصولات در مسیر و راه مصرف کنندگان متقاضی است که بخشی حیاتی از صنعت مد و فشن است.
§ فشن مارکتینگ چیست؟
بازاریابی مد دقیقا چیست و در رابطه با چه موضوعاتی است؟در بازاریابی مد و مدیریت بازار مد، تبلیغ برندها و محصولات صنعت مد به مصرف کنندگان موردهدف است. همانند بازاریابیهای دیگر رشته ها، تحقیقاتی در رابطه با اولویت بندی متقاضیان و مصرف کنندگان و همچنین روش های خلاق ارائه محصولات برای بالابردن میل مشتریان در خرید محصول صورت میگیرد.
بازاریابی مد و مدیریت آن به دلیل سرعت در صنعت مد ، خاص است. برای مثال ممکن است یک بازاریاب قادر به بازاریابی شرکتی برای چندسال در یک صنعت دیگر باشد، اما در صنعت مد اینطور نیست. در صنعت مد بازاریاب باید با آخرین ترندها همگام بوده و درعین حال راههای خلاقی برای تبلیغ محصولات بیاید. بازاریاب های مد علاوه بر خلاق بودن، میبایستی بازار هدف خود را شناخته و بر تجارت و هدف آن از فروش و حراج ها و سود مناسب نیز آگاه باشد. این موارد درنهایت باید به هماهنگی خلاقیت در صنعت مد با نیازهای مشتریان و درنتیجه ایجاد سود منجر شود.
§ چطور بازاریابی بر طرح اثر میگذارد؟
اگرچه بازاریاب مد، طراح مد نیست، اما بر محصولات و طرح یک برند اثر مستقیم می گذارد. بازاریاب مد دررابطه با ترندها ، اثر تجارتی آن و فروش طرح ها اطلاعات کسب می کند و باتوجه به آن حتی بر طرح اصلی اثر می گذارد.
§ یک بازاریاب مد چه وظایفی دارد؟
یک بازاریاب مد هرروزه چه کارهایی انجام میدهد؟ تحقیق در بازار و برنامه ریزی رسانه ای، مانند ایجاد برند، نمایش محصول، تبلیغات خلاق و عکاسی با دید فشن مارکتینگ و حتی روابط عمومی با دیگران.
تحقیق و آنالیز بازار
در بازاریابی، اطلاع کامل از اینکه چه وسیله ای را می فروشید، امری ضروری است. بازاریاب مد میبایستی قادر باشد تا تحقیقات کمی و کیفی مناسب در رابطه با ترندهای مد و سبک زندگی و رفتار مصرف کنندگان را انجام دهد. این تحقیقات برای ایجاد تصمیمات مهم دررابطه با طراحی مد و فعالیت های تجاری استفاده می شود.
طراحی برند و توسعه
بازاریابهای مد میبایستی با خلق یک داستان دررابطه با برند، در مصرف کنندگان حس نزدیکی به برند و تصور خود در پوشیدن آن محصول را ایجاد کنند. لوگو، نسخه ها و تصاویر همگی باید با سبک زندگی و دیدی که یک برند ارائه می کند هماهنگ باشد و ارتباط شخصیتی با مصرف کننده پیدا کند.
توسعه و مدیریت برنامه های تبلیغاتی
بازاریابان مد از خلاقیتشان در کنار تحقیقات بازار برای تبلیغات متقاعدکننده که مستقیما برروی مصرف کنندگان اثر بگذارد، استفاده می کنند. همچنین برای تعیین برنامه پخش و توزیع تبلیغات، برنامه ریزی رسانه ها را مدیریت می کند. این تبلیغات ممکن است در روزنامه ها، مجلات، تلویزیون و شبکه های اجتماعی باشد.
قیمت گذاری و توزیع
تصمیمات قیمت گذاری و توزیع نیز قسمتی از وظایف بازاریاب مد است که شامل تخفیفات و آنالیزهایی دررابطه با فروش محصولات در خرده فروشیها و سایتهای فروش آنلاین است که مشخص می کند چه محصولی، در چه محل و به چه قیمتی به فروش با هدف بالاترین سود ممکن برسد.
§ چه فردی برای بازاریابی مد مناسب است؟
بازاریاب مد نیازمند سلیقه در صنعت مد و توانایی در تجارت است. افراد برای جایگاه بازاریاب فشن، میبایستی توانایی استفاده از کمیت و کیفیت در فهم مخاطبین هدف و خلق راههای خلاق برای حراج های پیشرو را داشته باشند. یک بازاریاب مد مناسب باید خلاق باشد و برای هرچالشی آمادهباشد و با هر شرایطی سریع وفق شود. در بازاریابی مد، تجارت و مد به هم برمی خورند. بنابراین اگر به صنعت مد علاقه دارید و تجارت رشته جذابی برایتان است، بازاریاب مد شغل رویایی شما است.