وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

:: پنج وسوسه مدیران عامل 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

:: پنج وسوسه مدیران عامل

لنچیونی در این کتاب به معرفی پنج وسوسه ای می پردازد که معمولاً مدیران عامل با آنها دست به گریبان هستند . که عبارتند از :

 

وسوسه ی یک – شوق به صیانت، از مقام و منزلت : مدیرانی که اسیر این وسوسه می شوند بیش از آنکه به نتیجه و حاصل کار شرکت بپردازند و نگران آن باشند ، نگران پست و مقام خود هستند، لذا سفارش نویسنده به مدیران این است که : مهم ترین سنجه ی خود را حاصل کار قرار دهید . یا این مسئولیت را رها کنید .

 

آینده شرکتی که شما اداره می کنید برای مشتریان ، کارکنان و سهام داران بسیار مهم تر از آن است که آن را گروگان منیت خود کنید.

 

وسوسه دوم – وسوسه­ی محبوبیت : این انتظار که همکاران ، انسان را دوست داشته باشند انتظاری قابل فهم است اما برای مدیران عامل خطرناک و دردسر آفرین است . مدیران عامل در بعضی مواقع به جای گوشزد کردن تعهدات و مسئولیت به کارکنان سکوت می کنند تا محبوب باشند.

 

سفارش نویسنده در مورد وسوسه دوم این است :

 

دنبال این باشید که زیردستان در بلند مدت به شما احترام بگذارند و از فکر جنباندن سلسله مهر آنها بگذرید . زیردستان را دارودسته خود ندانید .



آنها کارکنان مهم و برجسته شرکت هستند و اگر قرار است شرکت ثمره ای از کار خود بردارد آنها بــاید به تعهد هــا و
تکلیف ها پایبند باشند ، و از یاد نبرید اگر کارشان یکسره به شکست انجامد ، به هیچ وجه شما را دوست نخواهد داشت .

وسوسه سوم – نیاز به گرفتن تصمیم های بی نقص و رسیدن به قطعیت : عده ای از مدیران در پی ارضای نیاز به دقت و صحت در تصمیم ها ، تصمیم گیری را به تعویق می اندازند و کارکنان را نسبت به حاصل کارشان پاسخ گو نمی کنند . سفارش لینچونی به مدیران عامل در خصوص غلبه بر این وسوسه عبارت است از :

 

شفافیت را بر دقت ترجیح دهید . به یاد داشته باشید اگر به جای انتظار کامل  شدن اطلاعات ، قاطعانه تصمیمی بگیرید ، کارکنان بیش تر یاد می گیرند . و اگر تصمیم هایی که در سایه ایجاد شفافیت گرفته می شود ، پس از دریافت اطلاعات بیشتر معلوم شود که نادرست بوده ، برنامه ها را تغییر داده و علت را توضیح دهید . لازمه­ی مسئولیت شما" احتمال اشتباه" است .

 

تنها آسیبی که ممکن است این کار به شما بزند جریحه دار شدن غرور است . اما اگر بخواهید تصمیم هایی یکسره درست و بی نقص بگیرید ، شرکت زمین گیر می شود .

 

وسوسه چهارم – هم سویی و هم نوایی : بعضی از مدیران به بهانه اینکه کشمکش در سازمان نباشد، اجازه بیان نظرات مختلف را نمی دهند. سفارش نویسنده این است که : اختلاف نظر را تحمل کنید . زیر دستان مستقیم خود را تشویق کنید با شور و شوق . اختلاف های فکری خود را بیان کنند. جلسه های پر سر و صدا معمولا نشانه­ی پیشرفت است . جلسات بی روح غالباً نشانه لاینحل ماندن مسائل مهم است . در برابر جلسه های شخصی موضع بگیرید اما نه آن اندازه که مبادله فکر و اندیشه را ناممکن سازد .

 

وسوسه پنجم – مدیر عامل می خواهد رویین تن باشد : مدیران عامل انسان هایی هستند به نسبت قدرتمند . شکنندگی در برابر همتایان و زیردستان صفت دلچسبی نیست. آنها به خطا گمان می کنند اگر کارکنان بتوانند آزادانه با افکار و نظرهای مدیران مخالفت کنند، ابهت و اعتبارشان در چشم کارکنان زایل می شود، لذا نویسنده این طور توصیه می کند :

 

کارکنان خود را فعالانه تشویق کنید تا نظر های شما را به چالش بکشند. از حیث شهرت و منیت خود به آنها اعتماد کنید . عالی ترین سطح اعتماد همین است . آنها اعتماد شما را محترمانه و صادقانه باز پس خواهند داد . همراه با شوق به آسیب پذیری در میان همتایان ، مدیران عاملی که به حاصل کار بیش از مقام ، به مسئولیت خواهی بیش از کسب محبوبیت، به شفافیت بیش از هم نوایی و به اعتماد کردن بیش از رویین تنی توجه دارند ، باز هم احتمال دارد در کار خود ناکام شوند. اما علت ناکامی آنها فشارهای خارج از اندازه رقابت و بازار خواهد بود .

 

سه کلمه است که اگر مدیرعاملی بتواند به زبان بیاورد شاهکار کرده است که عبارت است از:

 

"من اشتباه کرده ام"

 

راه نجات این است که مشتاقانه در خود تامل کنیم و وسوسه ها را فاش کرده و با بی پروایی با آنها برخورد کنیم.

 

مطالعه کتاب را به تمام همراهان عزیزم توصیه می کنم.

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.