وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

شصت‌ويكمين شماره‌ي توسعه مهندسي بازار منتشر شد 19 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

شصت‌ويكمين شماره‌ي توسعه مهندسي بازار منتشر شد

شصت‌ويكمين شماره‌ي توسعه مهندسي بازار (سال دوازدهم، خرداد - تير 1397) با تركيبي از آثار و مقالات جديد در حوزه‌هاي متنوع بازاريابي و تبليغات، پيش روي شماست؛ حاوي 24 صفحه گفت‌وگو با "استادان دانشگاه" و "‌استادان بازار" در ايران و خارج از كشور با اين توجه كه "منابع انساني" پررنگتر از ساير موضوعات در اين شماره، مورد توجه و بررسي قرار گرفته است.
به روال سالهاي اخير، سرمقاله‌ي اين شماره را "استادان خارجي" تحرير و ارسال كردند كه در اين شماره، به "بازاريابي دهان به دهان" يا "تبليغات"، كدام‌يك بهترند، مي‌پردازد.
 
سرمقاله‌اي از جونا برگر، استاد بازاريابي دانشگاه پنسيلوانيا‌
جونا برگر  (Jonah Berger) استاد بازاريابي دانشگاه وارتون در پنسيلوانيا است. جونا برگر در ايران نويسنده‌ي شناخته‌شده‌اي است. اثر او با عنوان "راهكارهاي بازاريابي ويروسي" ترجمه و منتشر شده است؛ كتابي كه در سال 2013 در زمره‌ي پرفروشترين كتابها از سوي نيويورك تايمز و وال‌استريت ژورنال معرفي شد. اين كتاب به 30 زبان زنده‌ي دنيا نيز ترجمه و انتشار يافته است.
جونا برگر در اين سرمقاله‌ي كوتاه، يك پرسش ساده و البته مهم را عنوان مي‌كند: بازاريابي توصيه‌اي (دهان به دهان) يا تبليغات، كدام‌يك مهمترند؟ پاسخ اين پرسش را در صفحات سرمقاله يعني صفحه‌ي 4 و 5 بخوانيد.
 
گزاش ويژه: جام‌جهاني فوتبال و كمپين‌هاي تبليغاتي در روسيه
به مناسبت جام‌جهاني فوتبال 2018، برندها كوششهاي فراگيري دارند. براي اطلاع بيشتر از كوششهاي اين برندها در جام‌جهاني، صفحات 16 تا 19 خواندني است. همين 4 صفحه‌ي خواندني، شما را با تنوعي از روشهاي بازاريابي و تبليغات شركتهاي بزرگ جهاني آشنا مي‌سازد كه چگونه بايد از اين رويدادها براي نفوذ در اذهان و افكار عمومي دنيا بهره جست. 
 
استارت‌آپ‌ها؛ بنيانگذاران "شيپور" در ايران و خارج‌
استارت‌آپ‌ها، مدل خاصي از كاروكسب هستند. ويژگي آنها در اين است كه گويي چرخ را جور ديگري بايد اختراع كرد. جواناني كه با شور و شوق، موانع را دور مي‌زنند، از روي آن مي‌پرند، و با پشتكار مثال‌زدني، كاري مي‌كنند كارستان.
در گفت‌وگو با بنيانگذار "شيپور" در ايران، و در "خارج"، رضا اربابيان (از ايران)، و كريگ نيومارك (از خارج) از دلايل شكست و ناكامي مي‌گويند، و به دلايل پيروزيهايشان مي‌پردازند.
اين گفت‌وگوها در مجموع مي‌گويد كه دانشكده‌هاي مهندسي در آموزش مهندسان به‌منظور مهارت برقراري ارتباطات و تداوم آن ناتوانند!
 
منابع انساني
دكتر بهزاد ابوالعلايي، چهره‌ي نام‌آشناي منابع انساني در ايران، در گفت‌وگو با توسعه مهندسي بازار، از معيارهاي جذب نيروي انساني در سال 1397 مي‌گويد. همچنين به اين موضوع مي‌پردازد كه چگونه و كي بايد با نيروهاي انساني قطع همكاري كرد. اين معيارها را معرفي مي‌كند و تأكيد مي‌ورزد: اگر از معيارها كوتاه آمديد، و يا سختگيري لازم را نداشتيد، شاهد يك عده نيروي ناكارآمد در سازمان هستيد. نتيجه نيز معلوم است: هزينه‌هاي سازمان بالا مي‌رود، كارآيي 
سازمان كاهش مي‌يابد، و نقدينگي سازمان فاتحه‌اش خوانده است!
براي تكميل اين گفت‌وگو، توسعه مهندسي بازار، سه پرسش در اختيار "استادان دانشگاه" و "استادان بازار" قرار داد:
1- معيارهاي جذب چيست؟
2- چگونه و كي كاركنان را بايد ارتقا بخشيد؟
3- رفتار حرفه‌اي براي تعديل و قطع ارتباط با كاركنان چگونه صورت گيرد؟ 
چهار "استاد دانشگاه" و "استاد بازار" پاسخ اين پرسشها را داده‌اند كه در صفحات 32 و 33، 34 و 35 مي‌خوانيد. اگر اخبار بازاريابي را در صفحات آغازين همين نشريه بخوانيد، درمي‌يابيد كه مك‌دونالد در صدد كاهش نيروهايش است، شركت جهاني تسلا با رهبري و مديريت ايلان ماسك، قرار است تعديل نيروي 9 درصدي را اجرا كند كه رقم بزرگي است. ماسك (ايلان ماسك) در اين باره، براي رهايي از طعنه‌هاي گزنده مي‌گويد: گاهي شركتها براي پيشرفت مجبورند 
كه چربيهاي اضافي را از بدن خودشان حذف كنند تا كارآمدتر شوند.
 
تبليغات خلاقانه، بسته‌بندي خلاقانه
دو بخش مجله همواره توأم با سرگرمي و آموزش است:
1- تبليغات خلاقانه و نوآور‌
2- بسته‌بندي خلاقانه و نوآور‌
كافي است صفحات مجله را در اين باره ورق بزنيد. قطعاً الگوهاي خوبي دارد براي شركتهاي ايراني تا بهتر بتوانند "تبليغات" و "بسته‌بندي" شركت خود را جذاب‌تر كنند. 
مك‌دونالد براي جذب كاركنان شايسته، در صفحه‌ي 37، استراتژي تازه‌اي را براي جذب نيروهاي تازه به‌كار مي‌گيرد. اين استراتژي چنين است: "نگرش را استخدام كن، و سپس مهارتها را آموزش بده." بر اين پايه، تبليغات جالبي به‌راه انداخته است.
 
عكاسي تبليغاتي و عكاسي صنعتي 
محمدرضا صادقي، عكاس تبليغاتي، در زمره‌ي حرفه‌اي‌هاي ايران است هم در ايران، و هم از سوي شركتهاي خارجي سفارش كار داشته و دارد.
گفت‌وگو با رضا صادقي، افزون بر اطلاعاتي كه درباره‌ي اين حرفه‌ها يعني عكاسي تبليغاتي و عكاسي صنعتي دارد، وظايف عكاس تبليغاتي، عكاس صنعتي، و مديراني كه قرار است اين حرفه‌اي‌ها را به‌كار گيرند، بيشتر و بهتر يادآوري مي‌كند.
 
نوروماركتينگ و افزايش فروش اسنك‌ها به زنان
نوروماركتينگ، شاخه‌ي جديدي از مطالعات علوم عصب‌شناختي است كه كاربرد آن را در بازاريابي و تبليغات معرفي مي‌كند.
سالهاست مجله‌ي "توسعه مهندسي بازار" در شماره‌هاي گوناگون به اين موضوع پرداخته و مي‌پردازد. در اين شماره، صرفاً مطالعه‌ي موردي "اسنك" مورد بررسي قرار گرفته است. قضيه از اين قرار است كه "زنان" با خوردن "اسنك"، احساس 
گناه مي‌كنند از اين بابت كه رژيم غذايي‌شان را شكسته‌اند!
كارشناسان نوروماركتينگ، براي افزايش فروش اسنك‌ها به زنان، تحقيقاتي را به‌راه انداختند و توانستند بر اين "احساس گناه" زنان فائق آيند؛ بي‌آنكه اين مصرف‌كنندگان را فريب دهند. براي اطلاع بيشتر مي‌توانيد صفحات 46 و 47 را بخوانيد.
 
فيلم آموزش بازاريابي هاروارد: اهميت دغدغه‌ي سرعت در سازمان‌
فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد، به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي براي مشتركان رايگان است.‌ علاقه‌مندان براي خريد مي‌توانند آن را سفارش دهند: www.marketingshop.ir و تلفنهاي 71 و 66408251-021
جان پي.كاتر، استاد بازنشسته‌ي دانشگاه هاروارد، در اين فيلم از "دغدغه‌ي سرعت در سازمان" مي‌گويد. اضطراب سازماني از نگاه كاتر آن است كه بايد همه‌ي افراد سازمان، براي تشخيصِ ضرورتِ سرعتِ عمل در سازمان آماده باشند. در غيراين‌صورت، با موفقيتهاي روزمره، احساس رضايت و خودخشنودي به آنها دست مي‌دهد! و اين هر دو عامل، سازمان را در لبه‌ي پرتگاه قرار مي‌دهد.
كاتر در اين فيلم، پيشنهادهاي طلايي فراواني دارد، از جمله آنكه لزومي ندارد كه رهبران، احساس ضرورت و سرعت‌عمل را يادآوري كنند. كافي است رهبران اين فرصت را مهيا كنند، آنگاه نيروهاي سازمان حتي در سطوح پايين بخوبي مي‌توانند در ارتقاي سازمان كوشا باشند. 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.