وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ترندهای خرده فروشی در سال آینده 16 فروردین
admin لایک 0 دیدگاه

ترندهای خرده فروشی در سال آینده

اگر سال 2017 از دیدگاه برخی از متخصصین آخرالزمان صنعت خرده فروشی محسوب میشد، سال 2018 می تواند سال رنسانس خرده فروشی باشد چرا که نشانه ها امیدوار کننده است. خرده فروشان هوشمند، سربلند و موفق از سرد و گرم روزگار بیرون آمده اند و بسیاری از کسانی که از شرایط نابسامان اقتصاد جهانی جان سالم به در برده اند، تغییرات لازم را برای هماهنگی با نیازها و خواسته های مصرف کننده مدرن ایجاد کرده اند. در حالی که در سال 2018، نیز همچنان شاهد تعطیلی بعضی از خرده فروشیها خواهیم بود، اما بعید است که در آینده نزدیک فاجعه ای نظیر آنچه در سال 2017 به وجود آمد را ببینیم.
در سال 2018، مصرف کنندگان نشانه هایی از تمایلات جدید به خرید را نشان می دهند، چنانچه وعده های دولتها مبنی بر کاهش مالیات محقق شود، مردم در اوایل سال 2018 پول بیشتری را صرف خرید خواهند کرد.
تیم پیش بینی Forbes.com این پیش بینی ها را درخصوص بزرگترین چالش ها و فرصت ها در فضای خرده فروشی سال آینده ارائه داده است:
روند بزرگ: انقلاب تکنولوژی
بحث درباره فنآوری نقل محافل این روزهای ما است. تحول فناوری وعده های زیادی به فروشندگان می دهد، اما اجرا و بکارگیری و همچنین موفقیت آن چندان هم آسان نیست. به نظر میرسد خرده فروشانی که در حد محدود و حساب شده از قدرت فناوری در سال آینده بهره برداری کنند، به نسبت دیگر خرده فروشان منافع بیشتری کسب خواهند کرد.
•    تحول در چشم انداز: "موفقیت خرده فروشی در سال 2018 در گرو قدرت خرده فروشان در انطباق با تغییرات بازار و تکامل نیازهای مشتریانشان خواهد بود. برای بقا در آینده، سازگاری و تکامل کلید موفقیت است." - روپا گاناترا، بنیانگذار شرکت 20/20 هزاره
•    فرصت های نهفته در هوش مصنوعی: چت باتها، فناوری تشخیص چهره، تشخیص تصویر، صنعت رباتیک و دیگر تحولات فناورانه فرصت های جدید را در سال جاری ارائه خواهند داد.
چندی قبل، برخی کارشناسان و برنامه نویسان پیش بینی کرده بودند که ربات ها، قاتلان برنامه ها خواهند بود. به طور مثال گوگل اخیراً از ربات چت کننده ای پرده برداری کرد که قادر است در خصوص مفهوم زندگی بحث کند.
گوگل به علاوه در حال توسعه ربات های چت کننده و گفت و گوگری است که می توانند با انسان بحث و تبادل نظر کنند. این ربات ها بر خلاف اجداد و نیاکان خود، برنامه ریزی شده نبوده و قادر به یادگیری مستمر هستند. این سامانه‌ها از شبکه های ارتباطی پهناوری بهره می برند که مانند شبکه های عصبی مغز انسان است.
در واقع شکوفایی سرویس های پیام رسان و توسعه روزافزون هوش مصنوعی موجب شکل گیری مفهوم چت بات شده است. استفاده از چت بات ها با تسرَی به حوزه های کار و کسب، راهی بسیار ارزان قیمت برای تعامل و برقراری ارتباط با مشتریان و جذب کاربران جدید به سمت خدماتی است که یک شرکت ارائه می کند. چت بات ها شکلی از کانال های جدید ارتباطی هستند که برای استفاده در گوشی های هوشمند و به طور کلی گجت های موبایل (اعم از ساعت های هوشمند، عینک های هوشمند و ...) مناسب بوده و می توان به کمک آنها کارهایی نظیر برنامه ریزی برای قرارهای ملاقات، کمک به کاربران در انجام خرید و انتخاب صحیح، پشتیبانی فوری از مشتری در شبانه روز، انجام فروش مشاوره ای و ... انجام داد.
لذا جای تردید وجود ندارد که تحولی عظیم در شکل تعامل میان برندها و مصرف کنندگان در حال ایجاد است که بخشی از آن به واسطه توسعه سیستم هایی نظیر چت بات ها است. توسعه دهندگان ربات های مکالمه گر نوآوری های بسیاری را در این زمینه صورت داده اند. از آن جمله:
•    امکان مکالمه یک به یک با مصرف کنندگان
•    بازاریابی خودکار و هوشمند
•    ایجاد و انتشار پیام های بازاریابی شخصی سازی شده
•    ایجاد تجربه های خرید شخصی سازی شده
•    امکان جست و جو و قیاس سریع تر میان محصولات
•    تسریع در فرآیند پرداخت و خرید
امروزه شرکت هایی نظیر فیس بوک وگوگل در حال عرضه این فناوری در حوزه خرده فروشی هستند و می توان گفت که عصر بازاریابی چند مجرایی شخصی سازی شده شروع شده است.
 خرده فروشان منبع اطلاعاتی قابل توجهی برای قدرت دادن به هوش مصنوعی و تغذیه اطلاعاتی آن هستند، و به این ترتیب می توانند تجربه های شخصی، سفارشی سازی شده و محلی را برای مشتریان خود فراهم کنند و به این ترتیب آنها را شگفت زده کرده و تجربه ای ناب و لذت بخش را برایشان به ارمغان بیاورند. اطلاعات بیشتر به معنای الگوریتمهای قوی تر است و خرده فروشان همچنان به تولید مقادیر قابل توجهی از داده های آنلاین و آفلاین ادامه می دهند و میتوانند خوراک اطلاعاتی هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی را فراهم کنند. خرده فروشان برخلاف غولهای این صنعت باید بر روی موفقیتهای کوچک تمرکز کنند. هوش مصنوعی در صنعت خرده فروشی می تواند در بسیاری از حوزه ها از چرخه فروش محصول و ارائه خدمات گرفته ، تا تولید و خدمات پس از فروش را پوشش دهد. در سال آینده، انتظار داریم که AI در سراسر زنجیره ارزش نقش آفرینی کند. " - Deborah Weinswig، مدیر عامل، Fung Global Retail & Technology
•    ادغام ابزارهای دیجیتال در فرآیندهای فروش: "سال 2017 به نوعی سال اکتشاف و کاوش در عصر دیجیتال بود؛اما 2018 سال ادغام فناوری در فرآیندهای عملی و اصلی خرده فروشی ها خواهد بود. سالی که خرده فروشان مدل های عملیاتی جدیدی را ایجاد می کنند که تمرکز آن بیشتر بر ایجاد تجربیاتی است که قدرت کنترل مشتری را بیشتر می کند و راه های آسانتری برای خرید پیش روی او میگذارد. فکر می کنم که سال 2018 سالی هیجان انگیز و سرشار از خلاقیت و نوآوری برای مشتریان خواهد بود. تجارت omnichannel و بازاریابی دیجیتال لازمه موفقیت است،  اما تنها پذیرش ایده های جدید کارساز نیست، بلکه بازنگری در سیستم ها و روش های قدیمی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع عملیات فروشگاهی و ذهنیت فروشگاه داران باید تغییر کند. " - والتر لوب، رئيس ، Loeb Associates Inc.

•    تعامل: "بسیاری از خرده فروشان بزرگ تنها بخش کوچکی از مزایای داده ها و هوش مصنوعی در بخش بندی مخاطبان، طراحی مسیرهای توزیع و مراقبت از مشتری را مورد بهره برداری قرار داده اند و ما شاهد آن خواهیم بود که در سال آینده این روند تسریع شود. یکی از بزرگترین درس های سال 2017 برای خرده فروشان این است که در جایی حضور داشته باشند که مشتری در آنجا است، با آنها تعامل کنند و مدیریت کل تجربه مشتری را در همه نقاط تماس و کانال های ارتباطی در نظر بگیرند. تعدادی از خرده فروشان اروپایی بزرگ مانند Yoox Net -A-Porter، در حال تست پیام رسانهای رایگان نظیر واتزاپ در جهت ارائه خدمات پشتیبانی به مشتری و تأیید سفارشات هستند، من پیش بینی می کنم که استفاده گسترده تر از این کانال پیام برای گفتگو با مشتریان و برقراری ارتباط با مشتریان خرده فروشی در نقاط مختلف سفر مشتری را در اینده نزدیک شاهد باشیم. " - روپا گاناترا
•    احتیاط کنید: "تاکنون بحثهای فراوانی در مورد هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا(IoT) و نقش آنها در پشتیبانی از مدیریت تجربه مشتری شخصی صورت گرفته است. مشکل این است که چنین فناوریهایی میتواند بسرعت مرزهای حریم شخصی افراد را بشکند. مصرف کنندگان در این صورت این فناوریها را نمیپذیرند. اما فرصت های فراوانی وجود دارد که خرده فروشان می توانند از آنها برای اهداف اساسی خرده فروشی استفاده کنند، از جمله استفاده از اینترنت اشیا برای بهبود دسترسی و دید به انبار کالا و رساندن موثر و سریع محصول به دست مشتری ، و استفاده از یادگیری ماشینی و AI در راستای بهبود قدرت پیش بینی و ارائه محصول مناسب در محل و زمان مناسب. " - پائولا روزنبلوم، بنیانگذار شرکت RSR Research

حواسمان باشد: خرده فروشی یک کار و کسب مردمی است
در سال 2018، خرده فروشان کار و کسب خود را با نیازها و خواسته های جدید مشتریان، و در راستای ایجاد تجریه های خوشایند برای مشتری  راه اندازی می کنند. خرده فروشان تلاش خواهند کرد تا این تجربیات را برای مشتریانشان فراهم کنند.
•    فرمان به دست مشتری است: "در گذشته، خرده فروش تصمیم گرفت که مشتری  چه چیزی  باید بخرد و چگونه باید آن را خریداری کند. امروز، این مشتری است که تجربه خرید را تعریف می کند." - والتر لوب، Loeb Associates Inc.
•    دلایل جدید برای خرید در اختیارشان بگذارید: "از آنجا که مصرف کنندگان درصد بیشتری از درآمد قابل مصرف خود را بصورت آنلاین خرج میکنند، خرده فروشان دارای فروشگاه های فیزیکی باید مشتریان را ترغیب کنند که وارد فروشگاهشان شوند. در روزهای اولیه اینترنت، خرده فروشان با ارائه قیمت های پایین تر در وب سایت های خود، مشتری را به خرید آنلاین سوق میدادند. پس از تنها چند سال، مصرف کنندگان در حال حاضر انتظار قیمت های پایین تری را در فضای انلاین دارند و به همین دلیل از حجم مراجعات خود به فروشگاههای فیزیکی کاسته اند. خرده‌فروشان هوشمند با ارائه هدیه خرید و تخفیف درون فروشگاهی سعی در شکستن الگوی مصرف جدید در فضای آنلاین و کشاندن مشتری به فروشگاههایشان را دارند. فروشگاه های اصطلاحا آجر و ملات برای پوشش هزینه های خود و سودآوری، باید دلیل محکمی برای مشتریان کم حوصله خود ارائه کنند تا پای آنها را به فروشگاهشان باز کنند. " - مارسیا لایتون ترنر، بنیانگذار و مدیر اجرایی انجمن Ghostwriters
•    خرده فروشان کوچک، برندگان بزرگ: "خریداران دوباره به خیابانها برمیگردند. این روند حکایت از تمایل مشتریان برای کسب تجربه های جدید خرید دارد؛ تجربه هایی که نمی توانند در دنیای آنلاین، فروشگاههای بزرگ و مجتمع های خرید پیدا کنند. در شرایطی که صاحبان فروشگاه های خرده فروشی کوچک اغلب بیش از سایر بنگاهها تحت تاثیر رقابت با رقبای بزرگ قرار دارند، اما خرده فروشان کوچک دارای مزیت رقابتی هستند که هیچ کدام از این خرده فروشان بزرگتر، با سرمایه بالاتر و با تکنولوژی پیشرفته، ندارند: ارتباطات شخصی. آنها خود عضوی از جامعه محلی هستند که مشتریشان به حساب می آید. این روند، چشم انداز خرده فروشی را طی دهه آینده دستخوش تحول خواهد کرد. " - پاملا دنزيگر، رئيس Unity Marketing
•    تجارب بیشتر: "ما شاهد رونق و شکوفایی بیشتر بازاریابی حسی-تجربی در هر دو شکل خرده فروشی فیزیکی و آنلاین هستیم، روندی که به مشتریان اجازه می دهد تجارب عمیق تر و متمایز تری از برند داشته باشند. بازاریابی تجربی توسط فروشندگان آنلاین نیز بکار میرود، مانند استفاده Ikea از ASMR (ASMR مخفف عبارت Autonomous sensory meridian response، به معنای واکنش ارادی اوج‌گیری حسی). برند‌های زیادی از جمله ایکیا متوجه شده‌اند که می‌توانند محصولات خود را به کمک این نوع محتوا به شکل تاثیرگذارتری به مخاطبان خود معرفی کنند. ایکیا در کمپین تبلیغاتی اخیر خود با نام Oddly Ikea که به تازگی منتشر کرده است، یک ویدئوی 25 دقیقه‌ای به نمایش گذاشته است که در آن فقط دستان فردی را نمایش می‌دهد که رو اشیاء برند ایکیا، ملحفه‌ها، کشوها و … که در اتاق یک دانشجو قرار دارند، به آرامی کشیده می‌شوند!
•    ASMRدر واقع حالتی است که در آن به فرد احساس مورمور شدن لذت‎بخش و آرامش‌بخش به هنگام تماشای ویدئوهایی با همین مضمون، دست خواهد داد. " – کاتلین کوزک،  رییس، Marketing Services Group LLC

بهینه سازی از درون سیستم
فناوری خرده فروشی این امکان را فراهم کرده تا مشتری در مرکز و محوریت مدلهای کار و کسب قرار بگیرد. بعلاوه طی سال آینده خرده فروشان سیستم های داخلی و عملیات فروش خود را بهینه سازی خواهند کرد. لجستیک و اجرای موثر تغییرات در سیستم، به یک اولویت تبدیل خواهد شد.
•    لجستیک: جذاب نیست اما ضروری است: "لجستیک موضوع چندان جذابی در خرده فروشی نیست، اما تدارکات و لجستیک موضوع شاخصی در سال 2018  خواهد بود. لجستيك به كليه فعاليت هاي هماهنگي اتلاق مي شود كه جهت بررسي، تحقيق، مطالعه و برآورد نيازها و احتياجات اوليه در زمينه وسايل و تجهيزات، ماشينها و ابزارآلات ، تاسيسات و قطعات از هر نوع و كليه امور مربوط به تهيه، توليد، بيمه، نگهداري، انبارداري، توزيع، حمل و نقل، تنظيم و تهيه روش انجام كار، طراحي سيستم و دستور العمل و نظارت بر موارد فوق انجام مي گيرد.
•    به گواه بسیاری از تحقیقات، فروشگاه های برتر  omnichannel هستند، در واقع توانایی برندها برای ارائه سریع و بدون دردسر محصول، عامل تمایز خرده فروشان قوی از خرده فروشان ضعیف خواهد بود. ارائه مزایای مانند تحویل در همان روز، تاریخ تحویل قابل اعتماد و دریافت آسان در فروشگاه، وفاداری مشتریان را افزایش خواهد داد در حالی که فروشگاه هایی که در این زمینه توفیقی نداشته باشند، متضرر خواهند شد. مصرف کنندگان امروز افرادی پرمشغله، استرسی و موشکاف هستند. هیچ کس نمی خواهد برندی را بخرد که فرآیند خرید آن احساسی شبیه به بیگاری کردن را تداعی کند. برندها سعی خواهند کرد تا خود را با شزایط مصرف کنندگان مدرن وفق دهند  و شاید نام ها و برندهای جدیدی در زمینه ارائه خدمات لجستیک ظاهر شود. در نهایت، آنچه که خریداران واقعا می خواهند این است: کارایی. " - راشل برگشتین، نویسنده 

•    هدف گذاری مجدد، مدل سازی مجدد: "با توجه به تاثیر omnichannel و خرید آنلاین / تحویل در فروشگاه ما شاهد بهسازی بیشتر  فروشگاه ها در سال 2018 و هدف گذاری تازه و بکارگیری مدلها و الگوهای جدید توسط آنها خواهیم بود. " - Nikki Baird، از مدیران Retail Systems Research
•    بی حرف اضافه کالایم را تحویل بده: "ما همچنان شاهد افزایش انشقاق بین برندگان و بازنده ها خواهیم بود زیرا شرکت های بیشتری ورشکست میشوند. خرده فروشان در سال 2018 برنامه های خود را برای افزایش پاخور فروشگاه، رشد Omnichannel، و گسترش تجارت الکترونیکی تقویت خواهند کرد. خرده فروشانی مثل Walmart و Nordstrom که به شدت در زیرساخت ها و شیوه های تحویل سرمایه گذاری می کنند، مزایایی را به دست می‌آورند که رفتار مشتری به سرمایه گذاری های تکنولوژیکی منجر می شود. " - نیل استرن، سهامدار ارشد McMillanDoolittle

پیش بینی های بزرگ: ، سیاست و بیتکوین
همانطور که چندین نفر در تیم ما پیش بینی می کنند، سال آینده نیز شگفت انگیز خواهد بود. سیاست و بیت کوین دو روند مهم در سال آینده خواهند بود.
•    تکامل: "روند بزرگی که من می بینم این است که خرده فروشان در نهایت متوجه می شوند که باید تغییر کنند. پیش بینی می کنم که بیشتر خرده فروشان و فروشگاه های بزرگ که به خوبی تأمین مالی شده باشند خود را با شرایط وفق داده و زنده میمانند." - والتر لوب، رئيس ، Loeb Associates Inc.
•    سیاست همچنان دست و پاگیر خواهد بود: " سیاست در سال 2018 بیش از پیش مزاحم و در روند پیش روی خرده فروشی اثربخش خواهد بود. " - ریچارد کستنبام، شریک، Triangle Capital LLC
•    Cryptocurrency (ارزهای دیجیتال رمزپایه) در سطح گسترده ای رایج خواهد شد: " «ارزهای رمزپایه» (Cryptocurrency) مانند «بیت کوین» (Bitcoin) مدت زیادی است که به بحثی داغ در میان بنگاهها، دولت‌ها و عموم مردم تبدیل شده‌اند. چنین ارزهایی از جهاتی شبیه ارزهای سنتی مانند دلار و یورو هستند. ارز رمزپایه همانند ارزهای سنتی ارزشی دارد و می‌توان آن را خریدوفروش کرد. ارزهای رمزپایه نوعی از ارزهای دیجیتالی هستند که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند معاملات آنلاین انجام دهند. این ارزها مانند ارزهای عادی نیستند که توسط بانک‌ها و دولت‌ها کنترل می‌شوند. چنین مشخصه‌ای باعث شده که ارزهای رمزپایه مزایا و معایب خودشان را داشته باشند. ارزهای رمزپایه غیرمتمرکز هستند و به‌جای یک نفر یا یک شرکت، توسط شبکه‌ای از کامپیوترها کنترل می‌شوند. اگر مثلا ارز دیجیتالی خریداری کنید، این ارز در فضای ابری یا به‌صورت آفلاین در یک کامپیوتر ذخیره می‌شود و می‌توانید آن را به کامپیوترها یا گوشی‌های دیگر ارسال کنید. هرکدام از ردوبدل‌های مالی در فضایی به نام «بلاک‌چین» (blockchain) یا «زنجیره‌ی بلوک‌ها» ذخیره می‌شود که دسترسی به آن برای تمام مالکان این آزاد است. اما چالش وارد کردن بلاک چین به دنیای خرده فروشی و حمل و نقل کالا عاملی شد تا پروژه با عنوان «یونیورسا» (Universa) شکل بگیرد. بنیان‌گذار آن، الکساندر بورودیچ، اطمینان دارد که این پروژه عاملی خواهد شد تا بلاک چین را بتوان در دنیای واقعی پیاده کرد و ظرفیت‌های این تکنولوژی به طور کامل محقق شود. 
•    در سال 2018، بسیاری از خرده فروشان (SMB و شرکتها) با فراهم کردن امکان دریافت ارزهای دیجیتال بجای وجه، به متنوع کردن گزینه های پرداخت می پردازند – لذا پذیرش ارزهای دیجیتال به ناچار افزایش خواهد یافت. امروزه نیز خرده فروشانی را می بینیم که بیت کوین را به عنوان یک گزینه پرداخت برای مشتریان خود می دانند (Overstock یکی از اولین آنها بود). علاوه بر این، پلتفرمهای تجارت الکترونیک مانند Magento و Shopify چنین امکانی را برای پرداخت فراهم کرده اند (یعنی BitPay) که فروشندگان میتوانند این درگاههای فروش را به فروشگاه های خود اضافه کنند.با این حال پیش بینی قطعی ما ظهور فروشگاه های تجارت الکترونیکی است که صرفا بر پایه ارزهای رمزنگاری شده فعالیت میکنند. رونق ارزهای دیجیتال و تکنولوژی blockchain فرصتی باور نکردنی برای رونق استارت آپهای DTC (ارتباط مستقیم با مصرف کننده) فراهم کرده است. در اینده نزدیک مشتری ممکن است در وهله نخست یک سایت تجارت الکترونیک را به دلیل گزینه های پرداخت منحصر به فرد آن انتخاب کرده و محصولات ارائه شده را در نظر نگیرد. " - تام پوپامارونیس، نویسنده مجله Inc

سخن پایانی: ظهور مدل های کار و کسب جدید 
در حالی که آمازون در سال 2018 همچنان با قدرت تمام به تسلط خود بر صنعت خرده فروشی ادامه خواهد داد، مدل های تجاری نوآورانه برای مقابله با آن ظاهر خواهند شد. فروشگاههای آینده در حال تکامل هستند، چه فروشگاههای آجر و ملات و چه فروشگاههای مجازی.
•    مرگ خرده فروشی؟ این یک اغراق بزرگ است: "برخی تصور می کنند که آمازون قصد دارد صنعت خرده فروشی و مغازه داری را نابود کند و همه چیز به طور آنلاین خرید خواهد شد. اما تحقق این ادعا خیلی ساده نیست." - والتر لوب، رئيس، Loeb Associates Inc.
•    روی موج تغییر سوار شوید: "در سال 2018، تمرکز خرده فروشان باید روی بکارگیری مدل های جدید کار و کسب باشد، وانگهی فعالین این صنعت باید با اتخاذ استراتژی متناسب بدانند چه اقداماتی باید انجام دهند و از چه اقداماتی صرف نظر کنند –این اصل چه در مورد صنایع تندمصرف FMCG (کالاهای مصرفی سریع) چه در مورد دیگر فعالین عرصه خرده فروشی صدق میکند. شخصی سازی محصول و یا شخصی سازی تجربه مشتری، یک روند خرده فروشی کلیدی در سال 2018 خواهد بود. ما می دانیم که مشتریان امروز تأکید و اهمیت بیشتری برای تجربیات خود قائل هستند، و به نظر نمی رسد که چنین واقعیتی به این زودیها تغییر کند. " - روپا گاناترا، بنیانگذار 20/20 
منبع:
https://www.forbes.com/sites/pamdanziger/2017/12/27/retail-shopping-predictions-2018/#148c5e64fb33


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.