بازاریاب بازارساز شماره 46 منتشر شد
چکیده شماره 46
یادداشت مدیر مسئول
سال نو مبارک
پرویز درگی
سرمقاله
کاربرد فضای مجازی در بازاریابی و فروش
دکتر مریم شهابی (مشاور کاروکسب)
بازاریابی و زندگی
گفت و گوی اختصاصی با نرگس محمدی
نرگس محمدی در 9 فروردین 1362 در یک خانواده آذری در تهران به دنیا آمد. او بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران و فارغالتحصیل رشته پرستاری است. وی ابتدا با بازی در چند فیلم کوتاه و در ادامه در چند تئاتر فعالیت هنری خود را آغاز کرد. کمی بعد برنده بهترین هنرپیشه زن از جشنواره تئاتر ماه شد. اولین حضور جدی سینمایی او در فیلم ریسمان باز بود. وی با بازی در فیلم آناهیتا نشان داد که استعداد خوبی در زمینه بازیگری دارد. اما نقطه اوج زندگی هنری او با بازی در سریال تلویزیونی «ستایش» کلید خورد که این سریال به تولید در سری های دوم و سوم هم رسید. نرگس محمدی با همراهی هنرمندانی که به برزیل سفر کرده بودند در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل با حضور در ورزشگاه آرنا دابایشادا در شهر کوریتیبا تماشاگر اولین بازی ایران در جام جهانی بود. حریف ایران در این بازی تیم ملی نیجریه بود. سریال های معمای شاه، زعفرانی، ششمین نفر و ما فرشته نیستیم از تجربههای موفق او در تلویزیون و راپورتهای شبانه مصدق و نظمیه زنان از نمایشهای بیاد ماندنی او به شمار میرود. در پرونده هنری او بازی در فیلمهای سینمایی آناهیتا، سوپراستار، اخراجیها 2، نیمکت و مسلخ نیز به چشم میخورد. او در سال 1396 با علی اوجی ازدواج کرد.
بازاریابی دیجیتال
بازاریابی در شبکه های اجتماعی
امروزه رسانههای اجتماعی، تجلی افراد جامعه در فضای آنلاین هستند. رسانههایی که بیشترین میزان بازدیدکنندگان و تولید محتوا را به خود اختصاص داده و کاربر محور هستند. کاروکسبها همیشه به دنبال جلب توجه و علاقه مخاطبان بودهاند و رسانههای اجتماعی بستر مناسبی برای آنها فراهم کرده اند تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنند.....
تغییر
چه کسانی باید شغلشان را رها کنند؟
اگر از پیش برنامهریزی نکنید و تصمیم نگیرید که کجا میخواهید بروید، به دردسر بزرگی خواهید افتاد. احساس من این است که اهمیتی ندارد چقدر کار خود را دوست دارید؛ شما باید هدفتان، ترک آن، رشد برند شخصی و همینطور برند کاروکسبتان یا شراکت با فردی برای این کار باشد.....
رفتارشناسی
عادت های بد یک فروشنده کالا
تکرار رفتارهای مثبت و خوب، عادات مثبت برای فرد به وجود میآورد و تکرار رفتارهای منفی نیز باعث ایجاد عادتهای بد می شود. عادتهای بد که گاهاً ناخواسته نیز از سوی افراد به وجود میآیند، در صورتی که کنار گذاشته نشوند، میتوانند در همه زمینههای ارتباطی و اجتماعی وی تأثیرگذار باشند و مسیر سرنوشت فرد را به سمت دیگری سوق دهند.
موضوع عادات در فروشندگان نیز به همین شکل است. فروشندهای که عادات بد دارد نه تنها نمیتواند در اجرای فرایند فروش سالم، موفق باشد. بلکه ارتباط خوبی نیز با مشتریان برقرار نمیکند و همه این ناکامیها از تکرار و پایداری بر رفتارهای بد وی ایجاد میشود. ...
اینستاگرام
چرا اینستاگرام شبکه اجتماعی برتر در جذب مشتری است؟
محبوبیت اینستاگرام از هنگام آغاز فعالیت آن در سال 2010 پیوسته و روزبهروز در حال رشد بوده است. در حال حاضر، این شبکه اجتماعی با دارا بودن بیش از 500 میلیون کاربر فعال، دومین شبکه اجتماعی محبوب در جهان بعد از فیسبوک (بدون احتساب یوتیوب) به شمار رفته و فروشندگان روزبهروز، بیشتر شیفته این پلتفرم میشوند. در حقیقت، با دو برابر شدن میزان تبلیغات و کسب بیش از یک میلیون تبلیغ در حدود 6 ماه گذشته، این شبکه اجتماعی، بهترین پلتفرم شبکه اجتماعی در جذب مشتری شناخته شده است. اما چه چیزی در این پلتفرم، آن را برای کاربران تا این حد جذاب میکند؟ و فروشندگان چگونه میتوانند از این موقعیت بهره ببرند؟...
کاروکسب دیجیتال
کاروکسب اینترنتی از ایده تا اجرای ایده
قبل از پرداختن به اصل موضوع، به سؤالاتی که در این خصوص از اینجانب به تعداد زیادی پرسیده میشود توجه کنید:
- سلام. لطفاً در صورت امکان راهنمایی بفرمایید که چرا ما در فروش اینترنتی موفق نیستیم. آدرس سایت و صفحه اینستاگرام ما این است....
- سلام. مدتی است یک سایت طراحی کردیم و با تعدادی پرسنل شروع به کار کردیم. به این نتیجه رسیدیم که اصلاً طراحی سایت ما از اول اشتباه بوده است ممکن است راهنمایی بفرمایید که چه کاری باید انجام دهیم؟...
راهکار
هفت روش تشخیص تقلب در سیستم های فروش
در دوره مدرن امروزی تقلب، یکی از علل عمده از دست دادن داراییهای بنگاههای اقتصادی میباشد و با توجه به افزایش معاملات به صورت اعتباری، تقلب در فرایندهای بنگاههای اقتصادی به طور فزایندهای در سالهای اخیر شایع شده است. تقلب به طور چشمگیری هر ساله در حال افزایش است و نتیجه آن از دست دادن حجم زیادی از درآمدهای شرکتهاست....
رفتار با مشتری
چگونه برنده بازی فروش باشیم؟
فروش، یک بازی است.
اگر فروشندهای هستیم که به دنبال ارتقاء مستمر و مداوم فروش هستیم، لازم است این نکته را به جد مد نظر داشته و نصبالعین خود قرار دهیم که فروش و فروشندگی یک بازی است.
چرا فروش، بازی است؟
چه در فروش محصول و چه در ارائه خدمت، اصلیترین هدف ما همواره موفقیت در جلب رضایت مشتری است. از وقتی که اولین تماسهای مستقیم یا غیرمستقیم را با مشتری بالقوه میگیریم تا زمانی که با او مذاکره میکنیم که مشتری ما و محصولمان بشود؛...
ماهی گیری
10 درس بازاریابی که می توان از ماهی گیری آموخت
بازاریابی در همه پدیدههای اطراف ما جاری است و در غالب اتفاقات زندگی ما جریان دارد. اگر کمی دقیقتر و با عینک درسآموزی به پدیدههای اطراف بنگریم، میتوانیم درسهای بسیار زیادی را در زمینه بازاریابی از جریانات اطراف خود بیاموزیم. در این مقاله قصد دارم در خصوص ده درس بازاریابی که از ماهیگیری میگیریم چند سطری را بنگارم.....
گفت و گو
گفت و گو با باراران بهفر
چند وقت پیش، مدیرمسئول ماهنامه مرا به اتاقشان دعوت کردند و در مورد بانویی صحبت کردند که زندگیاش برایم بسیار جالب و سئوال برانگیز بود. شما تماس هم از ایشان به من دادند. من نیز در اینستاگرام و تلگرام برایش پیام گذاشتم. چند روزی طول کشید تا به پیام من پاسخ داد. موضوع را به او گفتم و از او درخواست کردم برای مخاطبین ماهنامه مصاحبهای داشته باشیم؛ در ابتدا قبول نکردند، ولی....
موفقیت
رفتارهایی برای تبدیل شدن به فروشنده ای موفق
فروشندگان موفق چه رفتارهای استانداردی دارند؟ مؤسسه VoloMetrix طی انجام تجزیه و تحلیلی در سال 2014 به سه رفتار پرتکرار در قویترین فروشندگان رسیده است: تعامل بیشتر با مشتریان، شبکهسازی قوی و مناسب با داخل سازمان و بالاخره اختصاص وقت بیشتر به مدیران و رهبران ارشد سازمان. این سه رفتار مهم صرفنظر از نوع و حوزه کاروکسب نقش بنیادین برای موفقیت در فروش دارد. در این نوشتار نتایج به دست آمده از بررسی فروشندگان موفق و رفتارهای تأثیرگذار آنها در موفقیت فروش به اشتراک گذاشته شده است:...
تلگرام
تغییر و یا خداحافظی همیشگی با تلگرام
سالهای زیادی نیست که پیامرسانهای مختلف جای خود را در گوشیهای تلفن همراه افراد باز کردهاند. مدتی وایبر، زمانی واتساپ، و انواع دیگر پیام رسانهایی که به سرعت محبوب و پرطرفدار میشوند. امروزه نیز نرمافزار تلگرام به دلیل برخورداری از ویژگیهای قدرتمند رمزگذاری و امنیت نسبی خوب به سرعت توانسته است خود را به محبوبترین اپلیکیشن پیامرسان کشورمان تبدیل کند....
رسانه های اجتماعی
آینده تبلیغات در رسانه های اجتماعی
سانه و پیام، دو جزء مهم در برقراری ارتباط صاحبان برند با مخاطبان بالقوه و بالفعل هستند. با در نظر گرفتن تغییرات وسیعی که در حوزه رسانهها رخ داده و با ظهور فناوری به نام اینترنت و بالتبع آن، رسانههای اجتماعی مبتنی بر اینترنت، به نظر میرسد تغییرات زیادی در کم و کیف ارتباطات رخ خواهد داد. تبلیغات در اینترنت، کمهزینه، در دسترس، قابل سنجش، تعاملی و سرگرمکننده است؛ همچین مرزبندیهای زمانی و مکانی را تا حدود زیادی بی اعتبار نیز کرده است....
سودآوری
سه گام اصلی دستیابی به مشتریان سودآور
با توجه به افزایش سرعت تغییرات در بازار و همچنین ورود بیش از پیش رقبا در بیشتر صنوف، دستیابی به عملکردهای بالا و باکیفیت نیازمند برنامهریزی و محاسبات دقیقی است که البته اکثر مدیران، زمانی را جهت اجرای این امور را اختصاص نمیدهند. اصلیترین اهرم بقاء و دستیابی به افزایش درآمد، دستیابی به مشتریان سودآور است؛ مشتریانی که با حفظ و نگهداریشان بتوانیم به حاشیه سود قابل قبولی دست یابیم....
معرفی خانواده TMBA
دپارتمان تحقیقات بازار
تحقیقات بازاریابی فرایندی است که سازمان را به بازار از طریق جمعآوری اطلاعات مرتبط میکند. اطلاعات حاصله از تحقیقات بازار در کنار تجربه، شم و دانش مدیران، راهنمای ایشان در اخذ تصمیمات درست به شمار میآید.
شما به کمک تحقيقات بازاریابی میتوانید:
ریسک فعالیتهای خود را کاهش دهید.
فرصتهای نهفته بازار را کشف و شناسایی کنید.
مشکلات بالقوه را شناسایی کنید.
از وضعیت رقبای خود آگاه شوید.
مشتریان احتمالی و فعلی خود را بهتر بشناسید....
گزارش صنفی
تشکیل انجمن بازاریابی داروهای گیاهی
مدیر بازاریابی شرکت گلدارو گفت: باید بحث گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را از یکدیگر تفکیک کرد. شرکتهای زیادی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند اما برخی از همکاران ما در شرکتهای مختلف این صنعت را زیر سوال میبرند.
دفتر خاطرات
خاطراتی از جنس بازاریابی و فروش با شما
تجربه بزرگترین آموزگار زندگی است. از تجربهها میتوان درسهای بسیار آموخت و میتوان راه را از بیراهه تشخیص داد. در آموزههای فرهنگی و حتی دینی خود نیز بسیار تجارب و روایتها نقل شده است که پندآموز بوده و مخاطب را به خلقی خوب، کرداری پسندیده و اعمالی مردم پسند و خیرخواهانه نوید میدهد. راههای انتقال تجربهها بسیار مختلف و زیاد است و یکی از بهترین راهها و روشهای انتقال تجربیات، داستانسرایی و خاطرهپردازی است. دفتر خاطرات بازاریاب بازارساز، پر است از خاطرات تلخ و شیرینی که میتواند برای تلاشگران و فعالان حوزه بازار آموزنده و کارآمد باشد؛ خاطراتی که از خود شما برای شما و در راستای ارتقاء سطح مهارتی و آگاهی شما گردآوری شدهاند. دفتر خاطره بازاریاب بازارساز، با افتخار در انتظار انتشار خاطرات و تجربیات عزیزانی است که تمایل دارند داستانهای شغلی خود را با دیگر همقطارانشان به اشتراک بگذارند.
پرسش و پاسخ
پرویز درگی به سئوالات شما پاسخ می دهد
در این بخش به سئوالات خوانندگان پاسخ داده می شود
بازاریابی دارویی
طرح های ترویجی (قسمت نهم)
ادامه پیشنهادات مهم در اجرای طرحها
کتابخانه
معرفی کتاب
معرفی دو کتاب در حوزه بازاریابی و فروش