شماره 44 ام ماهنامه بازاریاب بازارساز منتشر شد
چکیده شماره 44
یادداشت مدیر مسئول
اما .... شماره چهل و چهار
پرویز درگی
سرمقاله
اعتماد، توأمان هیجان
مهدی فیضی، سردبیر ماهنامه بازاریاب بازارساز
بازاریابی و زندگی
گفت و گوی اختصاصی با علی اوجی
علی اوجی متولد 17 اسفند 1362 در تهران است. وی فعالیت هنری خود را از سال 1375 آغاز کرد و طی سالهای اخیر در زمینه تهیهکنندگی، بازیگری، کارگردانی، امور اجرایی، مدیریت برنامه هنرمندان، تهیهکنندگی کنسرت و امور خیریه و فرهنگی فعالیت داشته است. او یکی از چهرههای فعال در زمینه امور اجرایی و تهیهکنندگی موسیقی است....
گزارش
گزارش
جشن سیزدهمین سالگرد tmba و گزارش تصویری از حضور خانواده TMBA در چهاردهمين نمایشگاه بین المللی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته
تحلیل بازار
بازار لوازم ورزشی، زیر ذره بین بازاریاب بازارساز
زمانی که نام منطقه تجاری منیریه تهران را میشنویم، به یاد لوازم، البسه و کفشهای رنگارنگ ورزشی میافتیم. کاروکسبی جذاب، مهیج و دوستداشتنی برای بیشتر اقشار جامعه و البته مخصوصاً جوانان و ورزشکاران. در ادامه به معرفی و بررسی این بازار اغواگر و پیچیده خواهیم پرداخت. این مقاله تحلیلی در دو بخش تقدیم به خوانندگان عزیز خواهد شد: در بخش اول به معرفی فعالان این بازار، میزان سود تقریبی، بررسی تولیدات و واردات، روشهای تبلیغ، نحوهفروش، اسناد(مدت، علل اسناد برگشتی) و بررسی افراد موفق و ناموفق در این صنف پرداخته و در بخش دوم نیز به دغدغه فعالان این صنف و تحلیل فرصتها و تهدیدها پیش روی این کاروکسب توجه خواهیم نمود. در این بخش به بررسی طبقهبندی فعالان این بازار میپردازیم ...
کنترل فروش
چگونه در رکود اقتصادی بهتر بفروشیم؟
اگر تاریخچه اقتصاد دنیا را ورق بزنید میبینید که هر چند سال یکبار کشورها رکود اقتصادی را تجربه میکنند. کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست. بنابراین شرکتها در هر صنعتی که فعال باشند، باید بدانند در دوران رکود و بحرانهای اقتصادی چگونه می توانند فروش خود را بهتر نمایند ...
روایت
داستان نیست!!! روایت گذر زمان است به بهای کسب تجربه !!!
چند سالی از این ماجرا گذشته ولی هر بار که مرور میکنم، تاجی از تأسف را بر سر عوامل و مسببین آن هدیه میکنم. به گفته استاد عزیز، پرویز درگی :دانشگاه بازار همیشه پر از حقایق تلخ شیرین است. گذشت؛ ولی حیف!!! یک ماه مداوم و مکرر گرفتار ورود یک برند نوپا ولی با قدرت بودیم. قبل از ورودش با تمام قدرت چشم و دل و ذهن اهل بازار را پر کرده بود . روزهای اول کم رنگ بود ولی یک دفعه مثل یک ویروس شروع کرد آن طوری که باید؛ آن طوری که هر بازاری و اهل فنی از عملکردش لذت میبرد.خلأ بازار را دیده بود و استفاده میکرد و چه زیبا استفاده میکرد. آن سال، سالی پر از چالش و تجربه برای من بود ...
گفت و گو
گفت و گوی اختصاصی با عباس برزگر، کاررآفرین روستایی در حوزه گردشگری
روستای امامزاده بزم، روستایی از توابع بخش مزایجان شهرستان بوانات است که در دهستان سروستان استان فارس قرار گرفته است. منطقهای بکر و زیبا که شاید نامش را این روزها بیشتر از گذشته شنیده باشیم. آن هم به دلیل وجود دهکده گردشگری- اقامتی زیبایی که در این مکان قرار گرفته است. دهکدهای اقامتی که نه متعلق به نهادهای دولتی است و نه شرکتهای خصوصی؛ بلکه به یکی از روستائیان و کشاورزان زحمتکش، خلاق و کارآفرین تعلق دارد. این شخصی کسی نیست جز آقای عباس برزگر! کارآفرین نمونه استان فارس در حوزه گردشگری ...
ساخت ایران
یک پیشنهاد کلیشه ای Made In Iran ساخت ایران
بازار ایران در حالی در قبضه محصولات و کالاهای داخلی قرار دارد که متأسفانه فرهنگ غلط استفاده از کالای خارجی و ارجحیت آن نسبت به مشابه داخلی، همچنان بین قریب به اتفاق مردم کشورمان رایج است و کمتر متوجه تبعات منفی و پیامدهای ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخل هستیم. از انواع لوازمخانگی گرفته تا انواع اقلام بهداشتی و آرایشی و خوراکی و... در هنگام انتخاب مردم، نوع خارجی آن در اولویت است و اگر نتوانستیم از پس قیمت آن برآییم، آنگاه به سراغ مشابه داخلی آن میرویم ...
انگیزشی
چگونه قدرتمندتر شویم؟!
همه ما در زندگی خود انسانهای قدرتمندی را میشناسیم که با بهرهگیری از ویژگیهای شخصیتی خاصی موفق شدهاند رهبری تعداد زیادی از افراد را بر عهده گرفته و تحولات بزرگی بیافرینند. ممکن است در نگاه اول، شباهت خاصی بین این افراد پیدا نکنید اما چه رهبران سیاسی، چه فرماندهان ارشد نظامی، و چه مؤسسین موفق استارتاپها، همه و همه ویژگیهای مشترکی دارند که آنها را در کنار هم قرار میدهد. وقتشناسی، سختکوشی و علاقه برای موفقیت ویژگیهای درستی محسوب میشوند. در کنار اینها، ۱۱ مورد از عادات انسانهای قدرتمند که میتوانید در وجود خود پرورش دهید را نیز در ادامه خواهید خواند ...
سخنوری
شش راز برای اینکه به یک سخنران حرفه ای تبدیل شویم
به نام خداوند مهر و خداوند داد. سخنرانی یکی از مهمترین مهارتهای فردی است که میتواند نقش مهمی در توسعه فردی و سازمانی داشته باشد. اپل بخش بزرگی از موفقیت خود در زمینه فروش را مرهون و مدیون سخنرانیهای انگیزشی و جالب استیو جابز بود. به همین صورت در دنیای سیاست، گاندی و مارتین لوتر و نلسون ماندلا. امروزه مدیران در لایههای مختلف تلاش میکنند از ابزار سخنرانی برای برندسازی شخصی و سازمانی بهره ببرند و بخشی از موفقیت در فروش و عملکرد سازمان را به سخنرانی اختصاص دهند. من در این مقاله مختصر، به شش راز و نکته اساسی برای حرفهای شدن در سخنرانی اشاره می کنم ...
مزیت رقابتی
کیفیت، مزیت رقابتی نیست
در جایی میخواندم که اگر محصول یا خدمتتان دارای مزیت رقابتی مناسب و قابل ارائه نیست، هرگز وارد بازار نشوید. اما در واقع، مزیت رقابتی برای یک محصول یا خدمت به چه معناست؟ چگونه میتوان مزیتهای رقابتی مرتبط به محصول یا خدمتمان را در حوزه صنعت خود بالاتر برده و بیش از پیش جلوهگر نمائیم؟ آیا داشتن تنها یک مزیت رقابتی برای رقابت با رقبا کافی است یا الزاماً باید چندین و چند مزیت رقابتی مهم برای رسوخ در بازار و کسب سهم مناسب داشته باشیم؟ ...
گفت و گوی صنفی
گفت و گو با علی نوروزی از کاسبان قدیمی و موفق صنف ابزارآلات
نزدیک ظهر است، از آن روزهای ناسالم و آلوده تهران، با مترو خود را به میدان حسنآباد میرسانم. از پلههای ایستگاه که بالا میروم، آسمان بالای سرم تیره و مه آلود به نظر میرسد. به سمت میدان امام خمینی (ره) که بورس لوازم و ابزار اصلی تهران محسوب میشود حرکت میکنم. به یک فروشگاه شیک و با دکوراسیون جدید میرسم؛ وارد شده و از فروشنده میخواهم در مورد یکی از پیشکسوتان این بازار اطلاعاتی به من ارائه دهد. مرا به سمت ابتدای خیابان خیام راهنمائی می کند. کمی جلوتر فروشگاهی قدیمی و به هم ریخته توجهام را جلب میکند. از مالک فروشگاه میخواهم از قدیمیهای بازار برایم بگوید. با خوشروئی خاصی توضیحاتی از گذشتهها میگوید و در ادامه او نیز مرا به ابتدای خیابان خیام هدایت میکند. به تعدادی فروشگاه دیگر هم سر میزنم، جوانترها در تکاپوی کسب تجربه و بزرگترها سر بر جِیب حساب و کتاب. هوای آلوده شهر اذیتم میکند، به ابتدای خیابان خیام میرسم، چند فروشگاه پایینتر، چند فروشگاه بالاتر، ولی اینجا نمیتواند مقصد معرفی شده باشد. باز هم از فروشندگان نزدیکتر سراغ میگیرم، درب آهنی کوچکی که به راه پلهای متصل است را نشانم میدهند. لوازم و ابزار صنعتی در گوشه و کنار راه پله منتهی به عکاسخانه به شدت منظره زیبائی ایجاد کرده است. پلهها را بالا میروم. فروشگاه آقای نوروزی؟ بله بفرمائید! ببخشید ممکن است چند لحظه وقتتان را بگیرم؟ ...
فروش سازمانی
پنج اشتباه که فروشندگان حرفه ای مرتکب نمی شوند
تفاوتی نمیکند که در چه حوزهای از کاروکسب مشغول به فعالیت هستید؛ بلکه مهم این است که بدانید فروش، حکم قلب در بدنِ کاروکسب شما را دارد. ما همیشه در حال بازاریابی خود هستیم و تمام فعالیتهای بازاریابی نیز به این منظور طراحی و انجام میشوند که به صدای جیرینگ ختم شوند. برای این منظور باید قراردادهای سودده منعقد کرد و بستن یک قرارداد خوب، میسر نمیشود مگر با داشتن درک درست از هنر فروش. هنر فروش و تکنیکهای مربوط به آن برای بسیاری از افراد امری سخت و پیچیده به نظر میرسند؛ اما اگر از افراد با تجربه در این حوزه سؤال کنید به شما خواهند گفت برای داشتن یک فروش خوب تنها کافی است که چند کار مشخص را به درستی انجام داده و از چند اشتباه متداول اجتناب کنید. موضوع اصلی این است که زمانی که در حالت فروش قرار داریم سعی کنیم حداقل، اشتباهات خود را کم کرده و از راهکارهای درست بهره بگیریم تا بتوانیم یک مشتری احتمالی را به یک مشتری دائمی تبدیل کنیم ...
تحلیل فروش
تحلیلی بر فروش های کوچک
همه افرادی که در کار فروش هستند و هر فردی که تا به حال کالایی فروخته است، دست کم در دورهای از سوابق کاری و حرفهای خود (خصوصاً در روزها یا سالهای اولیه شغل فروشندگی، فروش محصولات جدید یا فروش به مشتریان جدید) اضطراب و دلشوره پیش از مذاکره را تجربه کرده است. عمده این دلشوره ناشی از این است که فروشنده با خود صحبت میکند و از خود میپرسد که در هنگام مذاکره با مشتری چه بگوید؟ این سوال فقط به فروشندگان محدود نمیشود و سرپرستان و مدیران فروش نیز همواره با خود کلنجار میروند که به نیروهای خود چه بگویند؟ کدام دانش یا مهارت را به آنها آموزش دهند تا آنها بتوانند اثربخشی مذاکره خود را افزایش دهند؟ ...
معرفی خانواده TMBA
معرفی آموزشگاه بازارسازان
آموزشگاه بازارسازان، یکی از اعضای گروه TMBA (توسعه مهندسی بازارگستران آتی) است. طی چند سال گذشته، خدمات آموزشی ما بیشتر به صورت اختصاصی و بر اساس نیاز آموزشی بنگاههای خصوصی و دولتی، طراحی و اجرا شده است. این مرکز در سال 1388، با مشارکت مرکز آموزشهای آزاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران اقدام به طراحی و برگزاری عمومی دورههای جامع بازاریابی و فروش کرد. گروه TMBA در سال 1391 پروانه تأسیس آموزشگاه بازارسازان را از سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور دریافت و در حال حاضر کلیه خدمات آموزشی خود را در قالب دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی، از این طریق به عموم علاقهمندان حوزه بازاریابی و فروش، تقدیم میکند ...
دفتر خاطرات
خاطرلتی از جنس بازاریابی و فروش با شما
در دنیای امروز، ارائه مستقیم مطالب به مخاطبین تحت عنوان مطالب آموزشی و یاددهنده، میزان تأثیرگذاری کمتری نسبت به گذشته پیدا کرده است و مخاطبین به شدت علاقهمند هستند که آموزشهای مورد نیاز خود را از دل محتواهای تصویری یا صوتی استخراج نمایند. این در صورتی است که اگر به مطالعه و خواندن متنها نیز علاقهمند بوده باشند، بیشتر به دنبال متون و نوشتههایی هستند که در قالبهای کوتاه و به شکل روایتگری، تجربه یا آموختهای را به ایشان منتقل نماید. شاید در واقع نتوانیم فردی را پیدا کنیم که با شنیدن خاطرهای خوش و زیبا، لبخند بر روی لبانش نقش نبسته باشد. خاطرات قالبی جذاب از روایت داستانها و تجاربی هستند که برای شخص یا اشخاصی اتفاق افتاده و با انتقال آن به دیگران، آن تجربه و آموخته به راحتی هرچه تمامتر، منتشر شده و تسری مییابد. در این شماره از ماهنامه نیز با پیروی از شمارههای پیشین و با همراهی تعدادی از عزیزان علاقهمند به ماهنامه، به بازگو کردن خاطرات ایشان خواهیم پرداخت.
پرسش و پاسخ
پرویز درگی به سئوالات شما پاسخ می دهد
در این بخش به سئوالات خوانندگان پاسخ داده می شود
بازاریابی دارویی
طرح های ترویجی (قسمت هشتم)
ادامه تکنیکهای کاربردی در ارایه بهینه طرح.
کتابخانه
معرفی کتاب
معرفی دو کتاب در حوزه بازاریابی و فروش
یادبود
نسیم، خاطره ای که آسمانی شد
در خبرها شنیدیم که کارشناس محترم علوم آزمایشگاهی و از کارکنان آزمایشگاه تشخیص طبی بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان فیروزکوه و از علاقهمندان به موضوعات بازاریابی و برندینگ، طی حادثهای ناگوار در مسیر جاده تهران-فیروزکوه به شدت مصدوم شدند. شدت جراحت و خونریزی بسیار زیاد و حتی غیر قابل کنترل عنوان گردید؛ حادثهای که در نهایت منجر به فوت ایشان گردید. علاقه وافر نسیم به مباحث بازاریابی و فروش، او را به سرمایهگذاریهایی در این حوزه سوق داده بود. در این رابطه، گفتوگویی با یکی از نزدیکان ایشان که از جریان کامل موضوع اطلاع داشتند داشتیم که گزارشی از آن را در ماهنامه منتشر مینمائیم.