پنجاهوششمین شمارهی توسعه مهندسی بازار منتشر شد
افسانهها و واقعيتهاي "استارتآپها" در ايران
"استارتآپها" موضوع محوري اين شمارهي نشريهي توسعه مهندسي بازار است؛ مرداد و شهريور 1396، شمارهي 56، سال يازدهم.
"استارتآپها" هم در جهان و هم در ايران، با حضورشان عملاً مدل كاروكسبها و حتي ماهيت، هويت، و سيما و چهرهي كاروكسبها را بشدت تغيير دادهاند. در ايران نيز به گواه آمارهاي منتشره، "استارتآپها" سير شتاباني دارند. بدينرو، ضرورت داشت تا توجه جدّي به اين موضوع داشته باشيم.
گزارش مجله، گفتوگوها، آثار و مقالات جملگي دربارهي استارتآپها است. بهعلاوه فيلم آموزش بازاريابي - كه در هر شماره ضميمهي مجله است، از دانشگاه هاروارد به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي عنوان جالبي دارد: استارتآپها، نوآوران ويرانگر.
سرمقاله؛ ذهن فريبكار شما
داريل وبر(Daryl Weber) ، سرمقالهي اين شماره را ارسال كردند. وبر، مؤلف كتاب پرفروش و 5 ستارهي سايت آمازون داتكام است با عنوان .Brand seduction
وبر در اين كتاب Brand seduction، و هم در اين مقاله، يك نوآور مرزشكن است. وي با نثري روان به ما ميآموزد اينكه تصور ميكنيد تمامي امور را با خرد خود تدبير ميكنيد، توهمي بيش نيست. براي ادعايش نيز به آزمايشهاي متخصصان علوم اعصاب پايه و باليني ميپردازد. به ما ميآموزد كه ناخودآگاه بيشتر از آنچه فكرش را بكنيم، به كارهايمان كنترل دارد. بدين ترتيب به "بازاريابها" و "فروشندگان حرفهاي" اين پيام را ميدهد كه براي موفقيت در بازارها، ناگزيريد "دنياي رازآلود ناخودآگاه مشتري" را كشف كنيد. در غيراينصورت، با استدلالها، منطق، دلائل و قرائني كه به مشتري ميدهيد تا متقاعد شود، كار زيادي از پيش نميبريد.
وبر يك مرزشكن نوآور است. ساختارهاي مرسوم بازاريابي را ميشكند و از دنياي علوم اعصاب پلي ميزند به بازاريابي.
توضيحات شگفتآوري دارد از آنكه "مغز فريبندهي ما"، در دام خطاها ميافتد، خطاها را توجيه ميكند، و در "جايگاه واقعيت" مينشاند. ناگزيريم براي درك گفتههاي وبر، سرمقالهي او را بخوانيم.
استارتآپها
گفتوگويي داريم با مديرعامل يك شركت دانشبنيان.
در اين گفتوگو، ياد ميگيريم كه زندگي استارتآپي، نوعي سبك زندگي است. فقط يك مدل كاروكسب نيست. در آن قناعت، نوآوري، خلاقيت، ساختارشكني هرمهاي همكاري، تلاش براي كار تيمي، احترام به طبيعت، احترام به مردم، تلاش براي خلق ارزش و... وجود دارد.بهعلاوه ميآموزيم كه استارتآپ يك مدل پاسخگويي به خلق نوآوري است. در نتيجه، لزوماً منجر به موفقيت نميشود. استارتآپهاي شكستخوردهي زيادي داريم.
گاه شنيده ميشود كه استارتآپ ميزنيم، چون "كلاس" دارد، پرستيژ ميآورد، و... براي رهايي از اينچنين افكاري، صفحات 28 و 29 را بخوانيد كه كاروكسب جديد سم است.
براي آنكه خودمان را گول نزنيم، با 9 دليلي آشنا ميشويم كه "استارتآپ" و "كارآفرينان" ميآورند تا كاروكسب تازهاي راه بيندازند. تكتك اين دلايل را بخوانيد.
كهنالگوها؛ راهنماي ساخت برند
"ساخت برند"، روشهاي متنوعي دارد. در اين شمارهي نشريه، از "كهنالگوها" ميگوييم كه كاروكسبها، ميتوانند متكي بر آن، برندشان را بسازند.
گفتوگوها
توسعه مهندسي بازار در اين شماره حاوي چند گفتوگو است:
1) فرهنگستان زبان و ادب فارسي، و كارگروه واژهگزيني بازاريابي
2) طراحي محيطهاي تجاري
3) گفتوگو با مديران آژانس تبليغاتي دونكان چانن
4) گفتوگو با مؤلف كتاب (Hidden Leader)
5) گفتوگو با مترجم كتاب مديريت آينده به زبان مينتزبرگ
6) گفتوگو با مديران استارتآپ مودم نجم
"طراحي محيطهاي تجاري" راهنماي خوبي است براي كاروكسبها كه چگونه نور، دكور، و ساير شرايط را مهيا سازند تا بازاريابي و فروش فروشگاهها، مغازهها، كلينيكها و شركتها تسهيل شود.
صفحات مختلف نشريه را ورق بزنيد، خواندنيهاي سودمندي مييابيد كه كاروكسبتان را رونق ميبخشد.
همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، زهرا جورابلوف دکتر سیداحسانن گلپرور، محسن احمدی، فاطمه شیرازی، علی خادم، حمیدرضا رادماننژاد، مژگان احسانی، محمد براتینیا، امیرحسین الماسی، نوید ندیمی، حمید کلامی، سمیه عظیمی، ابراهیم زارعپور، سعید خیرآبادی.
همکاران ویژه این شماره: پروفسور مسعود حیدری، داریل وبر (مؤلف کتاب Brand Seduction).
گفتوگو با استادان و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): رابرت دونکان، مایکل لیمی، آن الیسکو ـ لم (مدیر آژانس تبلیغاتی دونکان چانن).
گفتوگو با استادان دانشگاه و استادان بازار (این شماره): رضا کلانترینژاد، دکتر حسین صفرزاده، زهرا ردانی پور، محمدناصر نوری، نسرین پرویزی، فاطمه محمودنژاد، فرهاد تبریزی، فرزان تبریزی.
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
سرويس بينالملل: دکترسيداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، محمدرضا حسنزاده جوانيان.
اشتراك: سمیه عظیمی
با تشكر از: استاد سینا قربانلوف دکتر حمیدرضا ایرانی، دکتر رضا اکبری اصل، دکتر محمدعلی عبدالوند، دکتر شهباز برآهویی، دکتر شهرزاد چیتساز، دکتر فرشاد تجّاری، دکتر حمید قاسمی، دکتر محمدعلی قره، دکتر سارا کشکر، دکتر کامبیز حیدرزاده، دکتر بهرام خیری، ابراهیم زارعپور، دکتر امین اسداللهی، دکتر فریز طاهریکیا.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، شرکت نوروبیز، فروشگاه انتشارات بازاریابی.
با تشكر از ناشران بازاريابي: کلک سیمین، رسا، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، ادیبان روز، سخنوران، آموخته، دستان، نشر علم، مهرباننشر، نسل نواندیش.
شایستهی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار میتوانید به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.