وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

نکاتی درباره بازاریابی از طریق ویدئو 01 مرداد
admin لایک 0 دیدگاه

نکاتی درباره بازاریابی از طریق ویدئو


امروزه ویدئو نقش مهمی را در بازاریابی آنلاین ایفا می‌کند. موسسه پژوهشی دیمند متریک (Demand Metric) در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخته که 70 درصد از بازاریابان از ویدئو در استراتژی‌های بازاریابی خود بهره می‌برند. همچنین 82 درصد از بازاریابان اعلام کرده‌اند که استفاده از ویدئو برای انجام فعالیت‌های بازاریابی‌شان کاملاً موفقیت‌آمیز بوده است. با توجه به این ارقام و همچنین در نظر گرفتن اینکه ذائقه مصرف‌کنندگان بیشتر به سمت عکس و فیلم رفته و از متن فاصله گرفته است، شکی نیست که باید از قدرت ویدئو جهت انجام فعالیت‌های بازاریابی خود بیشتر و بهتر بهره ببریم. 
در ادامه پیشنهاداتی درباره بازاریابی ویدئویی ارائه می‌دهم:
1. شناخت هدف
قبل از هرچیز لازم است هدف خود از انتشار ویدئو را بدانیم. اهمیت شناخت هدف به این دلیل است که تا زمانی که هدف خود را ندانیم نمی‌توانیم بازدهی بازاریابی ویدئویی را مورد ارزیابی قرار دهیم. آیا تعداد لایک و اشتراک‌گذاری در صفحات و شبکه‌های اجتماعی هدف ما است؟ آیا از انتشار ویدئو به دنبال برندسازی شخصی هستیم؟ آیا انتظار داریم که انتشار ویدئوهای بیشتر باعث افزایش فروش و در نتیجه افزایش درآمد ما شود؟ بنابراین در قدم اول باید به دقت تعیین کنیم که چه هدفی را دنبال می‌کنیم و انتظار داریم ویدئوهایی که منتشر می‌کنیم ما را به کجا برسانند.
2. معناداری برای مخاطب
در وهله دوم باید روی این موضوع فکر کنیم که آنچه ما تحت عنوان یک ویدئوی چند ثانیه‌ای یا چند دقیقه‌ای تولید می‌کنیم چقدر برای مخاطبی که آن را می‌بیند معنادار است؟ به عبارت دیگر، مخاطب چقدر با آن ارتباط برقرار می‌کند؟ درست مانند اینکه یک فیلم مفهومی را که در چندین جشنواره مورد تقدیر قرار گرفته برای گروه سنی کودک و نوجوان پخش کنیم. بدون شک مخاطب نه تنها با فیلم ارتباط برقرار نمی‌کند بلکه خیلی زود از دیدن آن منصرف می‌شود. 
3. جذابیت بصری
چرا بعضی از ویدئوها امروزه به این اندازه محبوب هستند؟ دلیل مشخص است چون ویدئو دارای جذابیتی است که عکس و متن فاقد آن هستند. همین جذابیت بوده که سالها پیش بشر را مسحور خود ساخته و صنعتی به نام سینما خلق شده است. دیدن تصاویر در حال حرکت به خودی خود جذاب است اما آیا این جذابیت می‌تواند باعث ثأثیرگذاری و سپس صدای جیرینگ شود؟ 
برای انکه ویدئوهای جذاب‌تری داشته باشیم باید به برخی عناصر بصری و غیربصری توجه کنیم. یکی از موارد به‌روز بودن است. اگر می‌خواهیم در ویدئوی خود به موضوعی که به لحاظ اجتماعی، سیاسی یا ورزشی حائز اهمیت است بپردازیم باید در کمترین زمان ممکن بعد از آن رویداد ویدئو را منتشر کنیم. همچنین لازم است قدری حرفه‌ای‌تر از یک فرد آماتور که گوشی همراهش را در دست گرفته و فیلمی ضبط کرده است، عمل کنیم. سعی کنیم فضای پس‌زمینه متناسب با موضوع باشد و از رنگهای جذاب در آن استفاده شده باشد. استفاده از دو یا چند دوربین نیز در هنگام ضبط کمک شایانی به جذابیت ویدئو می‌کند که البته باید امکانات در دسترس را نیز مدنظر قرار داد. با این حال، نکته اینجاست که ویدئویی که با هدف بازاریابی و سپس منجر شدن به فروش منتشر می‌شود با ویدئویی که با گوشی همراه خود می‌گیریم و برای دوستان‌مان می‌فرستیم باید کاملاً متفاوت باشد.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.