وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

خودآزمایی بهره‌وری 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

خودآزمایی بهره‌وری

بین مشغول کار بودن با بهرهور بودن تفاوتهای زیادی وجود دارد. اگرچه هر دو همیشه در حال انجام کار هستند اما تفاوت اینجاست که افراد بهرهور همیشه کارها را با دقت و درست انجام میدهند و به جای اینکه تنها به فکر انجام کار باشند به دنبال انجام کار به صورتی هستند که اثر مثبت آن را در زندگی کاری و شخصی خود مشاهده کنند.
به نظر خودتان آیا شما فردی بهرهور هستید؟ برای پاسخ به این سوال 6 پرسش را با هم مرور میکنیم:
1) آیا هدف مشخصی دارید؟
افراد با بهرهوری بالا همیشه اهدافی را به منظور دانستن دقیق اینکه به چه علت چه کاری را در طول روز انجام می‌دهد برای خود مشخص می‌کنند. این افراد همچنین اهداف بلندمدت نیز دارند و اهداف کوتاهمدت خود را به عنوان پشتیبان اهداف بلندمدت در نظر میگیرند. البته داشتن هدف به تنهایی کافی نیست بلکه باید برای رسیدن به اهداف تعیین شده نظم خاصی نیز داشت. بنابراین اگر احساس میکنید که هدف مشخصی ندارید، به منظور توسعه نظم فردی خود با در نظر گرفتن اولویتها بر روی این موارد کار کنید: "نه گفتن، مراقب بیشتر از سلامتی، دست به ریسک هدفمند زدن و ...".
2) آیا برای رسیدن به اهداف خود برنامه و پشتیبانی مشخصی دارید؟
به عنوان صاحب یک کاروکسب اهداف بلندمدت شما باید در راستای رسیدن به موفقیت شما باشند. بنابراین نیاز است تا در این راستا دارای برنامه‌ای مشخص باشید. در این برنامه باید فاکتورهای بازاریابی، فروش، علمکرد فردی و سازمانی و... در نظر گرفته شوند. برای طراحی یک برنامه درست و کامل پیشنهاد میشود بر میزان عملکرد و همینطور روند پیشرفت خود متمرکز شوید. 
3) آیا دچار شک و تردید هستید؟
آیا همیشه موقع گرفتن تصمیمات مهم دچار ترس و شک میشوید؟  اگر پاسخ مثبت است باید گفت که شما دچار یک وسواس فکری شدهاید! چرا که به جای تصمیمگیری و حرکت به جلو، بیشتر زمان خود را صرف نگرانی در مورد این موضوع خواهید کرد که آیا تصمیم درستی خواهید گرفت یا خیر! بهتر است این نگرانیها را کنار گذاشته و به این پرسش پاسخ دهید: " آیا این تصمیم به من در رسیدن به اهدافم کمک میکند؟" در صورتی که پاسخ مثبت بود تصمیمگیری و به جلو حرکت کنید.
4) آیا چند کار را به طور همزمان انجام میدهید؟
تحقیقات بارها و بارها نشان داده است که چندوظیفگی جواب نمیدهد زیرا زمانی که شما چند کار را با هم انجام میدهید در حقیقت به طور مدام از انجام کاری به انجام کار دیگری مشغول می‌شوید و این امر باعث می‌شود حدود 40 درصد از بهره‌وری خود را از دست بدهید. به جای جابجایی بین انجام چند کار بر روی انجام یک کار در زمانی مشخص تمرکز کنید و تا زمانی که این کار انجام شود تمام توجه و دقت خود را صرف آن کنید. زمانی که این کار را انجام دادید میتوانید به سراغ انجام کارهای دیگر بروید.
5) تا چه اندازه در کمک گرفتن سرعت عمل دارید؟
افراد بهرهور به جای آنکه صبر کنند تا زمان از دست برود، هر زمان که احساس نیاز به کمک همکاران خود داشته باشند به سرعت اقدام میکنند. برای مثال اگر شما 10 پست جدید برای کانال تلگرام سازمان خود نیاز دارید میتوانید به جای اینکه خودتان این کار را انجام دهید و از کارهای مهمتر باز بمانید، انجام آن را به تیم کاری خود بسپارید. این کار نه تنها بهره‌وری شما را بالا می‌برد بلکه باعث میشود که اعضای تیم کاری شما احساس کنند که به آنها اعتماد داشته و احترام میگذارید. 
6) آیا زمان را زیرنظر دارید؟
زیر نظر داشتن زمان می‌تواند بهرهوری شما را ارتقاء دهد چرا که به شما در شناسایی فعالیت‌هایی که زمان شما را تلف می‌کنند کمک میکند. شما می‌توانید برای شروع، تمام فعالیت‌های خود را برای دو هفته زیر نظر بگیرید. ممکن است بعد از این دو هفته با مرور عملکرد خود به عنوان مثال متوجه شوید که زمان زیادی را برای تماشای برنامههای تلویزیونی، چک کردن ایمیل و ... صرف کردهاید. بنابراین اکنون به درستی میتوانید تصمیم بگیرید که برای از دست ندادن زمان چه کارهایی میتوانید انجام دهید.

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.