وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

بعد از جذب استعدادها چه کنیم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

بعد از جذب استعدادها چه کنیم؟

پس از آنکه موفق به جذب بهترین نیروهای بازار شدیم، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف ما ارتقاء فرایند مدیریت استعداد در شرکت است. این کار از طریق اجرای یک سیستم کارآمد برای "حفظ استعداد" اتفاق می‌افتد. چنین سیستمی که با توجه به نیازهای کارکنان طراحی می‌شود باعث خواهد شد که فرد تازه استخدام شده به سرعت و به بهترین شکل وارد فرایندهای سازمانی شود و برداشت خوبی از خود در ذهن سایر کارکنان ایجاد کند.
استعدادهایی که تازه جذب سازمان ما شده‌اند به این موارد نیازمند هستند. 
1) تور شرکت
فردی که تازه در سازمانی استخدام شده و نیروی بااستعدادی نیز به حساب می‌آید، اصلاً دوست ندارد که اولین روز کاری خود را با حجم بالایی از کاغذ و گزارش و فرم آغاز کند. بنابراین پیش از هر کاری باید با طراحی یک تور داخلی در شرکت، استقبال خوبی از این نیرو به عمل آورد. مدت زمان این تور بسته به اندازه شرکت و تعداد نیروهای آن متفاوت خواهد بود اما لازم نیست بیش از دو یا سه روز به طول بینجامد. طراحی چنین توری باعث می‌شود که نیرویی که به تازگی در سازمان استخدام شده با همکاران خود که قرار است بخش زیادی از زمان خود در طول روز را با آنها سپری کند، بیشتر آشنا شود و بهتر و سریعتر اجتماعی گردد. هرچقدر توانایی یک نیرو برای شبکه‌سازی و برقراری ارتباط در محیط کار بیشتر باشد، محیط کار برایش لذت‌بخش‌تر خواهد بود و احتمال موفقیت‌های او در مراحل اولیه کاری‌اش افزایش خواهد یافت.
2) آموزش ضمن خدمت
آموزش ضمن خدمت به کارکنان جدید این فرصت را می‌دهد که دانش و مهارت‌های خود برای رفع نیازهای سازمان را توسعه بخشند. بر اساس پژوهشی که در سال 2013 توسط مؤسسه CareerBuilder و با حضور 3900 کارمند انجام شد، 35 درصد از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که آموزش ضمن خدمت و فرصت‌های توسعه‌ای آنها را ترغیب می‌کند که در شرکت خود بمانند. 
تعدادی از شرکت‌ها با ارائه یک راهنمای کلی در ابتدای کار به فرد، از زیر بار مسئولیت آموزش ضمن خدمت شانه خالی می‌کنند. دادن چنین دستورالعمل‌هایی به نیرویی که تازه استخدام شده خالی از لطف نیست اما به هیچ وجه کافی نیست چرا که یک ایراد اساسی دارد. افراد مختلف سبک‌های یادگیری متفاوتی دارند و به همین دلیل یک راهنما یا دستورالعمل کلی نمی‌تواند برای همه تأثیری مشابه داشته باشد. به این خاطر است که آموزش ضمن خدمت اهمیت فراوانی می‌یابد زیرا فرد با توجه به سبک ویژه یادگیری خود، مطالب را می‌آموزد. در مشاغلی همچون فروش این نوع آموزشها اهمیتی دوچندان می‌یابد. 
اگر آموزش ضمن خدمت با یک برنامه جامع مربی‌گری نیز همراه باشد، بدون شک تأثیر آن چند برابر خواهد شد. چنین بسته جامعی می‌تواند موجب رشد و توسعه مستمر نیرو شود و حفظ نیرویی که مدام در حال رشد کردن است و از کار کردن درون سازمان لذت می‌برد و کلیه نیازهایش مرتفع می‌گردد، کار سختی نیست. 
3) تجربه اتوماسیون
امروزه وقتی صحبت از مدیریت استعدادها به میان می‌آید، مباحث مرتبط با تکنولوژی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. استعداد‌های جوان تقریباً بدون استثناء با تکنولوژی آشنا هستند و در تمام امور مربوط به زندگی خود از شکل‌های مختلف آن بهره می‌برند. حال اگر استعداد جوانی را که تازه در سازمان ما شروع به کار کرده، با حجم زیادی از گزارش‌ها و فرم‌های کاغذی هدف بگیریم، این نسل خیلی زود کلافه می‌شود و ما را ترک می‌کند یا اینکه بهره‌وری پایینی را در این شرایط از خود نشان خواهد داد. چاره کار، انجام کارهای سازمان به صورت اتوماسیون است. هر چقدر کاغذبازی کمتر باشد و فعالیت‌ها بیشتر به صورت سیستمی انجام شوند، نیروهای جوان با اشتیاق و انگیزه بیشتری از استعداد خود در جهت ارتقاء سازمان بهره خواهند گرفت.

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.