وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

انگیزه‌بخشی خیلی هم گران نیست 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

انگیزه‌بخشی خیلی هم گران نیست

در شرایط اقتصادی امروز که شرکتها سعی می‌کنند تا جای ممکن هزینه‌ها را پایین بیاورند تا بتوانند در میدان رقابت باقی بمانند و به فعالیت خود ادامه دهند، یکی از مواردی که مدیریت ارشد سازمان را دچار تناقض می‌کند، مسئله انگیزه‌بخشی به کارکنان است. مدیریت ارشد از طرفی به دنبال این است که با روشهای مختلف در نیروها انگیزه‌ ایجاد کند، و از طرف دیگر باید جلوی بخشی از پاداش‌های نقدی، مسافرت‌های تشویقی، اقدامات رفاهی و ... را بگیرد تا هزینه‌های سازمان کاهش یابد. 
در این شرایط چه چاره‌‌ای باید اندیشید؟
توجه نکردن به مسئله انگیزه‌بخشی به دلیل پایین آوردن هزینه‌ها، یک اشتباه بزرگ است. تحت هر شرایطی نباید به مسائل انگیزشی کارمندان بی‌توجه بود. هنر مدیریت این است که بتواند با صرف هزینه کم، اقدامات انگیزشی لازم جهت ارتقاء انگیزه و روحیه کارمندان را انجام دهد. در اینجا به چند نمونه از این اقدامات اشاره می‌کنیم:

1) رقابت ایجاد کنید.
سعی کنید بین اعضای تیم‌تان مسابقه‌هایی را ترتیب دهید. این مسابقات را طوری طراحی کنید که تا جای ممکن شاد و مفرح باشند. برای مثال مسابقه زیباترین جمله فرزند کارمندان درباره آنها، مسابقه عجیب‌ترین عکس مربوط به تعطیلات آخر هفته، مسابقه بلال خوری با دستان بسته و ... . هر چقدر فضای اینگونه رقابت‌ها شادتر و صمیمی‌تر باشد، عامل مؤثری برای ارتقاء انگیزه نیروها خواهد بود.

2) دورهمی‌ها را جدی بگیرید.
در شرایطی که کمتر می‌توانید از پاداش‌های مالی جهت ارتقاء انگیزه نیروهای خود استفاده کنید، بهره‌گیری از دورهمی‌های ماهانه می‌تواند جایگزین نسبتاً خوبی باشد. در این جلسات دوستانه سعی کنید تا جایی که ممکن است از پرداختن به مسائل کاری و صحبت کردن درباره آنها خودداری کنید. بخاطر داشته باشیم که هدف از گرد هم آوردن نیروها این است که برای لحظاتی احساس شادی داشته باشند که این احساس می‌تواند نقش مؤثری در بالا بردن روحیه و انگیزه آنها داشته باشد. اینگونه جلسات غیررسمی در بسیاری از موارد بهتر از پاداش‌های مالی عمل می‌کند.

3) تشکر را به فرهنگ سازمانی خود تبدیل کنید.
سیاستی را در سازمان خود پیاده کنید که براساس آن افراد نسبت به خدماتی که از سایرین دریافت می‌کنند بی‌تفاوت نباشند. یک تشکر زبانی مختصر می‌تواند تأثیری عمیق را روی فرد ارائه‌دهنده خدمت داشته باشد. همانقدر که ما در خانواده خود خیلی از کارها را بدون چشم‌داشت خاصی انجام می‌دهیم و تنها مشاهده رضایت فرد مقابل ما را خوشحال می‌کند، در محیط کار نیز اگر همین فرهنگ را جاری کنیم، نبودن پاداش‌های مالی و اقدامات رفاهی تا حد زیادی جبران می‌شود.

4) شفاف باشید
اگرکاروکسب‌تان به شکلی نیست که بتوانید برای بالا بردن انگیزه نیروهای خود از عوامل مالی انگیزه‌بخش استفاده کنید، با نیروهای خود صادق باشید و شرایط را همانگونه که هست، برای آنها توضیح دهید. باور کنید نیروها خیلی خوب شرایط را تحلیل می‌کنند و اگر با صداقت با آنها صحبت کنید، شما را درک می‌کنند. پنهان کردن موضوعات تنها سبب پیچیده‌ترشدن شرایط و به وجود آمدن سوءتفاهمات خواهد شد. بنابراین بهتر است با حفظ اسرار سازمان، با کارکنان خود روراست باشیم و به درک متقابل از شرایط یکدیگر احترام بگذاریم. اهمیت قائل شدن مدیریت ارشد برای نیروها ارزشی به مراتب بیشتر از پاداش‌های نقدی دارد.

سبز باشید


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.