وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چگونه برند دوست‌داشتنی‌تری شویم؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چگونه برند دوست‌داشتنی‌تری شویم؟

آیا برای شام خوردن رستوران  موردعلاقه‌ای دارید؟ آیا برای گذراندن وقت با دوستان یا اعضای خانواده پاتوق خاصی دارید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، باید بدانید که این قدرت برندسازی است. 
تصویر برند شما چیزی است که بین ارتباطی ماندگار با مشتریان وفادار و هرگز دیده نشدن توسط مشتریان، تفاوت ایجاد می‌کند. اما ساختن یک برند قدرتمند یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. برای پی بردن به اینکه چگونه می‌توان مؤثرترین ارتباط را با مشتریان داشت به زمان نیاز است. باید پیش از هرچیز به درک درستی از خواسته‌های مشتریان‌مان برسیم و سپس سعی کنیم از انتظارات آنها فراتر رویم. در این زمینه چند نکته را با هم از نظر می‌گذرانیم:

1) روی داستان‌گویی تمرکزکنیم نه ویژگی‌های محصول 
بدون داشتن یک داستان جذاب برای برندمان، محصول یا خدمت ما نمی‌تواند ارزشی عاطفی برای مشتریان داشته باشد. ذات و جوهره انسان‌ها به شکلی است که به داستان واکنش مثبتی نشان می‌دهند. مقاله‌ای در مجله Psychology Today  در سال 2013 به چاپ رسیده بود که عنوان می‌کرد، زمانی که مشتری به چند گزینه نهایی برای خرید می‌رسد، تصمیم‌گیری نهایی را براساس عواطف (احساسات و تجربیات شخصی) و نه اطلاعات (ویژگی‌های محصول) انجام می‌دهد.
همه چیز به ساختن یک ارتباط انسانی با مشتری برمی‌گردد. البته باید توجه داشت که حتی قوی‌ترین و جذاب‌ترین داستان‌ها نیز نمی‌توانند یک محصول ضعیف را بفروشند.

2) تلاش نکنیم چیزی باشیم که نیستیم.
برای آنکه بتوانید از آزمون زمان سربلند بیرون بیایید، باید پیام برند شما همان چیزی را بگوید که شما واقعاً هستید. درگیر اینکه الان چه چیزی در بازار رواج دارد، نشوید بلکه روی چیزی تمرکز کنید که واقعاً می‌توانید برای مشتری انجام دهید. مهم این است که مشتری خود را بشناسیم و بتوانیم آنچه را که او می‌خواهد به بهترین شکل به او ارائه دهیم.

3) ارزش بدهیم تا عشق و وفاداری بگیریم.
محتوایی که به شکل‌های مختلف به مشتری ارائه می‌کنیم باید به او کمک کند که تصمیمی درست بگیرد. اینگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که اگر مشتری ما را انتخاب می‌کند، بهترین گزینه را انتخاب کرده است. لازم نیست تمام محتواهایی که تولید می‌کنیم درباره محصول یا خدمت، به طور مستقیم مرتبط به فروش باشد. باید به درک درستی از مسیری که مشتری طی می‌کند برسیم و تشخیص دهیم در کدام نقاط این مسیر وی به محتوای ما نیاز دارد، سپس در همان نقطه به او محتوا ارائه دهیم؛ محتوایی که برای وی ارزش ایجاد می‌کند.
یکی از اشتباهات کاروکسب‌ها این است که محتوا را در نقاطی از مسیر مشتری به وی ارائه می‌دهند که اصلاً نیازی به محتوا ندارد. برای مثال بارها مشاهده کرده‌ام که مشتری مترصد تصمیم‌گیری است اما یک نکته بیجا یا اطلاعات غیرضروری وی را از تصمیم‌گیری منصرف می‌کند. بنابراین باید برای مشتری ارزش ایجاد کنیم و این ارزش را در قالب محتوایی هوشمندانه در زمان درست به وی ارائه دهیم.

4) فضای آفلاین را هم فراموش نکنیم 
اینقدر فرصت‎های بازاریابی در فضای آنلاین زیاد شده است که بعضی مواقع نسبت به فضای حقیقی غافل می‎شویم. گاهی اوقات فلسفه حضور در فضای واقعی را فراموش می‌کنیم. شرکت در سمینارها، کنفرانس‎ها، گردهمایی‎ها و نمایشگاهها هیچ‎گاه تاثیرگذاری خود را از دست نمی‏دهد. فضای آفلاین و آنلاین در کنار یکدیگر بسته جامع ما ،برای بهترین پیشنهاد به مشتری را به وجود می‎آورد.





سبز باشید


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.