وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

آیا آماده رشد سازمانی هستید؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

آیا آماده رشد سازمانی هستید؟

در مقطع زمانی جالبی از کاروکسب خود قرار گرفته‌اید. اینطور نیست؟ چرخ فروش در گردش است و مشتریان شما احساس خشنودی می‌کنند. کارکنان شما نیز سخت مشغول هستند و مشارکت بالایی دارند.
شما اکنون در موقعیتی قرار دارید که باید به چند پرسش مهم پاسخ دهید. آیا تصمیم ندارید که کاروکسب خود را توسعه دهید؟ آیا انگیزه لازم برای ورود به مرحله جدیدی از رشد سازمانی را دارید؟
"بزرگترین مانع در مسیر رشد سازمانی را چه می‌دانید؟" در نتایج حاصل از مطالعات شرکت اوراکل درباره شرکت‌های دارای رشد بالا در امریکا، اولین پاسخی که در جواب این پرسش داده شد این بود: "عدم مدیریت رشد سریع سازمانی".
اگرچه پاسخ دهندگان عدم مدیریت رشد سریع سازمانی را به عنوان یک مانع تلقی می‌کردند اما در عین حال احساس آنان این بود که این مانع، برطرف‌شدنی است چرا که "قابلیت خودآزمایی" بعد از فروش به عنوان مهمترین دلیلی که می تواند باعث رشد سازمان و ارتقاء آن گردد ذکر شده بود. 
سازمان‌هایی که می‌توانند به خوبی خودآزمایی کرده و رشد کنند به رهبران بازار تبدیل می‌شوند و نام آنها همه جا بر سر زبانها است. بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید که وارد فاز جدیدی از پیشرفت شوید بهتر است با علائمی که آمادگی شما برای ورود به این مرحله را نشان می دهند آشنا باشید. در اینجا با 4 نشانه آمادگی برای پیشرفت آشنا می‌شویم:
1. ذهن و قلب شما همسو هستند. شما یک ایده خوب دارید که آن را در کاروکسب خود به کار می گیرید و کار خود را شروع می کنید. اما دقیقاً همینجاست که کار اصلی شروع می شود. تبدیل شدن از یک استارت آپ به یک سازمان رو به رشد، مسلتزم داشتن اشتیاق، تعهد و عشق کار بودن است. شما باید آماده رویارویی با مشکلات و نگرانی ها بوده و یک مسئولیت بزرگ را به عهده بگیرید و در عین حال بین کار و سایر جنبه های زندگی خود مانند سلامتی و توجه به خانواده تعادل برقرار کنید.
با خود صادق باشید! آیا آماده مواجه با این موارد هستید؟ اگر نمی‌توانید خود را در حالتی تصور کنید که چیز دیگری از زندگی می‌خواهید و مطمئن هستید (منظورمان چیزی بیشتر از شک است) که تنها به گذراندن عمر فکر نمی‌کنید و به دنبال پیشرفت هستید می توان گفت ابزار لازم برای حرکت در مسیر پیشرفت را دارا هستید.
2. به سطح نقدینگی قابل توجهی رسیده‌اید. باید قدر خودتان را بدانید زیرا بسیاری از کاروکسب‌های نوپا به این مرحله نمی‌رسند و در چند ماه اول پس از تأسیس به دلیل کمبود نقدینگی شکست می‌خورند. البته توجه داشته باشید که درآمد به تنهایی نشان‌دهنده رشد کاروکسب نیست. درآمد و سود دو مقوله کاملاً متفاوت هستند. به همین دلیل مدل کاروکسبی ما باید طوری طراحی شده باشد که تضمین‌کننده سود مستمر باشد. اگر سود مستمر در کاروکسب خود را تجربه کرده و می‌کنید می‌توان گفت که در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته‌اید.
3. در تیم مدیریتی خود توان مدیریت کردن یک کاروکسب بزرگتر را می‌بینید. یکی از مشکلات شرکت‌های نوپا این است که در بدو امر نیروهای خود را از میان دوستان، آشنایان، هم‌دانشگاهیان و ... انتخاب می‌کنند. این افراد الزاماً نمی‌توانند بار توسعه سازمان را به دوش بکشند. 
حتی اگر تیم مدیریتی شما در مرحله اثبات در بازار توانسته خوب عمل کند بدین معنا نیست که همان تیم می‌تواند در مرحله توسعه نیز به حد کفایت عمل کند. درست مانند تیم فوتبالی که می‌خواهد در چند تورنومنت در طول فصل حاضر شود. اگر این تیم فوتبال بخواهد در تمام تورنومنت‌ها از یک ترکیب استفاده کند بدون شک نخواهد توانست در تمام آنها به موفقیت دست یابد. به همین دلیل است که تیم‌های حرفه‌ای حتی برخی از بازیکنان را برای یک تورنومنت خاص خریداری می‌کنند تا با کمبود نیروی انسانی مواجه نشوند. 
رشد تنها زمانی حاصل می‌شود که تمام عوامل انسانی به درستی در جای خود قرار گرفته باشند. این بدان معناست که در کنار تجربه جوانان، باید افرادی در تیم حضور داشته باشند که رشد و توسعه را پیش از این تجربه کرده‌اند.
4. فرایندهای لازم برای رشد را دارید. زمانی که یک کاروکسب در سالهای ابتدایی فعالیت خود قرار دارد، شاید بتوان بدون بهره‌گیری از فرایند‌ها و تفکر سیستمی کارها را حل و فصل کرد اما برای توسعه، تفکر سیستمی یک پیش‌نیاز مهم و اساسی است. به فرایندهای موجود خود نگاه کنید. آیا بیش از حد به کاغذبازی متکی هستید؟ آیا فرایندهای‌تان از شفافیت لازم برخوردار هستند؟
نباید فراموش کنیم که توسعه بدون استفاده از اتوماسیون و بهره‌گیری از تکنولوژی در فرایندهای انجام کار امکان‌پذیر نیست. اتوماسیون به ما کمک می‌کند که شفافیت را در انجام کارها بالا ببریم تا گرفتار ابهام و سردرگمی نشویم. 
 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.