وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

زبان بدن مناسب شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

زبان بدن مناسب شما را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند

خواه با مشتری طرف باشید یا همکلاسی یا مدیرتان اینکه کاری کنید که آنها شما را دوست داشته باشند بسیار مهم و البته موضوعی است که در دنیای حرفه‌ای کمتر مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفته است. 
در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت افرادی که مورد توجه و دوست داشتن دیگران قرار می‌گیرند از پشتیبانی بهتری برخوردارند، ایمیل‌های آنها بهتر پاسخ داده می‌شود، نظرات آنها در جلسات بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و هنگامی که عملکردها ارزیابی می‌شوند، عملکرد آنها به طور مثبتی دیده می‌شود.
در اینجا با هم 7 تکنیک در ارتباط با زبان بدن را مرور می‌کنیم که شما می‌توانید از آنان برای تحت تأثیر قرار دادن افراد استفاده کنید: 

حرکات آنها را منعکس کنید
علم عصب‌شناسی به وضوح می‌گوید زمانی که شما حرکات افراد را منعکس می‌کنید آنها با شما احساس راحتی بیشتری می‌کنند. به این تکنیک هماهنگ‌سازی گفته می‌شود و مطمئن باشید که حتماً جواب خواهد داد.
البته این کار را به صورت آشکار و واضح انجام ندهید بلکه سعی کنید به طور نامحسوس، حرکات فرد مقابل را تقلید کنید. به عنوان مثال اگر چای نوشید شما هم چای بنوشید. حتی اگر دستانش را به کنار بدن تکیه داد شما هم همین کار را انجام دهید. البته مواظب باشید زیاده‌روی نکنید.  این یک راه ساده برای ارتباط برقرار کردن است. انسانها تأیید شدن را دوست دارند. 

یک دست دادن محکم ولی منعطف را تمرین کنید
همیشه حس اولی که به فرد منتقل می‌کنید بسیار تأثیرگذار است و مطمئن باشید دست دادن با بی‌حالی باعث می‌شود نظر دیگران راجع به شما دیگر مثبت نباشد. دست دادن به صورت محکم ولی منعطف را تمرین کنید؛ مخصوصاً اگر در زمینه فروش فعالیت می‌کنید و با افراد جدید ملاقات دارید.( چند بار این تمرین را انجام دهید؛ مطمئن باشید ارزشش را دارد) 

هنگام دست دادن، ارتباط چشمی برقرار کنید
انسان‌ها بسیار راحت‌تر با افرادی که با آنها ارتباط چشمی برقرار می‌کنند رابطه می‌گیرند. حتی امروزه دانشمندان در حال انجام آزمایشاتی بر روی ارتباط یک تماس چشمی پایدار با درمان اختلات ارتباطی هستند.
نگاه کردن به اطراف به جای برقراری ارتباط چشمی به خصوص زمانی که شخصی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد این کار اغلب عدم احترام تلقی می‌شود و شخص مقابل ممکن است تصور کند که شما چیزی را از او پنهان می‌کنید. در حقیقت ارتباط چشمی این پیام را به شخص مقابل می‌رساند که شما به وی علاقه‌مند بوده و در ارتباط با او صداقت دارید.

نفس عمیق بکشید
انسان‌ها خود را با سیستم عصبی افرادی که پیرامون آنها هستند هماهنگ می‌کنند. هر چقدر شما از لحاظ عصبی راحت‌تر باشید سیستم عصبی فرد مقابل شما نیز بهتر عمل می‌کند و این باعث می‌شود بهتر به شما توجه کند.
یک روش اثبات شده برای بهتر عمل کردن سیستم عصبی این است که یک نفس عمیق کشیده و بیشتر از اینکه دم داشته باشید بازدم را انجام دهید. برای مثال، دم را در 4 ثانیه و بازدم را به مدت 8 ثانیه انجام دهید. این کار باعث می‌شود سیستم عصبی بهتر کار کرده و بالتبع سیستم عصبی فرد مقابل شما نیز بهتر کار کند.

صاف بنشینید
در مبحث زبان بدن، خمیده نشستن به عنوان یکی از نشانه‌های عدم اعتمادبه نفس به شمار می‌رود خصوصاً زمانی که در یک جسله هستید و می‌خواهید همزمان هم راحت و هم به اصطلاح محکم بنشینید.
بهترین راه‌حل در اینجا این است که بالا تنه را محکم نگه دارید و سرشانه‌ها را راحت بگذارید. زمانی که عضلات شکمی مشغول هستند شما نمی‌توانید کاری انجام دهید مگر اینکه صاف و محکم بنشینید و سر شانه‌ها را آزاد بگذارید.

صاف بایستید
باز هم همان که قبلاً گفتیم: نحوه ایستادن شما چیزهای زیادی در مورد شما می‌گوید و مطمئناً شما دوست ندارید که این پیام را به شخصی مقابل القاء کند که شما اعتماد به نفس ندارید!
عموماً نگه داشتن نزدیک پاها به یکدیگر نشانه احساس عدم امنیت به شمار می‌رود؛ در حالی که نگه داشتن پاها با یک فاصه مطلوب از یکدیگر دلالت بر اعتماد به نفس دارد. قاعده درست ایستادن این است که پاها را به اندازه‌ای حدود فاصله دو پهلو از هم باز نگه دارید.

زمانی که راه می‌روید برای افراد دست تکان داده و لبخند به لب داشته باشید
از آنجا که ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم، مغز ما نیز به گونه‌ای تنظیم شده است که به افرادی را که با آنها حس بودن در یک گروه را داریم بیشتر علاقه‌مندیم. افراد- در ضمیر ناخودآگاه خود- زمانی شما را بیشتر دوست خواهند داشت که شما به به آنها این حس را منتقل کنید که آنها را می‌شناسید.
لزوماً نیازی نیست که افراد را بشناسید. زمانی که شما در یک رویداد جدید که در آن هیچ کس را هم نمی‌شناسید وارد می‌شوید می‌توانید برای مثال برای افرادی که در گوشه‌ای از سالن نشسته‌اند دست تکان دهید و یا به چند نفر از حاضرین یک لبخند هدیه کنید و بگویید " همین الان برمی‌گردم" سپس به کار خود بپردازید. هیچ کس به خاطر نخواهد آورد شما دست تکان دادید ولی اکنون به عنوان فردی که گویی از قبل شما را می شناسند با شما ارتباط برقرار می کنند.
نهایتاً هیچ کس، شخص از خودراضی را دوست ندارد. برای اینکه افراد واقعاً شما را دوست داشته باشند باید جنبه‌های دوست داشتنی خود را  با قابل اعتماد بودن خود، گارانتی کنید. به عبارت دیگر شما باید جنبه‌های دوست داشتنی خود را با عنصر قابل اعتماد بودن به دیگران عرضه کنید.
یا همان‌گونه که زیگ زیگلار گفت:
اگر افراد شما را دوست داشته باشند به شما گوش خواهند داد ولی اگر به شما اعتماد داشته باشند با شما کار خواهند کرد.
 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.