وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

3 خطای سهوی در فرآیند پرسونال برندینگ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

3 خطای سهوی در فرآیند پرسونال برندینگ

چه برای خودمان کار کنیم و چه در لباس کارمندی مشغول خدمت رسانی به چرخ اقتصاد باشیم، امروزه برخورداری از یک برند شخصی از ضروریات عصر دیجیتالیسم محسوب میشود. در عین حال هرچند امروزه بیش از هر زمان دیگری به ابزارهای خود-ترویجی دسترسی داریم، اما جلب توجه مخاطبان با توجه به بمباران اطلاعاتی دشوارتر از گذشته است. 
در واقع هر فردی دارای یک پیام برند است که سعی دارد آن را به نظر دیگران برساند.
گاهی در طول این فرآیند مرتکب برخی اشتباهات میشویم که سهوی بوده و از عواقب آن اطلاع نداریم. در ادامه روشهای جایگزین را بررسی میکنیم:
1.    همه چیز حول محور شما باشد
میدانیم که ایجاد ارتباطات واقعی و دارای فایده عملیاتی مهم تر از جمع کردن فالوئر و لایکهای مجازی و غیرواقعی است. با این حال اهمیت شبکه ها و رسانه های اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست. با این وجود بسیاری از ما از این بستر صرفا به عنوان ابزاری شخصی استفاده میکنیم. ما تنها موضوعاتی را مینویسیم که در مورد خودمان است و یا تصاویر و ویدیوهایی را با دیگران به اشتراک میگذاریم که تنها درباره خودمان است. 
به این ترتیب جلوه بیرونی برند ما به دلیل ماهیت خودمحور آن جذابیت خود را از دست میدهد. حال آنکه یک برند شخصی محبوب مقبول بخشی از تریبون خود را در اختیار دیگران قرار میدهد. دیگرانی که در حوزه های مورد علاقه او فعالیت دارند. 
بجای شخص-محوری، تاثیر-محور باشیم. و بجای تمرکز صرف بر تعداد دنبال کنندگانتان روی تعامل متمرکز شوید. به عبارت دیگر اقدامات خود در راستای ترویج برند شخصی تان را در راستای اهداف، رویاها، خواسته ها و آروزهای مخاطبانتان نیز قرار دهید. نشان دهید که موانع پیش رو و چالشهای مبتلابه ایشان را میشناسید. زمانی که مردم به کمک شما به اهداف خود میرسند، سر زبانها می افتید چرا که آنها به آشنایان و حلقه  نزدیکان خود نیز توصیه میکنند که از کمک شما بهره مند شوند. 
2.    استفاده از روشهای ارتقا مصنوعی
میدانیم که بهره مندی از تعداد زیادی دنبال کننده میتواند پشتیبان اعتبار شما به عنوان یک متخصص باشد و به این ترتیب میتوان مسیر دستیابی به شهرت و آوازه را سریع تر پیمود. به همین سبب برخی اقدام به خرید فالوئر غیرواقعی (فیک) میکنند و یا در این زمینه دست به تهاتر میزنند.
این قبیل روشهای مصنوعی ارتقا تنها موجب میشود که تعداد زیادی مخاطب غیردرگیر داشته باشیم که همچنان دستیابی به اهداف را سخت خواهد کرد. بعلاوه اگر رشد مخاطبان بصورت غیرارگانیک باشد، اعتبار شما در گذر زمان خدشه دار خواهد شد.
پس بجای توسل به روشهای مصنوعی و ناکارآمد دریابید که مخاطبان هدفتان در کدام نقاط آنلاین هستند و در همان فضا با آنها تعامل کنید. و در این مسیر در مورد مسائل پیش روی آنها کنجکاوی نشان دهید. ایجاد ارتباطات واقعی و حقیقی روشی بسیار کارامدتر به نسبت افزایش مصنوعی مخاطبان با امید به بهتر دیده شدن است.
3.    ادعا کردن
شاید توجه کرده باشید که افراد بسیار موفق به چه طریقی خود را برند میکنند. برخی در این راستا عناوین و القاب وسوسه انگیزی برای خود انتخاب میکنند. و برخی دیگر هم خود را در زمینه ای خاص، متخصص و کارشناس معرفی میکنند. و شما نیز به تقلید از روش بزرگان  با عناوینی مثل اولین، برترین، پیشرو، بی نظیر،... سعی میکنید توجه بازار را به خود جلب کنید.
اما این ادعاهای اغراق آمیز ممکن است به بهای از دست دان اعتبارتان تمام شود.
از قدیم گفته اند که دو صد گفته چون نیم کردار نیست، پس بجای گفتن، در عمل نشان دهید. تخصص خود را با برگزاری سمینارها، کلاسهای آموزشی و انتشار محتوای آموزنده اثبات کنید. از مشتریان خوب خود توصیه نامه بگیرید، البته این توصیه نامه تنها به متون مکتوب خلاصه نمیشود و میتوانید تصاویر و ویدیو مشتریانتان را نیز با مجوز خودشان به اشتراک بگذارید. اجازه دهید آنها در قالب کلمات و واژگان خودشان ارزش کار شما را بیان کنند.

سبز باشید 
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.