وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

به انگیزه روز مادر 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

به انگیزه روز مادر

مادر مجموعه‌ای بی‌نظیر از زیبایی‌های خداوند است که به بهترین شکل گرد هم آمده‌اند. و امروز روز مادر است؛ مادری که برترین مدیر هستی بعد از خداوند متعال است.
درباره مدیریت یک سازمان تا دل‌تان بخواهد کتاب نوشته شده و می‌شود. تعداد بسیار زیادی از متفکران در این باره تئوری مطرح کرده‌اند، اصول و قواعد تعیین کرده‌اند و به تشریح ویژگی‌های یک مدیر پرداخته‌اند. اما واقعاً کدام مدیر را می‌شناسید که در مدیریت مجموعه‌اش بهتر از یک مادر عمل کند؟
مادر با بودجه‌ای که در اختیارش قرار می‌گیرد در مدت زمان معلوم به خوبی سازمان خود یعنی همان خانه را مدیریت می‌کند و کمتر پیش می‌آید که با کسری بودجه روبرو شود. اگر شرایط اقتصادی جامعه مساعد و ثابت باشد، حتی بخشی از این بودجه پس‌انداز می‌شود. معمولاً اعضای این سازمان حس خوبی از بودن در آنجا دارند. اگر کشمکشی بین اعضا به وجود آید مادر به سرعت وارد عمل می‌شود و اجازه نمی‌دهد که مسئله ریشه‌دار شود و سلامت کل مجموعه را به خطر بیندازد. به عبارتی مادر در مدیریت تعارضات سازمانی بی‌نظیر است.  مادران منبعی بی نظیر و الهام بخش در دنیای کار و کسب هستند:
مادر اسطوره صبر و بردباری
روزهای مدرسه رفتن را به یاد دارید؟ مادران ما با وسواسی خاص ما را برای رفتن به مدرسه آمده میکردند، با دقت و صبر به ما می اموختند که چگونه بند کفشهایمان را ببندیم. آنها کردار درست و توام با صبر را به آموختند و به ما یاد دادند که در شرایط گوناگون چطور برخوردی شایسته و درخور داشته باشیم. مادران ما همیشه در راستای دستیابی به هدف والای خود – یعنی تربیت صحیح ما و دستیابی به استقلال فردی، صبر و بردباری پیشه میکردند.
در یک کار و کسب نوپا نیز صبر و بردباری کلید دستیابی به اهداف است بویژه زمانی که  راهکارهای مختلفی را می آزمایید که نتیجه انی دربرندارند. هبچ کس بهتر از مادران نمیتواند صبر کردن را به ما بیاموزد.
چندوظیفه گری و تفویض وظایف، دو هنر لازم و ملزوم
مادران بالفطره چندوظیفه ای هستند. چه بسیار مادرانی که در کنار کارهای سخت و طاقت فرسای منزل، در بیرون از منزل نیز اشتغال دارند و در عین حال به تربیت فرزندان و اداره امور خانوادگی نیز همت میکنند. هرچند که انجام وظایف مختلف ما را بر آن میدارد تا بخشی از امور خود را با دیگران نیز سهیم شویم و به بیانی تعدادی از وظایفمان را به دیگران تفویض کنیم. بطور مثال مادران شاغل در مواقعی که در منزل حضور ندارند، وظیفه نگهداری فرزندان را در اختیار افراد مورد اعتماد و یا مهدهای کودک شناخته شده میگذارند و خود به شکلی بی نظیر امور مختلف را به شکل همزمان ساماندهی و نظارت میکنند. در واقع چندوظیفه گری هنر دنیای مدرن و دیجیتال است که البته در صورت عدم همراه شدن با هنر تفویض اختیار میتواند بهره وری را خدشه دار کند. چندوظیفه گری یکی از وجوه اجتناب ناپذیر در شروع و اداره کار و کسبهای کوچک است. اما باید این نکته را به خاطر داشت که در برخی مواقع و در مورد بعضی امور انجام همه چیز نتیجه ای جز هیچ چیز به بار نخواهد آورد و به ناچار باید برخی امور را به شکلی بهینه تفویض کرد.
مادر کانون همدلی
مادر کانون مهربانی ها، عطوفت و همدلی است. کودکی ما سرشار از طنین دل انگیز و دستان پرمهر مادران است. او همدلانه احساسات ما را درک میکند و بی انکه کلامی بر زبانمان جاری شود میداند که درونمان چه میگذرد.
همدلی مهارتی تاثیرگذار در دنیای کار و کسب نیز  هست، اینکه بتوانید با کفشهای مشتری قدم بردارید و دنیا را از زاویه دید او و احساسات او بنگرید. و اینکه بتوانید دغدغه ها و نیازهای کارکنانتان را از نگاه خودشان درک کنید. این ادراک نه تنها استراتژی سازمانی ما را تقویت میکند، به ایجاد محیطی مبتنی بر اعتماد و رشد پایدار نیز کمک میکند.
مادر استاد مذاکره است
مذاکره رایج ترین ابزار ارتباطی ما است.  در واقع انگیزه، هدف و رسالت هر نوع مذاکره از ابتدایی‌ترین سطح، یعنی در زندگی خانوادگی، تا بالاترین و پیشرفته‌ترین حد، یعنی مذاکرات بین‌المللی این است که با دیگران برای تامین نیازهای خود و به سخن دیگر منافع مشروع خود به توافق برسیم و در مراحل پیشرفته‌تر و مهم‌تر این توافق‌ها در قالب متونی تحت عنوان قرارداد، موافقت‌نامه، پیمان یا کنوانسیون و امثال آن درج و امضا شده و رسمیت می‌یابد.
حتما مادرانی را دیده اید که چگونه به کمک قدرت کلمات سعی میکنند کودکانشان را متقاعد به انجام کاری کنند که به صلاحشان است. آنها میدانند که  نمی‌توانند فرزند دلبندشان را به قبول چیزی وادار کنند که به آن اعتقادی ندارند. متقاعد کردن دیگران همواره نیازمند برقراری ارتباط و ایجاد تفاهم است. پس برای پذیرفته شدن از سوی دیگران ابتدا باید بین شما تفاهمی ایجاد شود تا اعتماد طرف مقابل جلب شده و وارد مرحله متقاعدسازی شوید. آنها الگوهای روانی و رفتاری کودکان خود را بخوبی میشناسند. انسان‌ها اغلب نمی‌دانند چه چیزی می‌خواهند ولی می‌دانند چه چیزی نمی‌خواهند، این وظیفه شماست کمک کنید تا دیگری نیازهایش را بشناسد و برای وی مشخص کنید پیشنهادتان چگونه به حل مشکل او کمک خواهد کرد. مادران ما میدانند که فقط کلمات کافی نیستند. وقتی قرار است فردی را متقاعد کنید استفاده از احساسات، تکنیک قدرتمند و ترفندی بسیار کارآمد در متقاعدسازی خواهد بود.
بر اساس تحقیقات آماری Media Matters در آمریکا، یک فرد بزرگسال روزانه به طور متوسط با ۶۰۰ تا ۶۲۵ عدد از انواع تبلیغات مواجه می‌شود. کارخانه‌های مواد غذایی هر روز محصول جدیدی ارائه می‌کنند و از ما می‌خواهند آنها را بخریم. تهیه‌کنندگان هم هر روز به دنبال جذب تعداد بیشتری از مردم برای دیدن فیلم‌های پرفروش‌شان هستند. اما براستی کدام یک میتوانند ما را متقاعد کنند؟ خیلی از ما از این نکته مهم غافلیم که تقریبا موفقیت هر کسی در زندگی شخصی‌اش به چگونگی تاثیر‌گذاری او بر دیگران و متقاعد کردن آنان وابسته است. متقاعد کردن اساسی‌ترین تکنیک برای پیشبرد چیزی است که ما خواهان آن هستیم. و مادران در این تکنیک استاد هستند.
در پایان ضمن تبریک مجدد این روز، از خداوند می‌خواهم به همه ما کمک کند که قدر مادران خود را بیشتر بدانیم و از ایشان یاد بگیریم و برای مادرانی نیز که در بین ما نیستند طلب شادی روح و مغفرت دارم.

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.