وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

9 دلیل که چرا مشاغل با حقوق بالا ممکن است شما را درمانده کند (بخش اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

9 دلیل که چرا مشاغل با حقوق بالا ممکن است شما را درمانده کند (بخش اول)

شايد اختراع پول يكي از كشفيات شگرف و بي‌نظيري باشد كه بشر توانست به کمک آن مسائل موجود در مبادله كالاها و خدمات را به كلي برطرف سازد. پول! همه ما دوست داریم بیشتر پول داشته باشیم، آیا این قاعده کلیشه ای درست است؟ براساس تحقیقات روانشناختی پاسخ به این سوال پیچیده و وابسته به عوامل متعدد است. همگی ما بسته به شخصیتمان، انگیزاننده های متفاوتی داریم. در عین آنکه پول بطور قطع اهمیت دارد، اما در صورتی که دیگر عوامل انگیزاننده شغلی نادیده گرفته شوند پول میتواند اوضاع را خراب تر کند.
زمانی که پول بلا میشود و چرا این اتفاق می افتد؟
اول آنکه وقتی پول انگیزه میدهد، اما لزوما موجب افزایش رضایتمندی نخواهد شد. به همین دلیل است که همبستگی بین پرداختی و رضایت شغلی تقریبا صفر است. دوم آنکه، پول درآوردن هنری است که  نیازمند تلاش و تعهد بوده و هرچند بیشتر مردم در سودای ثروتمند شدن هستند اما حتی اگر فرصت کسب ثروت هم در اختیار افراد گذاشته شود باز عده معدودی میتوانند به معنی واقعی کلمه پولدار شوند.
سوم انکه ارتباط ما با پول یک ارتباط عقلایی نیست. زمانی که به ما بابت انجام کاری که به آن علاقمندیم حقوقی اختصاص می یابد شاید لذتمان از انجام آن کار کمتر شود. و جالب آنکه بسیاری از ما  10 درصد افزایش حقوق آن هم زمانی که هیچ گونه افزایش حقوقی شامل همکارانمان نمیشود را به افزایش 20 درصدی حقوقمان در حالتی که حقوق همکارانمان 30 درصد افزوده شده است ترجیح میدهیم.
کارفرمایان میدانند که پول تنها انگیزاننده نیست اما از قضا یکی از آسان ترین عوامل انگیزشی محسوب میشود. در نتیجه، بسیاری از افراد رو به مشاغلی می آورند که نباید (البته این در حالتی است که وضعیت اشتغال در کشور در حد مطلوب و نرم جهانی باشد). واقعیت این است که تمام ما بوسیله طیف گسترده ای از نیازهای روانشناختی انگیخته میشویم و پول عموما نمیتواند بیشتر این نیازها را ارضا کند. یکی از دلایلی که پاداشهای مادی اغلب بر این نیازها سایه می اندازد این است که ما  تمایل داریم قضاوتهای ارزشی خود را به عوامل انگیزاننده خاص نسبت دهیم: بطور مثال کسانی که با روحیه تیمی برانگیخته میشوند عموما از مطلوبیت عمومی بیبشتری به نسبت افراد قدرت طلب برخوردارند.
همچنان هیچ محرک و انگیزاننده ای به ذات خود بد یا خوب نیست. اینها تنها عواملی هستند که موجب انگیزش ما میشوند آن هم در سطوحی متفاوت، از شخصی به شخص دیگر. چگونگی ارضای یک انگیزه خاص، بازتابی از شخصیت و خلقیات ما است، اما این حقیقت که هر یک از ما انگیزاننده های به خصوصی داریم که قوی تر از سایرین است به ماهیت شخصیت ما برمیگردد.
با این ذهنیت، برخی انگیزاننده ها وجود دارند که هیچ شغل با درآمد بالا قادر به ارضای آنها نیست. اگر بوسیله این عوامل برانگیخته میشوید، احتمالا افزایش حقوقهای وسوسه کننده نتواند چندان خوشحالتان کند:
1.    قدرت
افرادی که به شدت در اثر فرصتهایی که امکان کسب قدرت و تاثیرگذاری را برایشان فراهم میکند برانگیخته میشوند، شیفته موفقیت هستند اما پول لزوما بهترین شاخص و عیار موفقیت آنها نیست. مسئول دیگران بودن، مدیریت تیم ها و سازمانها و تاثیرگذاری بر شئون مختلف عواملی هستند که بیش از عایدی های مادی موجب انگیزش این دسته افراد میشود.
2.    مورد تایید قرار گرفتن
افرادی که نیاز بالایی به مورد تایید شدن دارند برای ارضای این نیاز باید در نقشهای چشمگیر قرار بگیرند. صرف نظر ازحقوق دریافتی آنها تنها زمانی خشنود خواهند بود که اقداماتشان مورد تحسین و تمجید سایرین واقع شود. مشاغل دارای پرستیژ برا ی این دسته افراد به نسبت مشاغل با درآمد بالا ارجحیت دارد.
3.    لذت جویی
این مفهوم برای روانشناسان به معنای غرق شدن در لذتها نیست بلکه مقصود از آن درجه ای است که افراد بواسطه تجربه ها برانگیخته میشوند. این دسته شخصیتها کارهایی را ازشمند قلمداد میکنند که در ذات خود مفرح و انگیزاننده باشند. آنها دوست دارند روی موضوعاتی کار کنند که بدان علاقمندند. این افرد بویژه در قبال مشاغلی که با فرهنگشان بخوبی سازکار باشد واکنش بسیار مثبتی نشان میدهند. اما در نقطه مقابل کافی است یک فرد لذت جو را در شغلی بسیار پردرامد اما کسالت بار قرار دهید و شاهد نارضایتهای عمیق او باشید.
4.    وابستگی
افراد دارای نیاز وابستگی، مشاغلی را دوست دارند که نیاز به اجتماعی سازی و شبکه سازی بالایی داشته باشد. تعامل با افراد متعدد – همکاران، مشتریان، .. – ایده آل این دسته شخصیتها است. هیچ میزانی از پول نمیتواند این افراد را در کارشان دخیل و سهیم کند اگر که شغلی که به آنها سپرده شده ایزوله و غیراجتماعی باشد. به همین میزان اگر این افراد حتی در محیطهای اجتماعی کار کنند اما احساسشان این باشد که از تیم یا گروه کنار گذاشته شده اند، صرف نظر از حقوق پرداختی احساس طردشدگی و  نامطلوب و رنج آوری خواهند داشت.
ادامه این یادداشت را فردا بخوانیم


منبع:
https://www.fastcompany.com/3068898/nine-reasons-why-that-high-paying-job-is-making-you-miserable

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.