و تلفن اختراع شد
در 3 مارس 1847 در ادينبورگ اسكاتلند كودكي به دنيا آمد كه بعدها نامش همواره با يك كلمه عجين شد. تلفن! در چنین روزهایی یعنی درست 141 سال قبل الکساندر گراهام بل 29 ساله توانست اولین تماس تلفنی تاریخ را برقرار کند.
اولين پيام تلفني بل با اين جمله: "آقاي واتسون بيا اينجا با تو كار دارم" آغاز گرديد. شايد اگر گراهام بل ميدانست كه در آستانه يك اختراع بزرگي است اولين پيام خود را با جمله جالب تری شروع ميكرد. آن جمله تاريخي البته اولين جمله كامل بود كه از طريق سيم ارسال شده بود.
اخترع بل دنیا را تغییر داد و بویژه این اختراع آثار بسیاری را در دنیای کار و کسب برجای گذاشت. نقش و جایگاه تلفن در امور تجاری غیرقابل انکار است.
قبل از هرچیز به این نکته میپردازم که اصولا بازاریابی تلفنی و یا تله مارکتینگ چیست؟
• بازاریابی تلفنی نوعی از بازاریابی مستقیم است که در آن فروشنده از تلفن استفاده می کند تا با مشتریان ارتیاط برقرار کرده و بتواند به آنها اطلاعاتی ارائه کند، آنها را برای با شرکت ترغیب کند، و نهایتاً بتواند محصولی را بفروشد.
• بازاریابی تلفنی یعنی صحبت با کسی که شما را نمی شناسد، نمی بیند و با تمام این، شما می خواهید به او بفروشید.
• بازاریابی تلفنی، ابزار ارتباطی دو سویه است و در راستای توسعه و ترقی سازمانها استفاده می شود.
• کارکرد تاکتیک های دو سویه موثرتر از ابزارهای یک سویه مثل تبلیغات است. چون در تاکتیک های دو سویه نظیر فروش حضوری و بازاریابی تلفنی، بازاریاب و فروشنده علاوه بر ارائه اطلاعات به مخاطب، از نظرات آنها نیز مطلع می شود و لذا به نحو مناسب تر ارتباط برقرار خواهد کرد.
• بازاریابی تلفنی در حال حاضر در سراسر جهان به عنوان یک ابزار ارتباطی سریع و موثر به کار گرفته می شود.
هرچند استفاده از بازاریابی تلفنی برای برخی محصولات و صنایع کاربرد های بسیار مفیدی دارد اما متاسفانه استفاده بی مورد و گاه اشتباه از بازاریابی تلفنی در شرکت ها و صنایع مختلف، باعث دلسردی مدیران و حتی کارشناسان بازاریابی و فروش در این مورد شده است. به همین سبب همراهانم در آموزشگاه بازارسازان با طراحی کارگاهی کاملا کاربردی با عنوان بازاریابی و فروش تلفنی با نگرش بازاریابی ایران و با تدریس استاد ارجمند دکتر رضا اکبری اصل مدیر بازاریابی بانک شهر تلاش میکنند شیوه صحیح استفاده از این ابزار قدیمی و همچنان کارآمد را آموزش دهند که با یاری الهی دوره بعدی در مورخ 19 فروردین ماه 96 برگزار خواهد شد. محتوای این دوره به شرح ذیل خواهد بود:
• نقش صدا و لحن در فروشندگی تلفنی
• مروری بر مفاهیم پایه ای بازاریابی و فروش و رفتار مشتریان
• تعریف بازاریابی و فروش تلفنی
• نحوه ورود اطلاعات و فریز کردن ذهن مشتری
• عوامل اثر گذار بر روی مذاکره با مشتریان از طریق تلفن
• قوانین طلایی در فروش تلفنی
• مقدم ای بر ارتباطات اولیه با مخاطبان
• الاکلنگ مذاکره تلفنی
• مقدمه ای بر شناسایی تیپ های شخصیتی و هوش هیجانی
• قوانین ارتباطات مؤثر در فروشندگی تلفنی
• نحوه بستن عملیات فروش تلفنی
• نتیجه گیری
از همراهان تقاضا میکنم برای ثبت نام و اطلاعات بیشتر با همکارانم در آموزشگاه با شماره های 02166028401-3 تماس بگیرند.
به هر ترتیب گراهام بل درس گفتارهای زیادی دارد که در این یادداشت به مناسبت سالروز اختراع بزرگ او به بررسی گوشه ای از توصیه های گراهام بل میپردازیم:
در باب موفقیت
"پیش از هر چیز، آمادگی داشتن مقدمه و کلید توفیق است"
در باب تمرکز
" تمام افکار خود را روی کاری که دارید انجام میدهید متمرکز کنید . پرتوهای خورشید تا متمرکز نشوند نمی سوزانند ."
در باب فرصت
"زمانی که یک در بسته می شود، در دیگری باز می شود؛ ولی ما اغلب به قدری طولانی و با افسوس به در بسته نگاه می کنیم که دری که برای ما باز شده است را نمی بینیم. "
در باب توسعه
"به عنوان یک قاعدهی کلی، اشخاص به آنچه با آن به دنیا آمده اند، دِین چندانی ندارند؛ مهم این است که از خود چه میسازند و چه آثاری برجای میگذارند."
در باب تشریک مساعی
"اکتشافات و بهبودهای بزرگ به شکل اجتناب ناپذیری همگی محصول مشارکت ذهنها و مغزهای مختلف هستند."
در باب رشد
"در پایان، موفق ترین افراد کسانی هستند که موفقیت آنها نتیجه رشد تدریجی و پایدار است. "
در باب ایده
" شما نمیتوانید با فشار ایده ای بسازید. ایدههای موفق نتیجه رشد آهسته هستند. ایدهها در یک روز به کمال نمیرسند."
در باب هدف
"دستیابی به یک هدف باید نقطه شروع هدف دیگری باشد".
در باب شکست
"تنها تفاوت میان موفقیت و شکست، توانایی اقدام کردن است".
در باب خطر کردن
"راه سفر کرده را پشت سر بگذارید و دل به دریا بزنید. هربار که مسیر جدیدی را در پیش میگیرید چیزهایی را خواهید دید که پیش تر هرگز با آن مواجه نشده بودید."
در باب کارآفرینی
"یک مخترع با دیدی جامع نگر به دنیا می نگرد و از وضع موجود راضی نیست. او میخواهد هرآنچه را که میبیند بهبود دهد، او میخواهد به دنیا منفعتی برساند، ذهن او در تسخیر ایده های فراوان است. شبح خلاقیت و نوآوری او را تسخیر کرده و او سعی دارد ذهنیات خود را در عالم واقع به پدیده ای کاربردی تبدیل کند."
در باب آینده
""روزی فرا میرسد که افرد بتوانند از همان پشت تلفن تصویر کسی را که مشغول صحبت با او هستند ببینند".
منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/290418
سبز باشید