وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

۳ پرسش دشوار جلسات مصاحبه و چگونگی پاسخ دادن به آنها 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

۳ پرسش دشوار جلسات مصاحبه و چگونگی پاسخ دادن به آنها

در جلسات مصاحبه عموما سؤالات استانداردی از افراد متقاضی پرسیده می‌شود و پس از تحلیل پاسخ‌های آنها و انجام چند تست روانشناسی، در خصوص همکاری با آن فرد تصمیماتی گرفته می‌شود. در این میان برخی از مصاحبه شوندگان جلسات مصاحبه را مانند میدان جنگ می‌دانند به گونه‌ای که هر طور شده باید در آن پیروز شد و فرد مصاحبه‌کننده را شکست داد، حتی به قیمت از دست رفتن فرصت شغلی. برخی دیگر نیز هستند که گمان می‌کنند برای گرفتن شغل باید کاملاً مطیع باشند و هیچ حرفی خارج از فضای فکری فرد مصاحبه‌کننده نزنند. این پیش فرضها میتواند فضای مصاحبه کاری را غیرسازنده کند. نکته قابل توجه این است که انجام مصاحبه های کاری مستلزم تحقیق قبلی و پرسش و پاسخ دوجانبه و برقراری دیالوگ میان طرفین است.
در سطح فضای مجازی یادداشتها و مقالات متعددی به بررسی پرسشهای رایج در مصاحبه ها و پرسشهای کمی غیرمتداول پرداخته اند. در حالتی که مصاحبه کننده پرسشی چالشی و پیچیده را مطرح کند، حتی افراد متفکر و چابک نیز ممکن است دستپاچه شوند.
سامانه کاریابی GlassDoor بصورت مرتب فهرستی از دشوارترین پرسشهایی که متقاضیان کار در جلسات مصاحبه شغلی با ان مواجه میشوند را منتشر میکند. این فهرست از سوالات پیچیده فنی تا سوالات غیرمنتظره را شامل میشود. در ادامه ۳ مورد از این سوالات پربسامد و دشوار را مرور میکنیم:
سوال فرهنگی
مصاحبه کننده پراکتر اند گمبل در روند جذب نیرو در سمت تکنیسین تولید این سوال را مطرح کرده است:
اگر یکی از همکارانتان عادت آزاردهنده ای داشته باشد  و این خصلت روی کیفیت کار شما تاثیر بگذارد، این مساله را چطور حل خواهید کرد؟
چطور به این سوال پاسخ دهیم؟ بهترین پاسخ به این قبیل سوالات میتواند اوردن مصداقها و نمونه هایی از گذشته باشد. فیلیس مافسون مربی شغلی توصیه میکند که قبل از مصاحبه های شغلی در مورد داستانها و روایتهای گذشته خود که بیانگر مهارتها و قدرت قضاوتتان باشند تامل کنید. به این مثال توجه کنید: قدیم ترها همکاری داشتم که در مواقع بغرنج و زمانی که کار زیاد بود موسیقی با صدای بلند پخش میکرد. یک بار که کاسه صبرم لبریز شده بود او را به کناری کشیدم و از او خواستم تا صدای موسیقی را کم کند چرا که باعث میشد تمرکزم را از دست بدهم. اما پاسخ او این بود که موسیقی به تمرکزش کمک میکند و در این خصوص به نتایج برخی تحقیقات معتبر هم اشاره کرد. خلاصه از او کمک خواستم تا به من در حفظ تمرکزم کمک کند و او به این نتیجه رسید که میتواند از این به بعد با هدفون به موسیقی مورد علاقه اش گوش کند. با این راهکار ساده هر دو به هدف مطلوبمان دست یافتیم.
زمانی که ماجراهای مرتبط با سر و کار آمدن با موقعیتی خاص را با دیگران در میان میگذارید بهتر میتوانید مصاحبه کننده را متقاعد کنید که میتوانید به خوبی از پس چنین شرایطی بربیایید.
اما اگر ذهنتان یاری نکرد و نتوانستید مثالی از گذشته خود بیابید از خودتان بجای آنکه بپرسید در چنین موقعیتی چه کردم؟ بپرسید که اگر چنین موقعیتی پیش می آمد چه میکردم؟
سوال فنی
مصاحبه کننده در روند جذب نیرو در سمت تحلیل گر داده در شرکت اوبر این سوال را مطرح کرده است:
یک معادله به منظور بهینه سازی هزینه کرد میان کمپینهای تبلیغاتی در دو شبکه اجتماعی فیس بوک و توئیتر روی کاغذ بیاور.
چطور به این سوال پاسخ دهیم؟  پاسخگویی به این قبیل سوالات نیازمند آمادگی کامل و دانش تخصصی بالا پیرامون آن موضوع تخصصی است. بنابراین قبل از مراجعه برای مصاحبه در مورد مباحث فنی مربوطه مطالعه کنید. البته بسیاری از مصاحبه گران در مورد این قبیل سوالات حساسیت و سخت گیری ندارند و نکته مهم برای آنها توجه شما به مطالعه و تحقیق است.
سوالات پیچیده
مصاحبه کننده در روند جذب نیرو در سمت تحلیل گر داده در شرکت بلومبرگ این سوال را مطرح کرده است:
یک ماشین خودکار فروش را برای کسی که تا بحال آن را ندیده و یا از آن استفاده نکرده چطور تشریح میکنید؟
در واقع مصاحبه گر با طرح این سوال میخواهد برآورد جامعی از ساختار ذهنی و فکری کارجو و شیوه عمل او در انطباق با افراد دارای مهارتهای مختلف داشته باشد. بطور مثال اگر قرار است در جایگاهی فنی مشغول بکار شوید، هدف مصاحبه کننده از طرح چنین سوالی این است که درک کند توان شما در برقراری ارتباط با افراد غیرمتخصص چگونه است. از آنجا که امروزه تشریک مساعی اهمیت بسیاری در مراودات کاری و انجام پروژه ها یافته است، واحدهای مختلف باید به زبانی مشترک در ارتباطات کاری دست یابند. به این معنا که حتی فنی ترین واحدها باید بتوانند به زبانی ساده و کاربردی با دیگر اعضای خانواده سازمانی خود ارتباط گرفته و روند پیشرفت پروژه های جمعی را تسریع کنند.  لذا توانایی تعامل با تیمهای مختلف و دارای توانمندیهای متنوع امری ضروری در ادبیات سازمانی مدرن محسوب میشود.
برای پاسخگویی به این سوالات از زبان توصیفی و داستان گونه بهره ببرید و تلاش نکنید پیچیده و فنی و غرورآمیز صحبت کنید، بطور مثال: این دستگاهها در حکم یک فروشگاه جمع و جور شبانه روزی هستند و به مشتری اجازه میدهند تا هر زمانی که دلش بخواهد بتواند برخی اقلام از جمله خوراکی، تنقلات و نوشیدنی بخرد. آخرین باری که در فرودگاه یا ترمینال بوده اید را به خاطر دارید؟ فروشگاههای رایج در این قبیل مراکز اغلب گران قیمت هستند و ممکن است حتی یک بطری آب را به قیمتی بالاتر از حد معمول به فروش رسانند. در چنین موقعیتی این دستگاهها بهترین انتخاب برای یک خرید سریع و به صرفه هستند.
هرچند نمیتوان برای تمام مصاحبه های شغلی نسخه ای واحد پیچید چرا که جواب یکسانی برای سوالات مصاحبه وجود ندارد. با این حال برخی سوالات متداول تر از سایر پرسشها هستند. آنها با طرح این پرسشها میخواهند درک کنند که چه چیزهایی باعث میشود آنها بهتر کار کنند؟ اینکه کارجویان چطور فکر میکنند و چطور در برابر غیرمنتظره ها واکنش نشان میدهند. کارشناسان مصاحبه های شغلی تاکید دارند که در جلسات مصاحبه انعطاف پذیر، مثبت و در پاسخگویی و برقراری دیالوگ فعال باشید. لبخند به لب داشته باشید، تماس چشمی برقرار کنید، به شکل درستی روی صندلی بنشینید و برای انجام مصاحبه اشتیاق داشته باشید تا در همان ابتدا، تأثیر مثبتی روی مصاحبه گر بگذارید و اینگونه مطمئناً چندین گام از دیگر افراد متقاضی جلوتر حرکت کرده اید. خیلی مهم است که فرد مصاحبه شونده بتواند خود را در ذهن مصاحبه کننده برجسته سازد. مواردی مثل آراستگی و تناسب پوشش با شغل، عطر خوشایند، وقت شناسی و با اشتیاق صحبت کردن میتواند ویژگیهای شما را در ذهن یک مصاحبه کننده پرمشغله برجسته کند. بعلاوه یک مصاحبه کننده دوست دارد فردی که برای مصاحبه آمده نیز سؤالاتی برای پرسیدن داشته باشد: سؤالاتی درباره شرکت، چشم‌انداز و رسالت آن، موقعیتش در بازار و ... . حتی اگر پاسخ درستی به برخی سوالات پیچیده ندهید، رعایت این نکات ساده میتواند جایگاه شما در ذهن مصاحبه کننده را تقویت کند.

منبع:
https://www.fastcompany.com/3068468/hit-the-ground-running/3-of-the-toughest-interview-questions-and-how-to-answer-them

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.