وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

کتاب لینکداین؛ از ایجاد تا اعتبار منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

کتاب لینکداین؛ از ایجاد تا اعتبار منتشر شد

"لينكداين" به مثابه بزرگترين شبكه‌ي حرفه‌اي در جهان تا تاريخ مارس 2012، 150 ميليون عضو داشت و به گفته‌ي منابع جديد، لينكداين اكنون 400 ميليون عضو در سراسر دنيا دارد. مأموريت اين شبكه، برقرار كردن پيوند با حرفه‌ايهاي دنياست براي آنكه بيش از پيش، موفقيت به دست آورند، و بهره‌ورتر شوند.
لينكداين به‌عنوان يك ابزار و شبكه‌ي اجتماعي، براي كمك به مردم است تا هم مشاغل موردنظر خود را پيدا كنند، و هم مي‌كوشد آنان را در مشاغلي كه دارند، تواناتر سازد.
چگونه مي‌توان از اين ابزار و شبكه‌هاي اجتماعي پرقدرت چشم پوشيد؟ پاسخ آن است كه ما ايراني‌ها بنا به پژوهشهاي فراواني كه تاكنون در سالهاي اخير شده است، همواره بيش از مبدعان و متفكران شبكه‌هاي اجتماعي، طرفدار اين تكنولوژي و ساير تكنولوژيها و ابزارهاي جديد هستيم! پس در اين باره نگراني نداريم.
آنچه نگران‌كننده است آن است كه در شتاب بهره‌برداري از اين ابزارهاي شبكه‌هاي اجتماعي، به مباني و اصول اين رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي كمتر توجه مي‌كنيم، و گاه آنچنان مغروق آن مي‌شويم كه فراموش مي‌كنيم قرار است از اين رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي چه چيز حاصل شود. از اين رو، هزينه‌اي است كه افزون بر هزينه‌هاي نقدي، هزينه‌هاي انرژي و منابع انساني، تلف شده و نتايج سودمندي كه انتظار داشتيم، حاصل نمي‌شود.
"لينكداين" همچون هر ابزار و رسانه‌اي از شبكه‌ي اجتماعي، داراي ماهيت و ظرفيتي است كه بايد اين ماهيت و ظرفيت را بشناسيم. با شناخت هرچه بيشتر ماهيت و ظرفيت آن، بهتر مي‌توانيم از اين رسانه و شبكه‌ي اجتماعي بيشترين بهره‌برداري را به عمل آوريم.
شايسته‌ي عنوان است كه اين رسانه و هر رسانه‌ي ديگري بويژه "رسانه‌هاي شبكه‌ي اجتماعي"، قواعد خاصي دارند كه پيروي از اين قواعد، مي‌تواند ميزان كاميابي شما را در برقراري پيوند دقيق افزون سازد، به علاوه هزينه‌هاي شما را بخوبي كاهش دهد. اين در حالي است كه عموم ما در ايران، همواره در شتاب بهره‌برداري از اين رسانه‌ها بويژه رسانه‌هاي شبكه‌ي اجتماعي، تمايلي نداريم كه به قواعد پايبند بمانيم. ترجيح مي‌دهيم كه با استفاده از "شم"، "خلاقيت" و "نبوغ" خود اقداماتي را به انجام رسانيم!
در چنين شرايطي زماني متوجه خطاها مي‌شويم كه تمام تلاشها، اقدامها، و هزينه‌ها نه تنها نتيجه نداده بلكه، آسيب جدّي خورده‌ايم. البته گاه همچنان مي‌كوشيم دوباره همان خطاها را تكرار كنيم!
مؤلف اين اثر با اعتراف قابل تحسين خود در ابتداي كتاب، مي‌گويد در آغاز به صورت تجربي از "لينكداين" بهره‌مند شده، اما به مرور دريافته كه مي‌تواند با دانايي بيشتر، بهره‌برداري وسيعتري از اين رسانه و شبكه‌ي اجتماعي به عمل آورد، و از ديگر سو، مخاطرات آن را كاهش دهد. بدين‌رو، با مطالعه‌ي بيشتر، و ارزيابي آن دانسته‌ها در هنگام به‌كارگيري اين رسانه و شبكه‌ي اجتماعي، اقداماتش را به ثمر رسانده، و اكنون آن همه را تقديم علاقه‌مندان كرده است كه در اين كتاب مي‌خوانيد.
اگر دوست داريد خودتان چرخ را از ابتدا اختراع كنيد، بهتر است همچنان در به‌كارگيري اين ابزار و شبكه‌ي اجتماعي، "خودتان"، "شم خودتان"، "نبوغ و خلاقيت خودتان" را ملاك قرار دهيد. با گذشت زمان، قطعاً به نتايجي خواهيد رسيد و البته مي‌پذيريد كه افزون بر "يادگيري"، هزينه‌هاي آن را بپردازيد. ‌اما اگر دوست داريد از تجربه و دانش ديگران بهره‌مند شويد، راههاي 
ميان‌بُري وجود دارد كه از جمله‌ي آن راهها، مطالعه‌ي اين كتاب را پيشنهاد مي‌كنم.
 
اقدام مؤلف كتاب لينكداين از ايجاد تا اعتبار
مؤلف كتاب - نسيم توكل - با اطلاع از ظرفيت حافظه‌ي انساني در به‌يادآوري موضوعات، از قاعده‌ي اصلي حافظه يعني 2 + 5 استفاده كرده است تا بتواند اين قواعد را به خوانندگان انتقال دهد. او هفت قاعده را معرفي مي‌كند تا صاحبان كاروكسب‌ها و فعالاني كه تمايل دارند از اين ابزار پرقدرت شبكه‌ي اجتماعي سود ببرند، و آن را مورد بهره‌برداري قرار دهند.
بديهي است اين قواعد به مراتب بيش از هفت قاعده است. اما آنچه كار اين مؤلف را تقديربرانگيز كرده، آن است كه اصلي‌ترين قواعد را يادآوري مي‌كند. چگونه مي‌توان اين اصلي‌ترين قواعد را به‌كار انداخت؟ پاسخ اين است كه نخست بايد آن را ياد گرفت، در عمل به‌كار برد، و بارها و بارها آن را تكرار كرد، تا در "اقدام" و "عمل" نتايج سودمند آن را به دست آورد.
بجاست اگر بگوييم اين روزها، به‌رغم بهره‌برداري وسيع از "لينكداين" و ساير شبكه‌هاي اجتماعي، تعداد كتابهاي اين حوزه فوق‌العاده اندك هستند، و اين كتاب يعني - لينكداين از ايجاد تا اعتبار - يك فرصت مغتنم است براي فعالان كاروكسب‌ها.
علاقه‌مندم اين نكته را يادآور شوم كه لينكداين و يا هر نوع ابزار شبكه‌ي ارتباطي، پرقدرت‌ترين بلندگويي است كه تابه‌حال خلق شده است. پس بايد بتوانيم با دانايي، و اشراف كامل از ظرفيتهاي آن، بيشترين بهره‌برداري را از آن به عمل آوريم تا به موفقيتهاي بيشتر و بهتر نائل شويم؛ آرزو و سودايي كه مؤلف اين كتاب با مرارت به آن دست يافته، و در طبق اخلاص قرار داده تا تقديم علاقه‌مندان سازد. 
از همكاران عزيزم احمد آخوندي، مدير تواناي انتشارات بازاريابي، و محسن جاويدمؤيد، سردبير داناي مجله‌ي "توسعه مهندسي بازار"، به جهت ويراستاري شايسته ممنونم.
تقاضا مي‌كنم از طرق زير ما را از نظرات ارزشمندتان بهره‌مند سازيد‌:
•    سايت شخصي پرويز درگي: www.dargi.ir
•    نشاني ‌اينترنتي:info@TMBA.ir
•    سايت انتشارات بازاريابي: www.marketingPublisher.ir
•    نشاني اينترنتي: info@marketingPublisher.ir
•    نشاني انتشارات بازاريابي: تهران، خيابان آزادي (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالي، كوچه نمايندگي، پلاك 1، واحد 10
•    با شماره‌ي تلفكس: 66431461(021)
•    با شماره‌ي تلفنهاي: 66431637(021) و 66434055(021)
•    با شماره‌ي تلفن همراه شخصي‌ام: 09121994281‌

گر بخواهيد در اين يكدم عمــر
و به چشم همـه نيكـــان جهــان
هدفـي ناب بيابيـد و در راه وصال
نيــك جــوياي حقـــايق باشيـــد
بـــس بــرازنـــده و لايــق باشيــد
عالــــم عامـــل عاشــــق باشيــــد

 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.