وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

شهرآورد سرخابی ها 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

شهرآورد سرخابی ها

شهرآورد تهران یا شهرآورد سرخابی، نامِ داده شده به شهرآورد فوتبال بین دو باشگاه تهرانی پرسپولیس و استقلال  است. این بازی در تیر ۱۳۸۷ توسط مجله وردساکر به عنوان مهمترین شهرآورد در آسیا و بیست و دومین شهرآورد بزرگ در جهان اعلام شد. نشریه ورلد ساکر در گزارشی در شماره دسامبر ۲۰۱۵ خود، این شهرآورد را در میان ۵۰ رقابت برتر فوتبال دنیا شناسانده و آن را با هماوردی‌های شناخته‌شده ملی و باشگاهی فوتبال دنیا در یک گروه جای داده است. 
دو تیم استقلال و پرسپولیس تاکنون ۸4 بار با یکدیگر روبرو شده‌اند که حاصل آن: ۲5 برد برای استقلال، ۲۱ برد برای پرسپولیس و ۳۸ تساوی بوده است. اولین بازی دو تیم در ۱۶ فروردین سال ۱۳۴۷ بوده است که با نتیجه مساوی بدون گل خاتمه یافت. پر گل‌ترین بازی‌ها شهرآوردهای دوازدهم و هشتاد و دوم بوده است که پرسپولیس به ترتیب با نتایج (۰–۶) و (۲–۴) موفق به شکست استقلال شد. همچنین ۱۸ شهرآورد با تساوی بدون گل همراه بوده است.
دربی امروز اما خاص و تا حدودی پرتنش بود که وقایع پایانی آن نیز کمی از زیباییهای بازی کاست. اما رویدادهای این بازی مواردی را  داشت که میتوان بعنوان درس بیان کرد:
1- در دام غرور نیفتید
بین اعتماد به نفس و غرور مرز بسیار باریکی وجود دارد. اعتماد به نفس تیم شما را می‌سازد اما دام غرور با سرعتی معادل دو برابر آن، تیم تان را نابود می‌کند. قرمزپوشان در دقایق اولیه با به ثمرنشاندن یک گل، استراتژی مناسبی را در پیش نگرفتند و نهایتا نیز قافیه را باختند.
2- فقط مدال طلا وجود دارد
در دنیای بی‌رحم و پیچیده‌ی رقابت که با عدم قطعیت و پیچیدگی روزافزون همراه است، فقط مدال طلا وجود دارد. کافی است بعنوان مثال واقعیت مبارزات انتخاباتی را بپذیریم. در مدل مبارزات انتخاباتی با در اختیار داشتن 49.99 درصد آرا هم شما برنده نخواهید شد. غرق شدن در دام غرور و کوچک دیدن رقبا و نهایتاً به‌کارگیری استراتژیهای تدافعی تماماً مقدمه‌ی شکست و حذف هستند. پس به حالت تهاجمی بازی کنید. دربی امروز بویژه در نیمه نخست زیبا شد چون دو طرف با هدف پیروزی وارد میدان شدند و رو به بازی بسته نیاوردند. ماکیاولی هم معتقد است بهترین دفاع حمله است البته به شرط وجود استراتژی مشخص و البته گاهی اوقات دفاع منطقی سپس حمله میتواند کارآمد باشد. شاید دلیل کم رمق بودن نیمه دوم دربی امروز اتخاذ راهبرد دفاع محض بود.  
3- میتوان از شرایط بالقوه بحرانی، فرصتهای بی نظیر ساخت
فرصت ها از بحران ها بر می خیزند. شاید واژه چینی که برای «بحران» وجود دارد، تصویر بهتری از مولفه‌های سازنده بحران را به نمایش می‌گذارد. واژه بحران در زبان چینی از همان حروفی تشکیل شده است که «خطر» و «فرصت» را شکل داده‌اند. بحران همچنان که نشانگر یک مانع، آسیب، ضایعه یا تهدید است، نشانگر فرصت برای رشد یا افول نیز می‌باشد. میدان بازی میتواند یك موقعیت بحرانی باشد، در این موقعیت فرهنگ تیمهای کارآمد تغییر یافته و به سمت یك فرهنگ خلاق و متغیر گرایش پیدا می‏كند. این امر خود باعث ایجاد فرصت‏هایی جهت حفظ، تداوم و ارتقای عملکرد تیم می‌شود. بعنوان مثال تیم پرسپولیس سال گذشته کاپیتان محبوبش را از دست داد که این ضایعه ناگهانی در ابتدا یک چالش بزرگ روحی برای تیم بود ولی این چالش تبدیل به فرصت بزرگ روحی برای پرسپولیس در بلندمدت شد. و مرگ ۲۴ ابدی (هادی نوروزی) اتحاد بازیکنان پرسپولیس را بیشتر کرد. این رویکرد البته در بازی امروز کمتر به چشم خورد و بازیکنان و به سادگی اسیر حواشی شدند 
4- اصل شایستگی را جدی بگیرید
این بازی نفس گیر تا حدودی برتری اصل شایستگی و کارآمدی بویژه در انتخاب داور، مربیان و بازیکنان را روشن کرد. 
در ادبیات سازمانی نیز سه دلیل اصلی ایجاد هر سازمان و شرکت در تمامی دنیا یعنی اصل بقا، رشد و سود وجود دارد و هر سازمانی باید متشکل از یک خانواده کاری مبتنی بر شایسته سالاری باشد تا این سه اصل در آن مجموعه نمود عملی پیدا کند. در واقع شایسته سالاری حاکمیت توان است به این معنا که  افرادی که از توان و کارآمدی بیشتری برخوردار هستند باید در سازمان ها، نهادها، بنگاه های اقتصادی و حتی تیم های ورزشی گمارده شوند.
حاکمیت توان دارای سه ویژگی اصلی یعنی بینش، توانایی حل مسئله و کار تیمی است، افراد شایسته تنها به فکر منافع شخصی خود نبوده بلکه منافع سازمانی را بر منافع فردی ترجیح می دهند.
دنیای امروز دنیای شایسته سالاری و دنیای سواد و مهارت هاست نه پارتی بازی و معرفی های بی پایه. بنابراین مدیران در حوزه منابع انسانی دارای سه وظیفه عمده از قبیل انتخاب درست و شایسته افراد، آموزش صحیح، نظارت، کنترل و هدایت شایسته هستند.
بنابراین  شایسته سالاری به عنوان رمز پیروزی حرکت های توسعه ای در درون سازمان هاست، که لازمه استقرار آن ایجاد زیر بناهای مناسب از نظر ساختاری، نگرشی، قانونی و سازمانی است.
 

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.