وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

۳ توصیه برای ایجاد اکوسیستم مناسب برای کارکنان نسل هزاره 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

۳ توصیه برای ایجاد اکوسیستم مناسب برای کارکنان نسل هزاره

نسل هزاره یا همان نسل Y ، که هم‌اینک از مراکز آموزشی دانش‌آموخته می‌شوند، از کمترین قابلیت کارآفرینی به نسبت دیگر نسل‌ها برخوردارند. چرا  که تا حدودی نازپرورده بوده و مشکلات جدی را تجربه نکرده‌اند، حتی برخی صاحب نظران از عبارت خوشگذران بی غم برای توصیف این نسل بهره برده اند. حال آنکه والدین آنها خودجوش و خود انگیزش‌گر بوده و متکی بر نفس هستند. نسل هزاره شدیدا وابسته به فناوری بوده و یکی از اهدافشان این است که با در دست گرفتن دنیای مجازی جای پایشان را میان بقیه نسل ها محکم تر کنند. در واقع دسته بندی های مختلفی از نسل ها برمبنای مصرف رسانه و رسانه های حاکم در دورۀ زندگی هر نسل صورت گرفته است. 
نسل وای (Y) یا نسل هزاره‌ نسلي هستند كه در سال‌ 1980 (نسل هزاره ایرانی همان متولد سالهای دهه 1370 هستند) به بعد به دنیا آمده اند. این نسل با با ظهور تلویزیون های ماهواره ای، اینترنت و فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات(موبایل و...)، کتابهای الکترونیکی، رسانه های وب سروکار دارد. 
بطور کلی میتوان جوانان ۱۸ تا ۳۴ ساله را در دسته بندی نسل وای قرار داد. روزانه سیل جمعیت هزاره ها به بازار کار سرازیر میشود، این رویداد بدان معناست که حالا اهالی این نسل هستند که استانداردهای سازمانهای قرن بیست و یکمی را تعیین میکنند.
اما شاید جالب ترین نکته درمورد این گروه سنی خاص این باشد که آنها در هنگامه انقلاب عظیم دیجیتالیسم رشد کرده اند. آنها انتظارات و معیارهایی کاملا متفاوت از تجربه های شغلی خود دارند.
کارآفرینان پا به سن گذاشته و باتجربه این نسل را افرادی نازپرورده و خوشگذران میشناسند. اما در واقع اغلب آنها از تحصیلات آکادمیک مناسبی برخوردار بوده و به لحاظ فنی و تاحدودی مهارتی اوضاع بهتری به نسبت نسل قدیمی ترشان دارند. این واقعیت که آنها در یک اکوسیستم دیجیتالی بزرگ شده اند لزوما انرژی شان در محیط کار را تحت الشعاع قرار نمیدهد. این رویداد تنها به معنای آن است که فضای حرفه ای در حال تغییر است.
بر اساس براوردها تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۶ درصد از نیروی کار از اهالی نسل هزاره خواهند بود. در ادامه چند توصیه به منظور ایجاد فضای کاری هموارکننده موفقیت نسل هزاره را با هم مرور میکنیم:
1.    شفافیت را ترویج کنید
نسل هزاره به دلیل آنکه موازی با پیشرفتهای چشمگیر و خیره کننده و سریع تکنولوژی رشد کرده اند، زمینه لازم برای توسعه سریع را دارند. کافی است نگاهی به تغییرات شگرفی که فناوری تلفن همراه و گوشیهای هوشمند بر جامعه ظرف چند سال اخیر گذاشته بیندازید. در نتیجه ارتباطات پیوسته و مستمر امروزی، فرهنگ شفافیت در جامعه تسری یافته است.
در عصری که با چند کلمه منفی و دیدگاه مخالف و نقادانه در شبکه های اجتماعی میتوان دودمان یک کار و کسب چند ساله را به باد داد، کارکنان جوان انتظار دارند که کارفرمایشان در هر لحظه همپای سرعت  آنها حرکت کند. 
شرکت بافر یکی از شرکتهای فعال در زمینه مدیریت حضور در رسانه های اجتماعی با ۳ میلیون عضو یکی از مثالها و نمونه های موفق در زمینه تقویت شفافیت در محیط کاری به شمار میرود.  بعنوان مثال میزان دریافتی تمام اعضای بافر از مدیرعامل تا کف سازمان کاملا شفاف و مشخص بوده و در اختیار عموم قرار دارد.
بعلاوه بافر بر اساس فرمولی ثابت به پرداخت حقوق کارکنان خود میپردازد، دریافتی=نوع شغل+ارشدیت و سابقه شغلی+تجربه+محل کار. 
شرکتهای مدرن چیزی را از کارکنانشان مخفی نگه نمیدارند و شفافیت بی حد و حصری بر فرهنگ انها حاکم است که حتی میتواند برای برخی تیپهای شخصیتی آزاردهنده باشد. آنها به کمک فضای شفاف کاری اعتمادسازی کرده و قادرند کارکنان یقه طلایی و شایسته خود را به مدت طولانی حفظ و توسعه دهند. 
2.    از شر سلسله مراتب خلاص شوید
ساختار سازماني تخت، تعداد كمي لايه‏ی مديريتي و گاهي فقط يك لايه دارد. يعني سلسله‏مراتب فرمان دهي از بالاترين سطح تا پايين‏ترين سطح ساختار، كوتاه است و در نتيجه حيطه‏ی كنترل، گسترده مي‏باشد. پیتر دراکر یکی از بازاردانان شهیر، ضمن اشاره به تغییر از “سازمانهای دستوری و کنترلی” به سمت ” سازمانهای اطلاعات محور”  بیان میدارد که نحوه کار و کسب سازمانها نیز متعاقب این تحول ساختاری تغییر یافته است.  فشار تغییرات محیط بر سازمانها، باعث شده تا آنها با طراحی ساختاری انعطاف پذیرتر و تطبیقی، به این تغییرات واکنش نشان دهند. هرچند کاهش لایه های مدیریتی و سازمانی به طریقی که مثلا شرکت زاپوس در پیش گرفته است به نظر افراط گونه و غیرعملی میرسد اما تحول در نسلها، ما را بر آن میدارد با حرکت به سمت ساختارهای تخت کاری کنیم که کارمندان جوانمان احساس کنند صدایشان به گوش راس سازمان میرسد. 
نتایج تحقیقات معتبر و متعدد نشان داده که سبک مدیریتی بالا به پایین اثربخشی خود روی نسل هزاره را از دست داده است. ترغیب تشریک مساعی در محیط کار امری کلیدی به شمار رفته و  ساختارهای شلوغ و طبقاتی سازمانی میتواند مانع از تسری فضای تعامل در محیط سازمان شود. 
رشد یافتن در جهانی که دسترسی به اطلاعات تنها با یک لمس انگشت امکان پذیر است موجب پرورش قوه خلاقیت و تفکر نقادانه در نسل هزاره شده است.اما اگر سیاستهای سازمان این احساس را در افراد موجب شود که آنها نمیتوانند ایده های خود را به اشتراک بگذارند، آنها دلیلی برای ماندن در سازمان نمیبینند. و حتی حقوقهای نجومی و آنچنانی هم نمیتواند تغییر خاصی را در این شرایط ایجاد کند.
 بطور مثال شرکت Wyng ا از شرکتهای فعال در زمینه بازاریابی اجتماعی با ایجاد فرهنگ سازمانی تخت مسیری شفاف برای پیشرفت یکایک کارکنان خود  ترسیم کرده است. این شرکت محیط کاری خود را حول افراد عملگرا شکل داده و نه کسانی که کار را به دیگران محول میکنند. همچنین این شرکت با تشکیل تیمهای ورزشی، تعاملات برون سازمانی را نیز میان اعضای خود ترغیب و ترویج میکند.
همچنین مطالعات نشان داده اند که سیستم سلسله مراتبی میتواند منبع بروز تعارض مخرب باشد. لذا سازمانها به منظور تشویق نواوری درونی باید به ساختارهای غیرسنتی و غیرصلبی روی بیاورند.
3.    تیم سازی نوآورانه را در دستور کارتان قرار دهید
تاکتیکهای تیم سازی که روزگار یمتوانست نسلهای پیشین را به همکاری های تیمی ترغیب کند امروزه اثر معکوس داشته و در بهترین حالت بی اثر هستند.  این گروه نه مقیم فناوری بلکه زاده و بومی عصر دیجیتالیسم بوده و با ارتبطات الهام میگیرند.
اعضای این نسل عملکرد بهینه ای در کار گروهی داشته و تمرینهای تیم سازی میتواند این عملکرد را بهبود ببخشد. در واقع 97 درصد کارکنان و مدیران اجرایی اعتقاد دارند که نبود هماهنگی درون تیمی بر نتیجه و ماحصل کار یا پروژه اثرگذار است.
در این زمینه برنامه های هوشمند و بازیهایی نیز طراحی شده که خلاقیت جمعی و کار گروهی را ترویج میکند. از جمله این بازیها میتوان به Gelling: Akeakami اشاره کرد که در آن اعضای گروه در یک دنیای مجازی که جزیره ای دورافتاده است ساکن شده و باید با استفاده از مهارتهای ارتباطی و تکنیکهای کار تیمی بتوانند اهداف تعیین شده را محقق و زیبایی و انسجام را به منطقه خود بازگردانند. 
هدف از طراحی این بازی قرار دادن کارمندان در محیطی است که افراد آزادانه احساس کنند میتوانند بینشها و دیدگاههای خود را به اشتراک گذاشته و مهارتهای تیمی خود را تقویت کنند. در واقع خلاقیت و ارتباطات باز لازمه یک محیط شاداب و چالاک و روبه توسعه است.
سخن پایانی: گزارش اخیر گالوپ نشان میدهد که ۲۱ درصد از نسل هزاره شغل خود را طی یک سال گذشته عوض کرده اند. آیا کارمندان مستعد و جوان خود را برای توسعه بیشتر آماده کرده اید؟ آیا محیط لازم برای اشتراک ایده های آنها را فراهم کرده اید؟
منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/287201

سبز باشید 


 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.