وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

دلیوری محصول؛ چرا و چگونه؟ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

دلیوری محصول؛ چرا و چگونه؟

همه ما با توجه به الزامات زندگی ماشینی و  کلان شهر نشینی بطور حتم گاهی در شرایطی قرار گرفته‌ایم که نیاز به خرید از فروشگاه داشته باشیم در حالی که خودمان امکان این خرید را نداریم. از دیگر سو مساله زمان در این شرایط اهمیت بیشتری یافته و در دنیای امروز سرعت در انجام کارها به موضوع مهمی در زندگی افراد تبدیل شده است؛ پس اگر قرار باشد خرید خود را به صورت تلفنی و یا اینترنتی سفارش دهید، چه مدت طول می‌کشد تا خرید به دستتان برسد؟
این موضوع ضرورت نیاز به خرید فوری را در میان جوامع مدرن امروزی گوشزد میکند؛ خریدی که هر زمان نیاز داشتید، امکان انجام آن برایتان فراهم باشد. در چنین شرایطی، از مدتها قبل اصناف مختلف بویژه در زمینه مواد غذایی اقدام به راه اندازی سیستمهای دلیوری کردند که توانست تا حدودی پاسخگوی نیاز مصرف کننده مدرن باشد. سهولت در خرید یکی از مولفه‌های مهم در هر خریدی به شمار می‌آید و افراد از خریدهایی استقبال بیشتری می‌کنند که ویژگی سهولت در خرید را با خود همراه داشته باشد. همچنین امروزه با تغییر رفتار مصرف کننده نیاز به به یک خریدار شخصی دغدغه امروز زندگی پرمشغله‌ها است.  یک خریدار شخصی برای رساندن خریدها به شما. در این شرایط است که دیگر نیاز به حضور فیزیکی شما در مغازه یا فروشگاه وجود ندارد. در همین زمینه استارتاپهای خوش ذوق داخلی با طراحی برخی برنامه ها نظیر فستیوری توانسته اند تجربه خرید را بیش از پیش مدرن کنند. اپلیکیشنهایی در زمینه دلیور کردن اجناس مصرفی در کمتر از ۱ ساعت که مشتریان با استفاده از این اپلیکیشن محصولات مصرفی‌شان را سفارش می‌دهند، سپس نزدیک‌ترین «خریدار شخصی» (شخصی که برای مشتری خرید می‌کند) به مشتری متصل می‌شود تا سفارش‌ها در کمترین زمان ممکن به دست مشتری برسد.
در ادامه این یادداشت چک لیستی کوتاه به منظور راه اندازی و اداره یک سیستم ساده دلیوری و تحویل محصول را بررسی میکنیم. تحویل محصول حالا نه یک مزیت رقابتی بلکه شاید ضرورتی در کار و کسب ما باشد. اگر محصول را درب منزل تحویل میدهید، این کار باید با سرعت، دقت و کیفیت انجام شود تا بتوانید خدماتی قابل اعتماد و ایمن ارائه کنید. اگر قصد راه اندازی چنین سیستمی را در کاسبی کوچک خودتان دارید، در خصوص این موارد فکر کنید:
نوع پیک خود را بسته به شرایط تعیین کنید
از فروشگاههای محلی و دکانهای کوچک تا شرکتهای معظم میتوانند به ارائه خدمات تحویل بپردازند. بسته به نوع خدمات و محصولاتی که ارائه میکنید در این خصوص فکر کنید که آیا تحویل شبانه روزی ضروری است (بطور مثال برخی داروخانه ها با توجه به حیاتی بودن محصولات خود میتوانند بصورت شبانه روزی خدمات تحویل را ارائه کنند)، آیا باید خودتان افرادی را استخدام کنید تا وظیفه تحویل کالا را عهده دار شوند و یا برون سپاری به صرفه تر خواهد بود، وسیله حمل و نقل ایمن ، سریع و بصرفه کدام است،  آیا در سطح بین المللی هم میتوانید اقداماتی انجام دهید (بطور مثال برخی شرکتهای داخلی بویژه در حوزه هایی مثل صنایع دستی و فرش دستباف سیستمی برای دلیوری محصول به کمک شرکتهای بین المللی برای کالارسانی به مشتریان برون مرزی در اختیار دارند)
خود را از رقبایتان متمایز کنید
اگر تا چند سال پیش یک سوپرمارکت اقدام به تحویل محصول میکرد همه تعجب میکردند، اما این خدمات حالا گسترش یافته است بنابراین باید اقدامات نوآورانه تری به خرج داد. رقبای خود را بررسی کنید، آیا آنها در طول شبانه روز و یا ساعات شبانه اقدام به تحویل محصول میکنند، آیا خدمات آنها رایگان است، آیا بهای خدمات آنها بسته به حجم سفارش متغیر است؟ فکر کنید که شما برای متمایز شدنتان از رقیب چه کاری میتوانید صورت دهید تا خدماتتان را جذاب تر کنید.
گزینه های تحویل بیشتری را به منظور سهولت خرید در اختیار مشتری قرار دهید
مشتری انتظار دارد بداند که چگونه، کی و کجا محصول خود را تحویل خواهد گرفت. محصولات با ارزش بالاتر ممکن است نیازمند انجام تمهیدات خاصی برای ارسال و بسته بندی بوده و یا وسیله حمل متفاوتی را بخواهند. ضمن آنکه ممکن است بسته های سنگین و یا راه دور در مدت زمان بیشتری تحویل مشتری شوند، میانگین تحویل را محاسبه و مشتری را از بازه زمانی تحویل مطلع کنید.  بعلاوه مشتری باید بتواند خود زمان تحویل را مشخص کند و حق این را دارد که تحویل را در زمان خاصی لغو و به زمان دیگری موکول کند.
سیاست دریافت هزینه خود را مدنظر قرار دهید
در این بخش هم میتوانید خود را از رقبایتان متمایز کنید. میتوانید تحویل عادی خود را رایگان و برای خدمات ممتاز هزینه ای دریافت کنید. بطور مثال ارسال اکسپرس (مثلا تحویل همان روز یا همان ساعت) و یا تحویل اقلام درب منزل مسکونی بدون آنکه نیاز باشد مشتری پله ها را بالا پایین کند از آن جمله است. بعلاوه دریافت هزینه اقلام ارسالی را نیز میتوانید به چند طریق اعمال کنید. دریافت پول نقد درب منزل، پس کرایه، پیش کرایه، واریز کارت به کارت به کمک دستگاههای پوز سیار، و یا دریافت وجه قبل از ارسال و در موارد نادری امکان پرداخت اعتباری بسته به اعتبارسنجی انجام گرفته از مشتریان، نمونه هایی از تنوع در شکل پرداخت محسوب میشوند.
اجازه دهید مشتری بتواند سفارش خود را رهگیری کند
این مورد بویژه در مورد کالاهای گران قیمت اهمیت دارد. با اعمال این راهکار مشتری احساس کنترل بیشتری روی سفارش خود خواهد داشت و اعتماد او بالاتر میرود. امروزه فناوریهای خاصی این امکان را فراهم کرده اند که با ایجاد یک حساب کاربری ساده برای مشتری، او بتواند از وضعیت مرسوله خود در هر لحظه آگاه شود.
یک فرآیند برگشت محصول مشتری پسند طراحی کنید
هرچند بسیاری از کار و کسبها در قبال برگشت محصول وجهی را دریافت میکنند و یا اصلا مرجوعات را نمیپذیرند، اما ضمانت برگشت در ازای برخی شروط، انتخاب عاقلانه تری است. البته در نهایت سوداوری سازمان نباید خدشه دار شود. سیاستهای برگشت خود را به شکل شفاف برای مشتری تشریح کنید. بطور مثال برگشت محصولات مصرفی، غیرممکن به نظر میرسد و یا برگشت پوشاک در صورت پوشیده شدن نیز توصیه نمیشود. ولی میتوانید با اقداماتی نظیر ارسال چند محصول و امکان انتخاب از میان یکی از آنها (در مورد برخی محصولات مثل ساعت مچی، گوشی همراه، کتاب، لباس، عینک، ...)  مشتری را ترغیب به خرید کرده و برگشت کالا را کم تر کنید.
سرویس تحویل خود را از طریق کانالهای مختلف تبلیغ و اطلاع رسانی کنید
کانالها و رسانه هایی را که مشتریان هدفتان از ان استفاده میکنند در نظر گرفته و تبلیغات خود را در آنجا گسترش دهید.
در مورد بسته بندی فکر کنید
اصلی ترین وظیفه بسته بندی حفاظت فیزیکی از محصول است. بعلاوه بسته بندی شما میتواند تیپ و چهره برندتان را در معرض دید مشتری قرار دهد. بنابراین در مورد محصولات تحویلی در درجه اول جانب ایمنی بسته بندی را مدنظر قرار داده و سپس یک بسته بندی با طراحی منحصر به برند خودتان برای آن در نظر بگیرید. بعلاوه سیاست حفظ محیط زیست را رعایت کنید چرا که این موضوع رفته رفته در کانون توجه مصرف کنندگان قرار میگیرد. استفاده از وسایل بسته بندی بازیافتی و یا قابل استفاده دوباره (مثل کیسه های پارچه ای) باعث کاهش هزینه های نهایی و کاهش خطرات زیست محیطی و جلب توجه مشتریان مدرن امروزی خواهد شد.


منبع:
http://www.marketingdonut.co.uk/marketing-strategy/exporting/setting-up-a-delivery-service-checklist

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.