وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

سرباز شورشی بازاریابی سرشار از ایده هاست 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

سرباز شورشی بازاریابی سرشار از ایده هاست

چنانچه می‌کوشید، آینده‌ای را ترسیم کنید که در آن احساس امنیت و آسایش کنید، به اختیار خود آینده‌ای را نادیده خواهید گرفت که به احتمال زیاد رخ خواهد داد». *ست گودین
ست گودین را با عنوان سرباز شورشی، خیره‌سر و در عین حال بسیار باهوش در عرصه بازاریابی میشناسیم. عناوین و القابی که بارها در نشریه توسعه مهندسی بازار به آن پرداخته شده است.
ست‌گودین همراه با نظرات خود ما را به چالش می‌کشد و از ما می‌خواهد تا فراتر از قاعده‌های معمول وچارچوبها فکر کنیم. او از ما انتظار دارد که ذوق و هنر به خرج دهیم و گوش بازار را با هیاهیوی خود پر کنیم. او «بزرگ‌ترین بازاریاب آمریکا» به انتخاب امریکن وی، یکی از 25 ستاره اینترنتی به انتخاب فوربس، سخنرانی برجسته، استادی توانمند، بازیگری همه‌فن حریف و نویسنده‌ای شیوا‌سخن است که بیش از 14 کتاب نوشته و در همه آنها صحبت از تغییر و ضرورت عجیب و غریب بودن می‌کند.
ست گودین، سرشار از ایده‌ها و افکار الهام بخش ناب است که می‌کوشیم گوشه‌ای از اندیشه‌های او را تبیین کنیم.
اگر ایده هایی دارید که میخواهید با جهانیان در میان بگذارید، عاقلانه است که در این راه از بزرگانی مثل او الگوبرداری کنیم. مردانی که در عرصه عمل، منبع الهام ایده ها هستند:
1.    موفقیت قابل هک کردن نیست
موفقیت نمیتواند به معنای پول درآوردن سریع باشد، چرا که به قول گودین این یک رقابت بسوی قهقرا است. اما مردم وارد این میدان رقابت میشوند چرا که آسان تر از سخت کوشی در جهت ایجاد یک پدیده بدیع، عرضه آن به جهانیان و گفتن افتخارآمیز این جمله است: »ایناهاش! من ساختمش!»
گودین مینویسد، هدف خلاق بودن،  و هدف از حل مساله این است که با دست و دلبازی و سخاوتمندانه این بینشها را به جهانیان عرضه کنیم. هدف، داشتن کاری است که هیچ کس دیگری قادر به انجام آن نباشد. و مردم نیز با کمال میل و خوشنودی حاضرند بابت دریافت این کار پول بیشتری بپردازند چرا که تنها شما میتوانید از پس انجام آن برآیید.
انسانهایی که سعی دارند یک شبه ره صد ساله بروند و به موفقیت میانبر بزنند هرگز به سرمنزل مقصود نمیرسند. اما مردمانی که میکوشند ناراضی مثبت باشند و متولی تغییر فرهنگ در جهت مثبت باشند، و تفاوتی ایجاد کنند، موفق خواهند شد.
2.    خلاقیت هدف نیست
کسی که به واسطه ایده های بکرش شناخته شده است، باید تمام زمان و انرژی خود را صرف تقویت و پرورش نواوری و خلاقیت خود کند. درست است؟ خیر!
گودین میگوید، گمان نمیکنم خلاقیت هدف باشد. تصور میکنم هدف، ایجاد ارتباط و اعتماد است. اگر ارتباطات فراوان و اعتماد بسیار بوجود آورید، هرگز در زندگی و اثرگذاری و ایجاد تفاوت دچار دردسر نخواهید شد.
آیا میتوانید ایده ها و آدمها را به هم مرتبط کنید و طرحی نو دراندازید؟ این است که اهمیت دارد، و این چیزی است که باید به دنبالش باشید.
3.    کارهای ترسناک کنید
میدانستید کتابهای ست گودین بزرگ بالغ بر 900 بار از جانب ناشران و فرهیختگان عصر از جمله کسانی مانند جک تراوت مردود شده بودند؟ بجای تسلیم شدن راهکار ست گودین در مهندسی شکست را در پیش بگیرید. او با نظریه سراشیبی – پایین ترین نقطه ای که هر کاری حتی کاری که علاقمند به آن هستیم ممکن است به آن نقطه نزول کند – به مقابله با دیدگاههای مخالف با خود میپردازد. اما مساله اینجاست که اغلب ما فاقد چنین تعهد و سعه صدری برای در پیش گرفتن چنین رویکردی هستیم.
کتاب  شیب (Dip) با نقض یک ضرب المثل آغاز می شود :
 برنده ها کار را ول می کنند و کسانی که کار را ول می کنند برنده می شوند .
یا پروژه ای را شروع کنید و بدانید که نقطه نزول در آن کجاست و برای عبور از آن نقطه برنامه ریزی و سازماندهی کنید، و یا اصلا هیچ پروژه ای را شروع نکنید. عبور از نقطه نطول و اوج گرفتن، و بهترین بودن در جهان قابل ارزش گذاری نیست. گودین مینویسد؛ دو کار میشود در مواجهه با شیب انجام داد :


 یا پافشاری کنی و دوام بیاوری و از آن عبور کنی
 یا جسارت ول کردن سریع و تمرکز روی کار جدید را داشته باشی
 که هر دوی اینها موفقیت آمیز است
 به شرط اینکه با انتخاب هرکدام از اینها ، در جهان بهترین باشی .
 دنیا دنبال بهترین هاست و تو زمان و فرصت کافی برای آزمون و خطا نداری و باید
 آگاهانه انتخابی انجام دهی که در جهان بهترین باشی مگر اینکه به معمولی بودن اکتفا کنی .
 عده ی معدودی می توانند بهترین باشند و همین کمبود است که بهترین بودن را ارزشمند می کند و تو باید در جهان خودت بهترین باشی . جهانی که به آن دسترسی داری و متعلق به توست . به هدف تو ، رویای تو
اگر کار درست را انتخاب کنی و تا آخرش بروی فرصت بیشتری برای برنده شدن وجود دارد .


4.    بدنبال قوت قلب از سوی دیگران نباشید
ست گودین برای کسانی  که میکوشند گام بعدیشان را مشخص کنند توصیه ای دارد: «به دنبال قوت قلب دیگران و تاییدشان نباشید. من میتوانم به شما قوت قلب بی نهایت بدهم و این میزانی است که فکر میکنید به آن نیاز دارید».
«وقتی نوآوری میکنید، عضلات و ماهیچه هایتان خسته نمیشوند بلکه در آن زمان احساس عدم قطعیت، و خستگی عاطفی و ذهنی خواهید کرد، آن چه بیشترین پاداش را در پی خواهد شد، دست زدن به کارهای متهورانه، بدیع و به نوعی ترسناک است.
منبع:
http://www.success.com/mobile/article/seth-godin-is-full-of-ideas-heres-4-of-them-for-linchpin-success

سبز باشید

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.