چند پیش بینی پیرامون برندهای شخصی
برندسازی شخصی که دیر زمانی تنها به عنوان یک واژه ی پر طمطراق و مد روز تصور می شد به نقطه ای دست یافته که حالا اگر نگوییم همه، اما دست کم صاحبان مشاغل و کارآفرینان در تمام سطوح به این آگاهی رسیده اند که هر یک از ایشان به برندی نیاز دارند که بتواند به منزله رسانه آنها در انتقال همه آنچه در چنته دارند و هم چنین دانش و تخصص شان باشد.
در این میان، رشد شگفت انگیز و مافوق تصور شبکه های اجتماعی به ویژه در ایران، امکان تعامل زنده و در لحظه با تعداد فراوانی از مخاطبان را فراهم ساخته است. تعاملی دوجانبه و بلکه چندجانبه که تحقق آن تا پیش از این به سادگی امکان پذیر نبود.
اما برند شخصی چه راهی در پیش گرفته و در کوتاه مدت چه پیش بینی هایی برای آن می شود. در ادامه همراه ما باشید.
پیش بینی اول) شهرت 15 دقیقه ای
اندی وارهول، هنرمند، نویسنده و فیلم ساز آمریکایی و هم چنین از بنیان گذاران هنر عامه پسند (پاپ) در سال 1968 جمله ای مشهور به زبان آورده است. او می گوید " در آینده همه ظرف 15 دقیقه می توانند شهره عام و خاص شوند ". و او درست می گفت.
پدیده دسترسی دیجیتال همچنان طی سال های آینده به رشد سریع خود ادامه می دهد و مشهور شدن به همین سبب آسان تر از گذشته است. به ویژه ابزارهایی نظیر ویدیو مارکتینگ قادرند نرخ مشاهده محتوا را تا 200 برابر افزایش دهند.
اگر یک جوان ناشناخته توانسته با هنر خود (مثلا کافی است نگاهی گذرا به اینستاگرام یا دیگر شبکه های مجازی بیندازید تا متوجه این گفته شوید) نگاه های بسیاری را به خود جلب کند و میلیون ها مخاطب را جذب کند، شما برای دیده شدن چه کاری می توانید بکنید؟
البته این نکته را گوشزد می کنیم که شهرت عاملی فرار است و هر چند شاید دستیابی به آن آسان باشد اما حفظ آن و تبدیل مشهوریت به مقبولیت و کسب درصدی از سهم ذهنی مخاطب است که اهمیت دارد.
در اینجاست که اهمیت یک پیام برند منسجم آشکار می شود. داستان برند شما چیست؟ و چگونه می توانید آن را به روش های ممکن به مخاطبان خود انتقال دهید؟
پیش بینی دوم) اگر محتوا پادشاه است، تعامل و شراکت جویی مخاطبان، ملکه است
رفته رفته اهمیت محتوا و تولید منابع دانشی ارزشمند برای همه روشن می شود و روز به روز تعداد بیشتری به ویژه از میان اهالی کار و کسب در این قطار تندرو سوار می شوند و تجارب و دانسته های خود را با دیگران سهیم می شوند.
تحت چنین شرایطی در آینده ای نه چندان دور دیگر حجم محتوای تولیدی اهمیت چندانی نخواهد داشت، بلکه مرتبط بودن آن (با مخاطب هدف)، به موقع بودن، شخصی سازی شده بودن و محتوای معنادار تر است که موجب ایجاد تعامل بیشتر ما با مخاطبان ایده آل مان خواهد شد.
در شرایط جدید کار و کسب باید یک استراتژی حمایتی در پیش گرفت. درد و یا حتی اشتیاق اول مخاطب شما چیست و شما چطور می توانید پاسخگوی آن باشید؟ اگر پاسخگوی این نیاز عاطفی باشیم، مشارکت فعال مخاطب را نیز جذب خواهیم کرد.
پیش بینی سوم) عصر برندهای با اصالت
اسکار وایلد زمانی گفته است: " خودت باش. هر کس دیگری قبلا جایش پر شده است ". این جمله ظاهر بامزه و شوخی دارد اما در عین حال حقیقت دارد. جناب مولانا شاعر پارسی گوی نیز در داستانی که به نام خر برفت و خر برفت معروف است مطلب مهمی را بیان می دارد که شاید شرح حال بسیاری از ما باشد: خلق را تقلیدشان بر باد داد – ای دو صد لعنت بر این تقلید باد.
مردم با مردم تجارت می کنند و شاید در چنین شرایطی واژه هایی مثل B2B و B2C نارسا باشند چرا که حالا عصر بازاریابی انسان گرا (H2H) است و در این احوال، ساده ترین استراتژی به منظور ایجاد تاثیرات عالی تنها این است که خودمان باشیم. اما بهترین خودمان.
مخاطبان خاصی را که تعامل با آنها را دوست دارید انتخاب کنید و تمام تمرکزتان را روی کمک به آنها جلب کنید. در مورد اینکه قرار است واقعاً چطور به دیگران کمک کنید و هم چنین نحوه توضیح آن به طریقی که مخاطب ایده آل تان آن را درک کرده و با آن ارتباط برقرار کند و به شما برای دریافت این کمک اعتماد کند، شفاف سازی کنید.
تصویر واقعی برند شما چگونه است؟ می خواهید چه احساسی را در دل مخاطبان خود ایجاد کنید و دوست دارید آنها با شنیدن نام شما چه چیزهایی را به یاد بیاورند؟
سبز باشید