وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

پنجاه‌ودومین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

پنجاه‌ودومین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار منتشر شد

تازه‌ترین شماره‌ی توسعه مهندسی بازار (سال دهم، شماره‌ی 52، آذر و دي ماه 1395) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازه‌ترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).
علاقه‌مندان برای خرید مجله و اشتراک می‌توانند با شماره‌های 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.

پنجاه‌ودومين شماره‌ي توسعه مهندسي بازار (سال دهم، آذر و دي ماه 1395) حاوي ميزگردها، گفت‌وگوها، و مقالات متعدد و متنوعي است در حوزه‌ي بازاريابي، استراتژي، نوروماركتينگ، نانوماركتينگ، تبليغات، قيمت‌گذاري، مذاكره، منابع انساني و توانمندسازي مديران اجرايي.
 
ميزگردها
دو ميزگرد در اين شماره داريم:
1-    ميزگرد اعتبارسنجي
2-    ميزگرد چالشهاي مديران اجرايي
 
•    ميزگرد اعتبارسنجي
در تداوم ميزگرد شماره‌ي گذشته (شماره‌ي پنجاه‌ويكم، مهر و آبان 1395) كه با عنوان "اعتبارسنجي" برگزار شد، ميزگرد اين شماره نيز به موضوع اعتبارسنجي اختصاص پيدا كرد. حاضران ميزگرد به موضوعات به صورت جزئي‌تر و ريزتر نيز پرداختند كه چرا "وصول مطالبات" در اقتصاد كنوني مي‌تواند شركتها را از بروز بحرانهاي نقدينگي نجات دهد. ديدگاههاي متنوع صاحبنظران از آن رو خواندني است كه در كمال شگفتي عنوان شد كه "واحد وصول مطالبات" ضروري نيست! و همين اقدام مي‌تواند شركتها را ياري بخشد كه تمام اقدامشان را به‌گونه‌اي به كار گيرند كه نيازي به اين واحد " -واحد وصول مطالبات- " نباشد؛ بدين ترتيب، فرهنگي شكل خواهد گرفت كه براي سازمانها و شركتها سودمند است.
 
•    ميزگرد چالشهاي مديران اجرايي‌
ميزگرد "چالشهاي مديران اجرايي، مديريت نيروهاي جوان، و تعادل كار و زندگي" با حضور مديران شناخته‌شده‌ي جهاني برگزار شده است. براي مثال، مديرعامل شركتي كه در اين ميزگرد حضور دارد، 150 هزار كارمند و ميليونها مشتري دارد. اين مديرعامل تأكيد مي‌ورزد كه ياد گرفته است كمتر عقلاني و بيشتر احساسي رفتار كند. به گفته‌ي او، زماني كه بتوانيم به احساسات كاركنان خود توجه كنيم، عملاً محيطي پديد مي‌آيد كه كاركنان بتوانند نوآوري كنند.
مديرعامل ديگري كه كسب‌وكارش در 113 كشور جهان فعال است، با صراحت عنوان مي‌كند، وقتي افراد از واژه‌ي "فرهنگ" استفاده مي‌كنند، به آنها شك مي‌كند؛ چرا كه اين "واژه" سبب خواهد شد كه از زير بار كار و فعاليت اصلي بگريزند.
در اين ميزگرد، صحبت از تعادل كار و زندگي مي‌شود، و هر يك با صراحت، ديدگاههاي رايج در اين باره را مي‌دانند، ولي نمي‌توانند به آن عمل كنند.

گفت‌وگوها
دو گفت‌وگو در اين شماره داريم. گفت‌وگوها عبارتند از:
1-    گفت‌وگو با مترجم كتاب ‌"ذهن كارآفرينان"
2-    گفت‌وگو با مدير آژانس تبليغاتي استرابري فراگ
 
•    گفت‌وگو با مترجم كتاب ذهن كارآفرينان
"ذهن كارآفرينان" عنوان كتابي است از كوين دي جانسون. اين كتاب در انتشارات بازاريابي چاپ و منتشر شده است. مطالعه‌ي آن را براي آنها كه علاقه‌مندند در "حوزه‌ي كارآفريني" كار كنند، و در اين حوزه فعالند، پيشنهاد مي‌كنم.
ديدگاههاي ساختارشكنانه و غيرمعمول اين كتاب مي‌تواند كسب‌وكارها را از ورشكستگي برهاند. به علاوه، سبب شود تا "كارآفرينان" با داشتن روِياهاي بزرگ، فعاليتهايشان را تحقق بخشند. به علاوه يادآور مي‌شود كه اقتصاد بد، يك فرصت عالي است براي آنها كه مي‌خواهند "كارآفرين" باشند و "كارآفرين" باقي بمانند.
 
•    گفت‌وگو با مدير آژانس تبليغاتي استرابري فراگ‌
اسكات گودسان، مديرعامل آژانس تبليغاتي استرابري فراگ، اولين آژانس تبليغاتي جهان است كه روي "بازاريابي جنبش فرهنگي" كار مي‌كند. قطعاً در اين باره اطلاعات اندكي داريم و خواندن اين گفت‌وگو، مي‌تواند الهام‌بخش ديدگاههاي تازه‌اي باشد براي آنها كه تمايل دارند كه خلاقيت و نوآوري را چاشني فعاليتهايشان كنند.
استرابري فراگ، اسم گونه‌اي سمي و نادر از قورباغه‌اي است به رنگ آبي و قرمز كه در آمازون زندگي مي‌كند. اين نوع اسم‌گذاري، قطعاً رويكرد آژانس تبليغاتي را در اجراي پروژه‌هاي تبليغاتي تغيير اساسي خواهد داد.
به نظرم آنچه در ايران گاه مغفول مانده، عدم اطلاع از جنبشهاي فرهنگي است. چنين اطلاعي از اين آژانس تبليغاتي، و نوع فعاليتهاي آن، عملاً مي‌تواند به آژانسهاي تبليغاتي كه قرار است در ايران در آينده‌ي نزديك تأسيس شود، اين توانمندي را بدهد كه بدون نگراني از قدمت و سابقه‌ي آژانسهاي تبليغاتي، بتوانند به‌سرعت مشتريان بيشتري را مجذوب خود كنند؛ چرا كه درك خود را از "جنبشهاي فرهنگي" تقويت كرده‌اند‌
 
زبان بدن (Body Language) كانديداهاي رياست جمهوري امريكا‌
سرنوشت كانديداهاي رياست جمهوري امريكا معلوم شد. دونالد ترامپ بر هيلاري كلينتون پيروز شد. فارغ از اين سرنوشت، پيش از مشخص شدن نتيجه‌ي آرا، متخصصان زبان بدن(Body Language) ، با مهارت و ظرافت تام و تمام، هر يك از رفتارهاي غيركلامي اين دو كانديدا را زيرنظر گرفتند و بر پايه‌ي اين اطلاعات، بخوبي توانستند افكار، نيات، و ديدگاههاي كانديداهاي رياست‌جمهوري امريكا را آشكار و برملا سازند.
صفحات 18 تا 23 را بخوانيد تا ببينيد چگونه مي‌توان با استفاده از اين اطلاعات و رفتارهاي غيركلامي، شخصيت و منش افراد را در حال و آينده پيش‌بيني كرد.
براي مثال، در صفحه‌ي 19 مي‌خوانيد كه دونالد ترامپ زماني كه نمي‌توانست به سؤالي جواب بدهد و يا مي‌خواست مسير انتقادها را منحرف كند، خيلي راحت شانه‌هايش را بالا مي‌انداخت.
فارغ از اين دو كانديدا، مطالعه‌ي اين صفحات مي‌تواند به شما كمك كند كه در هنگام مذاكره، بهتر بتوانيد خودتان را معرفي كنيد، همچنين بر روي ميز مذاكره، بهتر بتوانيد طرف مقابل را ارزيابي كنيد.
 
نانوماركتينگ، نوروماركتينگ
"توسعه مهندسي بازار" با نگاهي به مطالعات نوين، چارچوبهاي تازه و مورد استفاده‌ي بازاريابي را جستجو كرده و بر اين پايه، صفحاتي را در مجله به آن اختصاص داده است. در اين شماره، دو موضوع داريم:
1-    نانوماركتينگ
2-    نوروماركتينگ
 
•    نانوماركتينگ؛ كاربرد نانوايمپلنت‌ها در بازاريابي‌
به‌كارگيري ابزارهاي نانو در بازاريابي به‌عنوان تازه‌ترين نوع مطالعات در اين حوزه است كه "نانوماركتينگ" مي‌گويند. در شماره‌هاي پيشين در اين باره مطالبي درج شد. از جمله همكارانم، گفت‌وگوي اختصاصي داشتند با دكتر جيانلوئيجي گويدو، استاد نانوماركتينگ (شماره‌ي 51، سال دهم، مهر و آبان 1395).
"كاربرد نانوايمپلنت‌ها در بازاريابي" يك اقدام جسورانه از سوي مبتكران اين حوزه‌ي مطالعاتي است كه در آينده، چهره‌ي بازاريابي را درخشان‌تر ترسيم خواهد‌‌‌‌كرد. نانوايمپلنت‌ها علاوه بر رصد رفتار مصرف‌كنندگان به صورت پيوسته و غيرتهاجمي، مي‌تواند بر ارتقاي تواناييهاي كاركنان مانند تمركز، توجه و حافظه به‌كار رود.
 
•    نوروماركتينگ؛ كاربرد ابزارهاي نوروساينس در بازاريابي
به نظرم بيش از 5 سال است كه توسعه مهندسي بازار در اين حوزه‌ي مطالعاتي، مطالب فراواني را در مجله چاپ و منتشر كرده است كه مراجعه به آن مي‌تواند كاربردهاي ابزار نوروساينس را در بازاريابي، تبليغات، بسته‌بندي معرفي كند.
در اين شماره‌ي مجله، گزارشي داريم از ششمين كنفرانس بين‌المللي نوروماركتينگ كه فروردين‌ماه 1396 در لندن برگزار مي‌شود. مطالعه‌ي فهرست موضوعات اين كنفرانس بين‌المللي نشان مي‌دهد كه تا چه حد اين نوع از فعاليتها توانسته كسب‌وكارها را در جهان متقاعد كند كه از اين حوزه‌ي مطالعاتي، بهره‌برداري بيشتري كنند. به‌عنوان مثال، نوروماركتينگ در خرده‌فروشيها، پيش‌بيني ميزان واكنش بازار به تبليغات تلويزيوني، ارزيابي طراحي بسته‌بندي چاي با كمك FMRI و...
 
موضوعات متنوع
ساير صفحات مجله در حوزه‌هاي متنوع و متفاوتي است، از جمله استراتژي، قيمت‌گذاري، شيوه‌ي مذاكره با مجارستاني‌ها، تبليغات خلاق، بسته‌بندي خلاق، پرسشنامه، بسته‌بندي فريبكارانه، بازار اخبار، تازه‌ترين كتابهاي بازاريابي، تبليغات، و فروش.
علاقه‌مندم پيشنهاد كنم كه فيلم آموزش بازاريابي دانشگاه هاروارد  اين شماره از مجله را ببينيد با عنوان " توانمندسازي مديران اجرايي" كه در صفحات 60 و 61 شرح آن آمده است.

فيلم آموزش بازاريابي دانشگاه هاروارد
بنا به روال سالها، در هر شماره از مجله، يك فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد ضميمه‌ي مجله است كه به زبان اصلي است و با زيرنويس فارسي توليد و تكثير شده است.
اين فيلم براي مشتركان رايگان است. علاقه‌مندان نيز مي‌توانند اين فيلم را با قيمت 2 هزار تومان خريداري كنند. كافي است با شماره تلفن 71 و 66408251 تماس بگيريد و سفارش بدهيد. يا به نشاني اينترنتي www.MarketingShop.ir مراجعه كنيد.
"توانمندسازي مديران اجرايي" موضوع اين فيلم است. اين فيلم به سهولت نقش دستيار مدير اجرايي را تعريف مي‌كند و حضورش را براي سازمانها، پرسود و پرمنفعت مي‌داند. مديراني كه علاقه‌مندند درآمد سازمان خود را افزايش دهند، بهتر است اين توصيه‌ها را براي انتخاب دستيار مدير اجرايي به‌كار گيرند.‌

همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، زهرا جورابلو، امین علیرضائی، دکتر سیداحسان گلپرور، سمیه عظیمی، رامین یوسف‌پور، محسن احمدی، منیره محسنی‌فر، ارغوان راد، حمید کلامی، مهدیه خوشبخت، ابراهیم زارع‌پور، سعید خیرآبادی.

همکاران ویژه این شماره: دکتر علی بشارت (دانشگاه دنور ـ امریکا)، الهام کیان‌مهر.
گفت‌وگو با استادان خارجي و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): لارس سورنسن (مدیراجرایی نوانوردیسک)، پابلو ایسلا (مدیراجرایی شرکت ایندتیکس)، مارتین سورل (مدیر اجرایی دابلیو پی‌پی)، اسکات گودسان (مدیرعامل آژانس تبلیغاتی استرابری فراگ)

خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید

سرويس بين‌الملل: دکترسيداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، محمدرضا حسن‌زاده جوانيان، محمدرضا ناصری

اشتراك: مهديه خوشبخت

با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر حسين وظيفه‌دوست، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبري‌اصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيت‌ساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارع‌پور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهري‌كيا.

با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، شرکت نوروبیز، فروشگاه انتشارات بازاریابی.

با تشكر از ناشران بازاريابي: نشر علم، ادبستان، سیته، مهکامه، فوژان، درسا، ایران فردا، لیوسا، فرهنگ و تمدن، مهربان نشر، دارالفنون، بازاریابی.

شایسته‌ی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار می‌توانید به نشانی www.marketingshop.ir  مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.