10 رنگی که می فروشد
بازاریابان و طراحان گرافیک نسبت به قدرت رنگ ها و نقش آن در موفقیت کمپین های بازاریابی و فروش واقف هستند. برخی رنگ های خاص موجب بروز هیجانات و احساسات به خصوصی در مشتریان شده و به این ترتیب باعث ایجاد تعلق خاطر به برند و انگیزش خرید می شوند. رنگ میتواند یک ابزار ارتباط بصری مهم باشد که می تواند بر روانشناسی بیننده در سطحی نیمه هشیار تاثیر بگذارد. محققان بر اساس مقاله ای با عنوان " تاثیر رنگ در بازاریابی" یافته اند که بالغ بر 90درصد قضاوت هایی که از سوی مصرف کنندگان درباره محصولات می شود، تنها بر اساس رنگ است. (انتخاب نوع رنگ هم به محصول بستگی دارد.) با توجه به نقش مهم رنگ در برند، نتایج حاصل شده از یک مطالعه با عنوان " تاثیرات متقابل رنگ" نشان می دهد که رابطه بین رنگ و برند بر پایه تناسب درکِ رنگی است که در برند خاصی استفاده می شود. ( به عبارت دیگر آیا رنگ با آنچه که فروخته می شود "تناسب" دارد یا نه)
در فصل پانزدهم کتاب "مباحث و موضوعات مدیریت بازاریابی با نگرش بازار ایران" به قلم اینجانب پرویز درگی نیز به موضوع "ارتباط مؤثر با مشتریان از طریق بستهبندی و رنگ مناسب" پرداخته شده است که توصیه میکنم همراهان آن را مطالعه کنند.
به هر ترتیب، فهرستی که در ادامه می خوانیم 10 رنگی را که موجب افزایش فروش می شود و هم چنین احساسات متعلق به هر یک را مورد بررسی قرار می دهد:
1- قرمز
قرمز رنگ قدرت و جلب توجه است. قرمز به خوبی توجهات را به خود جلب می کند به همین دلیل قرمز پرکاربرد ترین رنگ در فرآیند بازاریابی محسوب می شود. همچنین از آن برای به هیجان آوردن مردم نیز استفاده میشود . قرمز برای ایجاد احساس فوریت استفاده می شود و ضربان قلب بیننده را بالا می برد.
قرمز، رنگ اولیه دیده شده توسط اعصاب چشم انسان است و دارای تأثیر بسیار بالا است. (این توضیح میدهد که چرا آن را به عنوان نشانه«توقف» چراغ ترمز انتخاب کردهاند.)
قرمز رنگ با همراه احساسات انسانی است. قلب انسان قرمز است و در کار و کسبها، قلب همیشه از منطق پیشی میگیرد. البته نباید در بکارگیری این رنگ بیش از حد هم زیاده روی کرد.
2- آبی
اگر می خواهید قابل اعتماد و به قول جوانان امروزی باحال به نظر برسید، آبی انتخاب مناسبی خواهد بود. بعلاوه آبی رنگ مورد علاقه بیشتر مردم است و لذا انتخاب آن ریسک کمتری دارد. توصیه می شود برای کسب نتایج بهتر، آبی را با رنگ های مکمل آن ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در انتخاب رنگ، بازار هدف را در نظر بگیرید.
اما به هر صورت مهمترین نکته در بسیاری از تحقیقاتی که درخصوص علایق مردان و زنان به رنگها و تفاوت میان آن صورت گرفته، علاقه ی هر دو جنس مرد و زن به رنگ آبی است.
3- صورتی
رنگ صورتی میزان عصبانیت و تهاجم را کم میکند. انتخاب رنگ تا حد زیادی بسته به بازار هدف است. اگر می خواهید توجه جمعیت خانم های جوان را به خود جلب کنید لباس صورتی بر تن برند خود کنید.
صورتی رنگی سرگرم کننده، شادی آور و کاملا زنانه است. بیراه نیست که شخصیت پلنگ صورتی یکی از جذاب ترین کاراکترهای دخترانه است.
4- زرد
زرد رنگ قدرتمندی است و احساس خوش بینی و جوانی را منتقل می کند.این رنگ تمرکز و خلاقیت را بالا میبرد و روشنفکران را جذب می کند. با دیدن رنگ زرد مغز سروتونین بیشتری آزاد می کند، بنابراین زرد انتخاب بجایی برای محصولات ویترینی است.
از زرد به منظور هدایت و تسلط بر توجه مخاطب بهره ببرید و بگذارید آنها به قدرت شما پی ببرند.
5- سبز
سبز رنگی چند بعدی است. گرم و در عین حال پذیرنده است و احساسی خوشایند را نصیب مخاطب می کند. امسال نیز رنگ سبز گیاهی به عنوان رنگ سال از طرف موسسه پنتون انتخاب شد. رنگ سبز به عنوان سایه طراوت و تجدید قوا و نمادی برای آغازی نو است. هم چنین سبز نماد پول و دارایی است و می تواند احساس ثروت و دارایی را در ذهن مخاطب جاری سازد.
6- بنفش
بنفش رنگی فاخر و سلطنتی است که می تواند رگه ای از احساس لوکس بودن، مرغوبیت و پرستیژ را به محصولات شما ببخشد. این رنگ فعایلت های مغزی را که در رابطه با حل کردن مشکل است را فعال می کند. بنفش راز، خرد و احترام را به همراه دارد و از رنگهای مطلوب بانوان است.
7- طلایی
طلایی نیز از دیرباز رنگ تجمل و پرستیژ بوده است اما برخلاف رنگ بنفش می تواند المان قدرت را نیز به فرآیند بازاریابی شما اضافه کند. طلایی در ترکیب با بنفش یا سبز قدرتمند و پرانرژی و سمبل ثروت و اصل و نسب است.
8- نارنجی
نارنجی انرژی است. نارنجی خاصیت بالایی در جلب توجه دارد. شادی آور است و این احساس را به مشتری منتقل می کند که او در حال همکاری با یک شرکت پیشرو و روزآمد است. رنگ نارنجی خریداران را به طور ناگهانی مجذوب و یک فراخوان به حرکت را ایجاد می کند.
9- قهوه ای
قهوه ای رنگی آرامش بخش از دل طبیعت است که آرامش را به مخاطبان هدیه می کند. همچنین این رنگ نشان دهنده پایداری، تجربه و راحتی است.
10- سیاه
سیاه دیگر رنگ چند بعدی است. هم سنتی و هم مدرن است. هم هیجان بخش و هم آرامش بخش است. این رنگ را نه به طور خالص بلکه به عنوان مکمل و متضاد رنگ های دیگر بکار بندید، مشکی موجی از احساس تفاخر، رسمیت و احساسات دراماتیک را منتقل می کند.
در پایان این نکته را به خاطر داشته باشید که زمینه کاری شما مهم ترین نقش را بازی می کند. احساس و تصویر ذهنی که برند شما در متقاعد کردن مصرف کننده می گذارد، بسیار مهم است. رنگ انتخابی حتما باید با برند متناسب باشد.
منبع:
http://www.business2community.com/marketing/10-colors-that-increase-sales-and-why-0366997
سبز باشید