وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

۲۳ توصیه تخصصی زبان بدن برای آنکه همه ما را دوست بدارند (بخش اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

۲۳ توصیه تخصصی زبان بدن برای آنکه همه ما را دوست بدارند (بخش اول)

حرکات بدن انسان ها بیانگر احساسات و افکار آنان است. حتی اگر با زبان سر و کلماتی که به زبان می آورند سعی در مخفی کردن احساسات و افکار خود داشته باشند، باز هم زبان بدن شان، دست شان را رو می کند. بطور مثال یک سیاست‌مدار می‌تواند نقش و نیّت واقعی خود را در پسِ واژه‌ها و جمله‌ها پنهان کند، امّا قادر به نهان‌ داشتن زبان بدن نیست. زبان بدن در بین فرهنگ ها و کشورهای مختلف به جز اختلافات مختصری معنای مشترک و یکسانی دارد.
در واقع آن چیزی که بی قصد و غرض در برابر دیدگان مردم درخصوص خود آشکار میکنیم، میتواند بهت آور باشد. بطور مثال نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد نشان داد، کسانی که در برقراری ارتباط غیرکلامی ناموفق بوده و یا تن گفتار آنها خشک و تهاجمی است کمتر جلب توجه می‌کنند.
در واقع ما هر روز بی آنکه خودمان آگاه باشیم، سیگنالهایی به دیگران مخابره میکنیم. روشی که با دیگران دست میدهیم، شکل حرکت چشمان مان و لحن گفتارمان. در عین حال میتوانیم با استفاده از زبان بدن، نشانه هایی ناخودآگاه به دیگران ارسال کرده و کاری کنیم که بیشتر مورد علاقه شان باشیم. البته هر زمان که درباره‌ی این شکل از تکنیکهای رفتاری صحبت می‌شود، عده ای از آن تعبیر منفی خواهند کرد و آن را روشی حیله گرانه توصیف میکنند که در ذهن افراد ایجاد فریب میکند. اما...
فریبندگی (دستکاری در برداشت و حس دیگران)، یک مهارت منفی نیست
•    اثر گذاری، به معنای تغییر رفتار یا ذهنیت دیگری است.
•    فریبندگی، به معنای دانسته و به عمد اثر گذاشتن است.
احتمالا وقتی که واژه فریبندگی را میشنویم، فورا افکار منفی به سراغ‌مان می اید. اما این درست نیست.
فریبندگی لزوما بد نیست. آنچه بد است انسان‌هایی هستند که نیت‌های بد دارند.
نمونه‌ی ۱: شخص آب زیرکاه فریبکار
بقول شاعر اصل بد نیکو گردد آنکه بنیانش بد است و آدم بدی که فریبکاری می‌کند مشکل‌ساز خواهد بود. یک مثال بزنیم:
•    دختر بدجنسی قصد دارد جایگاه اجتماعی همکلاسی محبوبش را پایین بیاورد.
•    او به دیگر همکلاسی‌هایش می‌گوید که این دختر  مرتکب کار وحشتناکی شده است.
•    در نتیجه‌ کل کلاس دختر دوست‌داشتنی را کمتر دوست خواهند داشت.
•    و دختر دوست‌داشتنی حالا غمگین می‌شود.
نمونه‌ی ۲: فریبندگی دوستانه
فریبندگی و دستکاری در احساس و افکار دیگران می‌تواند موجب بهبود وضعیت افراد و حال و هوای درونی آنها شود.
•    شخصی که در یک میهمانی دسته جمعی شرکت کرده است یک فریبنده‌ی باتجربه است.
•    تنه او بطور تصادفی و در میان جمعیت میهمانان به فرد دیگری برخورد میکند.
•    او بی آنکه گارد بگیرد لبخندی ملیح زده و عذرخواهی می‌کند، حتی اگر خودش مقصر نباشد.
•    به این ترتیب این فرد از وقوع دعوا جلوگیری کرده و شب بسیار خوشی را در کنار دیگر میهمانان می‌گذراند.
مشکل نمونه فرد بدجنس، فریبندگی و دستکاری در افکار و احساسات دیگران نبود. مشکل، نیت‌ بد و دروغ او بود.
پس نیت خیر داشته باشید
با این فرض که شما از این ترفندها با نیت‌ خیر استفاده خواهید کرد، در ادامه همراه ما باشید:
بخش ۱: نگرش و زبان بدن
ذهن آدمی اهل قضاوت کردن است. این ویژگی موجب حفظ بقای ما در فرایند تکامل شده است. ما قادریم در چشم به هم زدنی قضاوت کنیم:
•    آیا این فرد برای من تهدید است؟
•    آیا این فرد جذاب است؟
•    آیا این فرد برای بقای (اجتماعی) من سودی دارد؟
به این ویژگی فطری توجه کنید، اما هرگز بدون شناخت بهتر فرد، براساس آن اقدامی نکنید. توصیه هایی که در ادامه میخوانید به شما کمک خواهند کرد تا به شیوه‌ای رفتار کنید که تاثیر مثبتی روی برداشت دیگران از رفتار شما داشته باشد.
این نگرش‌ها به شکلی ناخودآگاه بر زبان بدن شما تأثیر خواهند گذاشت.
احساس امنیت کنید و از خود اطمینان نشان دهید
این مورد بقدری اهمیت دارد که باید منحصرا یک مقاله‌ به آن اختصاص یابد. هرچند هیچکس نمیتواند در ۱۰۰٪ اوقات چنین نگرشی داشته باشد. به‌علاوه، گاهی عکس این مورد صحیح است یعنی مواردی وجود دارد که عدم احساس ایمنی و مطمئن به نظر نرسیدن به شما مزیت دوست‌داشتنی بودن را می‌دهد. با این حال در مجموع این نگرش صحیح است.
دو مورد در این خصوص حائز اهمیت است:
1. بکوشید مسائلی را که موجب ناراحتی تان میشود رفع کنید:
•    پوست بد و ناصاف مسئله ای برای من بود که  با مراجعه به متخصص آن را برطرف کردم.
•    مسئله‌ی دیگر انتخاب لباس بود که آن را با به همراه بردن یکی از دوستان خوش سلیقه ام هنگام خرید، حل کردم.
2. احساس امنیت را به خودتان بیاموزید:
•    من از کتاب‌های صوتی خودآموزی که دانلود کردم چیزهای زیادی یاد گرفتم.
•    تناسب اندام کمک شایانی برای من بود. در این زمینه کتابها و مطالب مفیدی وجود دارد.
همه دوست هستند، مگر غیر از این ثابت شود
چرا قبل از اینکه حتی پلی بسازید، آن را خراب میکنید؟ این امر کاملا غیرمنطقی است:
•    شما به دستاوردی نائل میشوید
•    شما هیچ چیزی برای از دست دادن ندارید
در مورد دیگران پیش داوری نکنید و راه ورود افراد مثبت را به زندگی خودتان سد نکنید. به زودی درخواهید یافت که آیا فرد جدیدی که وارد زندگی‌تان شده، می‌خواهد یا می‌تواند یک دوست خوب باشد یا نه.
همه شایسته احترام هستند، مگر غیر از این ثابت شود
در این مورد نیز، با احترام گذاشتن به دیگران یا چیزی به دست می‌آورید یا اصلا چیزی را از دست نمی‌دهید. این نکته به معنای چاپلوسی و پابوسی دیگران نیست، بلکه به این معنا است که نباید به دیگران جسارت کنید و یا کاری کنید که احساس کم‌اهمیت بودن داشته باشند.
همه را دوست داشته باشید، مگر آنکه بی لیاقتی خود را نشان دهند
غریبه‌ها مستحق آن هستند که این فرصت را بیابند که خودشان را به شما ثابت کنند. در دنیای ما نمیتوان براساس ظواهر قضاوت درستی کرد. چه انسان‌های به ظاهر نفرت‌انگیزی که همچون شخصیت کریه المنظر و بدهیبت داستان دیو و دلبر دلی مهربان دارند. به قول غربیها: به جلد کتاب نگاهی بیندازید، اما پیش از قضاوت کردن حتما چند ورق از آن را بخوانید.
همواره در این فکر باشید که چه کاری می‌توانید درحق دیگران انجام دهید
وقتی با کسی ملاقات می‌کنید، به این موضوع فکر نکنید که این آدم چه کاری می‌تواند برای من انجام دهد؟، بلکه در این فکر باشید که من چه کاری می‌توانم برای او انجام دهم؟ کمک کردن به دیگران بهترین راهی است که آنها را به کمک کردن به خود شما ترغیب می‌کند و این یعنی رابطه دو سر بُرد.
توجه داشته باشید که منظور این نیست که به هر نحوی شده سعی کنید باخودنمایی و کمک بیجا خودتان را باهوش جلوه دهید. تنها زمانی به مردم کمک کنید که واقعا باور دارید زندگی آنها با آگاهی، کمک یا تماسی که شما به آنها پیشنهاد می‌کنید، بهتر خواهد شد.
پیشنهاد کمک بدهید، اما روی آن اصرار نکنید. بعد تصمیم گیری را به آنها بسپارید.

ادامه این یادداشت را در روزهای آتی میخوانیم..

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.