وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 مدل بازاریابی دیجیتال که باید بشناسیم (بخش پایانی) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

10 مدل بازاریابی دیجیتال که باید بشناسیم (بخش پایانی)

مدل c6 انگیزه مشتری

این مدل که در ابتدا توسط دیو چافی توسعه داده شده، الگویی کاربردی در زمینه برنامه ریزی و یک مدل آنلاین تعاملات مشتری به منظور توسعه وبسایت و یا جامعه مجازی است. برای موفقیت در بازاریابی اینترنتی پیشنهادمی‌کنیم که حتما از ۶c برای ایجاد انگیزه در مشتریان‌تان کمک بگیرید:5 مرحله پردازش اطلاعات
این مدل که توسط چارلز هوفاکر معرفی شده است چارچوبی مفید در راستای ایجاد جوامع آنلاین، برنامه ریزی توسعه وب، ایجاد تبلیغات آنلاین و یا توسعه جوامع آنلاین مشتریان را ارائه می کند. این مراحل پنجگانه شامل موارد زیر می شود:
1-    گردآوری داده از منابع آن و ثبت آن در شکلی از رسانه (مثل کاغذ)
2-    آماده سازی داده ها، کپی گیری، دسته بندی و یا سامانه های اطلاعات 
3-    ورود داده ها، و یا ارسال داده های ذخیره شده به یک سیستم پردازش 
4-    پردازش داده و انجام محاسبات و یا دستکاری داده های ورودی
5-    خروجی اطلاعات و ارائه نتایج پردازش شده در قالب شکلی قابل مطالعه مثل گزارش نویسی
برنامه ریزی RACE
مدل برنامه ریزی RACE به منظور کمک به بازاریابان در جهت ایجاد برنامه های بازاریابی دیجیتال متمرکز بر رشد فروش، ایجاده شده است. 
مدل RACE کل چرخه عمر مشتری و سفر مشتری را کاملاً مطابق قیف بازاریابی پوشش می دهد. مدل RACE بر گرفته از ابتدای کلمات زیر است.
Plan > Reach > Act > Convert > Engage

مدل پذیرش فناوری

در دانشنامه ویکی پدیا آمده است که مدل پذیرش تکنولوژی (TAM) اولین بار توسط دیویس در سال ۱۹۸۹ جهت پژوهش در زمینه روانشناسی اجتماعی مطرح شد. این مدل تئوریک همچنان بطور گسترده‌ای توسط محققان مورد استفاده قرار می‌گیرد. TRA و TPB دو تئوری پایه‌ای روانشناسی اجتماعی هستند که منجر به خلق TAM شدند. بر اساس تئوری TRA، عملکرد فرد در زمینه یک رفتار خاص توسط تصمیم رفتاری آن فرد برای مشغول شدن در آن فعالیت مشخص می‌شود. تئوری TPB بر این فرض دلالت دارد که نیت رفتاری فرد به انجام رفتارهای مختلف را می‌توان با نگرش فرد نسبت به آن رفتار، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده پیش بینی کرد. TAM بعنوان یک مدل فشرده، پیشگویانه و قدرتمند برای توضیح و پیشگویی رفتار در زمینه تصمیم گیری و پذیرش استفاده از یک تکنولوژی خاص خلق شده است. این مدل ادعا می‌کند که تصمیم یک فرد برای استفاده از تکنولوژی به دو باور رفتاری بخصوص شامل سودمندی ادراک شده(Perceived usefulness)و آسانی استفاده ادراک شده(Perceived ease of use)بستگی دارد. سودمندی ادراک شده عبارتست از انتظار ذهنی استفاده کننده یک تکنولوژی از این که استفاده از آن تکنولوژی خاص، عملکرد وی را بهبود بخشد. آسانی استفاده ادراک شده عبارتست از میزان انتظار فرد از این که استفاده از آن تکنولوژی، بی زحمت و آسان باشد. گذشته از این، مدل فوق ادعا می‌کند که سودمندی ادراک شده یک تکنولوژی، تحت تاثیر آسانی استفاده ادراک شده آن قرار دارد، چرا که هرچقدر استفاده از یک تکنولوژی برای یک فرد آسانتر باشد، آن تکنولوژی برای فرد سودمندتر بنظر خواهد رسید.
C4 ارتباطات بازاریابی
این مدل با مدل قبلی که توسط لاتربورن ایجاد شد تفاوت دارد و در حوزه ارتباطات بازاریابی مفهوم می یابد:
مدل تصمیم گیری مصرف کننده مک کینزی
مک کینزی از بزرگترین فعالان در حوزه مشاوره بازاریابی معتقد است که قیف سنتی بازاریابی باید با تغییراتی همراه شود. از نظر او دلیلی که منجر به خرید مشتری میشود بسیار مهم است. 

برند نیز مانند یک محصول است که مشتری در فهرست کوتاه خود به آن نگاه میکند. لذا توجه به مناطق تماس مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. او فرآیند خرید مشتری را در 4 مرحله تعریف میکند، در مرحله اول مشتری یک مجموعه اولیه از برند را بر اساس آخرین حضور برند در معرض دید، در نظر میگیرد. در مرحله دوم، مشتری برندها را بر اساس چیزی که میخواهد در فهرست خود اضافه و کم میکند. در مرحله بعدی مشتری برند خود را در لحظه خرید مشخص میکند و در مرحله چهارم و بعد از خرید کالا یا خدمت، براساس انتظارات خود تجربه خرید ثبت میکند و برای تصمیم مجدد از آن استفاده میکند.
مدل شانه عسل (HoneyComb)
این مدل که توسط گروهی از محققین کانادایی توسعه داده شده است چارچوبی برای تعریف کاربرد رسانه های اجتماعی برای سازمان ها ارائه می کند.

منبع:

http://www.smartinsights.com/marketing-planning/marketing-models/digital-marketing-models/



سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.