10 مدل بازاریابی دیجیتال که باید بشناسیم (بخش اول)
10 مدل بازاریابی دیجیتال که باید بشناسیم
عصر دیجیتالیسم واژه نابی است برای آنچه که این روزها با آن سر و کار داریم. این واژه را مرهون گفت و گو پروفسور مایکل آر. سولومون هستیم، استاد ممتاز رفتار مصرف کننده در جهان (به نشریه توسعه مهندسی بازار، شماره 32 صفحات 44 تا 47 مراجعه کنید) هم چنین به پیشگفتار اینجانب مراجعه شود که در کتاب رفتار مصرف کننده اثر سولومون، انتشارات بازاریابی آمده است. سولومون به ما آموخت که ازدحام رسانه ها و انبوه پیام ها میزان توجه افراد را به شدت کاهش داده است.
در واقع تلویزیون، رادیو، کامپیوتر، اینترنت و انواع فناوری ها تغییرات شگرفی را در سبک زندگی فردی و اجتماعی ما ایجاد کرده است. این موضوع برای صاحبان کار و کسب اهمیت بالایی دارد چرا که جایی که مخاطب زیاد باشد، جای خوبی برای تبلیغات است. این مهم مفاهیم زیادی را به عرصه بازاریابی معرفی کرده که از آن جمله می توان به بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی اشاره کرد. دو مفهومی که اغلب به جای یکدیگر به کار می روند. حال آنکه بازاریابی دیجیتال؛ بازاریابی با استفاده از رسانه های دیجیتال (مثل SMS، بیلبردهای الکترونیکی، کتاب های الکترونیکی و ...) و در مقابل بازاریابی اینترنتی، بازاریابی از طریق رسانه های اینترنتی و آنلاین است.
وانگهی باید اذعان کنیم که شیوه تصمیم گیری مصرف کننده تغییر کرده و او به حرف ما خیلی کمتر از نظرات مردم در شبکه ها و رسانه های دیجیتال اهمیت می دهد. لذا فلسفه حضور در فضای دیجیتال به کمک استراتژیها و مدلهای مناسب، غیر قابل چشم پوشی است.
در این میان یکی از مهم ترین مباحث در بازاریابی دیجیتال استفاده از مدل مناسب بازاریابی است. مدلی که به کمک آن روشی را طراحی می کنیم تا بازدیدکنندگان را جذب و به خریدار تبدیل کنیم. به علاوه مدل های بازاریابی چارچوبی سودمند به منظور انجام بازاریابی، و برنامه ریزی و تنظیم استراتژی ارائه می کنند. در ادامه 10 مدل پرکاربرد در حوزه بازاریابی دیجیتال و حوزه کاربرد آنها مورد بررسی قرار می گیرد:
هر چند برخی از این مدل ها نظیر مدل 5 مرحله ای پردازش اطلاعات هوفاکر تاریخ گذشته هستند، اما همچنان از کارایی لازم برخوردارند. در ادامه نگاه جزئی تری به این مدل ها می اندازیم:
مدل I5 فارستر
این مدل شامل سطح درگیری (involvement)، تعامل (interaction)، صمیمیت (intimacy) و تاثیری (influence) که فرد در طول زمان با یک برند دارد می شود. این مدل توصیفی از سفر پیچیده یک مصرف کننده است که براساس محتوای ایجاد شده توسط کاربران و همچنین توصیه دوستان و کارشناسی و مقایسه رقبا به خریدار تبدیل شده است.
مدل c4 لاتربورن
این مدل، الگوی به روز شده ای از مدل معروف p4 یا آمیخته بازاریابی است که متمرکز بر مشتری بوده و در زمینه ممیزی داخلی و هم چنین مقایسه با رقبا سودمند است. ، مدل سنتی 4p تنها دیدگاه فروشندگان را در نظر میگیرد. در حالی که دیدگاههای خریداران نیز در مورد آنچه که به آنها عرضه میشود متفاوت است و میتواند در پیدا کردن راهحلهای خوب موثر باشد. بنابراین بهتر است که این رویکرد را با خواست و نظر مشتریان نیز در نظر بگیریم.
مدل c10 بازاریابی
مدل c10 چارچوبی را به منظور بازبینی فعالیت های آنلاین بازاریابی درونی و بیرونی ارائه می کند. مشتری در محوریت این مدل قرار دارد.
ادامه این مطلب را فردا خواهیم خواند ....
سبز باشید.