وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تِرِندهای خرده فروشی، که سال آینده انتظارشان را می کشیم 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تِرِندهای خرده فروشی، که سال آینده انتظارشان را می کشیم

صنعت خرده فروشی همگام با فناوری در حال رشد و توسعه حیرت آوری است. در واقع سال آینده نیز شاهد رونق فناوری های جالب توجهی در عرصه خرده فروشی از جمله ربات چت ها (Chat bots)، تجارت اجتماعی، گوگل بیکن (Google Beacons) و واقعیت افزوده خواهیم بود.
طبق گمانه زنی های آینده پژوهان فعال در صنعت بازاریابی، آینده این صنعت در گرو ایجاد تعاملی پایدار و خلق تجربه ای به یادماندنی از میان عادات آنلاین و آفلاین مصرف کنندگان است و به همین ترتیب می دانیم که پیام های هدفمند و شخصی سازی شده روشی به منظور هدایت مصرف کننده از یک عادت دیگر محسوب می شوند.
اما مساله اینجا است که ما هم چنان ابزار تکنولوژیک لازم را به منظور انجام یکپارچه این اقدامات در اختیار نداریم. به عبارتی این فناوری مطلوب یا هنوز موجود نیست و یا به اندازه کافی جهت اجرا در مقیاسی بزرگ عملیاتی نیست. هر چند به نظرمی رسد که طی یک سال اخیر شاهد تحرک های قابل توجهی در این حوزه بوده ایم که در ادامه گوشه ای از آن را مورد بررسی قرار می دهم:
چت بات ها میان برندها و افراد ارتباط ایجاد می کنند
چندی قبل، برخی کارشناسان و برنامه نویسان پیش بینی کرده بودند که ربات ها، قاتلان برنامه ها خواهند بود. به طور مثال گوگل اخیراً از ربات چت کننده ای پرده برداری کرد که قادر است در خصوص مفهوم زندگی بحث کند.
گوگل به علاوه در حال توسعه ربات های چت کننده و گفت و گوگری است که می توانند با انسان بحث و تبادل نظر کنند. این ربات ها بر خلاف اجداد و نیاکان خود، برنامه ریزی شده نبوده و قادر به یادگیری مستمر هستند. این سامانه ها از شبکه های ارتباطی پهناوری بهره می برند که مانند شبکه های عصبی مغز انسان است.
در واقع شکوفایی سرویس های پیام رسان و توسعه روزافزون هوش مصنوعی موجب شکل گیری مفهوم چت بات شده است. استفاده از چت بات ها با تسرَی به حوزه های کار و کسب، راهی بسیار ارزان قیمت برای تعامل و برقراری ارتباط با مشتریان و جذب کاربران جدید به سمت خدماتی است که یک شرکت ارائه می کند. چت بات ها شکلی از کانال های جدید ارتباطی هستند که برای استفاده در گوشی های هوشمند و به طور کلی گجت های موبایل (اعم از ساعت های هوشمند، عینک های هوشمند و ...) مناسب بوده و می توان به کمک آنها کارهایی نظیر برنامه ریزی برای قرارهای ملاقات، کمک به کاربران در انجام خرید و انتخاب صحیح، پشتیبانی فوری از مشتری در شبانه روز، انجام فروش مشاوره ای و ... انجام داد.
لذا جای تردید وجود ندارد که تحولی عظیم در شکل تعامل میان برندها و مصرف کنندگان در حال ایجاد است که بخشی از آن به واسطه توسعه سیستم هایی نظیر چت بات ها است. توسعه دهندگان ربات های مکالمه گر نوآوری های بسیاری را در این زمینه صورت داده اند. از آن جمله:
•    امکان مکالمه یک به یک با مصرف کنندگان
•    بازاریابی خودکار و هوشمند
•    ایجاد و انتشار پیام های بازاریابی شخصی سازی شده
•    ایجاد تجربه های خرید شخصی سازی شده
•    امکان جست و جو و قیاس سریع تر میان محصولات
•    تسریع در فرآیند پرداخت و خرید
امروزه شرکت هایی نظیر فیس بوک وگوگل در حال عرضه این فناوری در حوزه خرده فروشی هستند و می توان گفت که عصر بازاریابی چند مجرایی شخصی سازی شده شروع شده است.
تجارت اجتماعی (Social Commerce) رونق می گیرد
تجارت اجتماعی یک شکل از تجارت است که میان سرویس های شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی قرار می گیرد. در واقع افزایش محبوبیت رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار موثر برای اجتماعی سازی و اشتراک اطلاعات به یک فرم جدید تجارت الکترونیک تبدیل شده است که تجارت اجتماعی نامیده می شود. هر چند تحقیقات ناچیزی به ویژه در ایران پیرامون این فرم جدید از خرده فروشی انجام گرفته است، اما نتایج پژوهش (Marketing Week) در این زمینه قابل توجه است:
 
البته این نتایج در ایران با توجه به تفاوت در میزان کاربران هر یک از شبکه های اجتماعی می تواند متفاوت باشد که نیازمند بررسی های بیشتر است.
بیکن ها – فناوری روز دنیا (Beacons)
در لغت، بیکن به معنای فانوس دریایی و یا آتش و نوری است که در ارتفاعی به منظور هشدار، ارسال نشانه و یا اعلام جشن قرار داده شده باشد. در واقع علت انتخاب این نام برای فناوری بیکن نیز کارکرد آن می باشد؛ چرا که این فناوری و دستگاه های مرتبط با آن به منظور جلب توجه به یک موقعیت خاص از طریق ارسال سیگنال طراحی شده است. بیکن ها به لحاظ فنی اما دستگاه هایی عموما کوچک هستند که از طریق بلوتوث نسل 4 و هوشمند مجهز شده و قادرند پیام های مبتنی بر مجاورت جغرافیایی و پیامهای آگاهی دهنده را منتقل سازند. این فناوری پاسخی برای یکی از مشکلات همیشگی خرده فروشان یعنی چگونگی تعامل اثربخش و درلحظه با مشتریان است، چرا که خرده فروشان همواره در تلاشند تا مشتری را متقاعد کنند که از نقاط مختلف فروشگاه و انواع محصولات بازدید کنند و تکنولوژی بیکن و بخصوص فناوری IBeacon که توسط کمپانی اپل در اسل 2013 معرفی شده، با ایجاد تجربه ای جذاب و تعاملی می تواند انگیزه خرید را تحریک و به علاوه به مشتریان درون فروشگاه کمک کند تا در اسرع وقت هر آنچه که به دنبالش هستند را پیدا کنند.  
وانگهی ارسال تبلیغات و پیشنهادات ویژه بر اساس موقعیت مکانی بطور مثال ارسال پیام به مشتریان محدوده فروشگاه و اطلاع رسانی مواردی نظیر تخفیف های روزانه، پیاده سازی برنامه های وفادارسازی، ارائه اطلاعات کامل  مرتبط در لحظه، کمک به مسیریابی و کاهش زمان انتظار در صف، آموزش به مشتری، تعامل و خوشامدگویی به او، تشخیص هویت مشتری و ارائه پیشنهادات متناسب بر اساس سوابق خرید، بررسی میزان خشنودی و رضایت مندی و امکان تجزیه و تحلیل ترافیک مکان فروش و سرانجام ایجاد یک تجربه لذت بخش برای خریداران از دیگر قابلیت های این فناوری محسوب می شود.
منبع:
http://www.smartinsights.com/ecommerce/ecommerce-strategy/retail-marketing-trends-look-2017/

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.