وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

ایده های عصر جدید کار و کسب که تا بحال در مورد آن چیزی نشنیده اید 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

ایده های عصر جدید کار و کسب که تا بحال در مورد آن چیزی نشنیده اید

نسل جدیدی از مصرف کنندگان پا به عرصه ظهور گذاشته اند، که برقراری ارتباط با آنها مستلزم شناسایی ایده های پر تقاضای نسل جدید و بهره گیری از فناوری روز است. در ادامه تعدادی از تازه ترین اید های عصر جدید تجارت را مرور می کنیم که اجرای آنها میتواند سودآور باشد:
1- خانه های نقلی و جمع و جور قابل حمل 
گاهی اوقات یک عمارت چند هزار متری نمی تواند حکم خانه رویاهای یک نفر را پیدا کند. چرا که امروزه تعداد بی شماری از دانشجویان و فارغ التحصیلان و بلکه زوج های جوان به جای یکجانشینی و خانه های بزرگ به دنبال منازل نقلی و کوچکی هستند که قابلیت انتقال نیز داشته باشند. چرا؟
چون که خانه های متحرک هم مشکل مسکن و سرپناه را حل می کند و هم پاسخگوی نیاز روزافزون نسل جدید به هیجان طلبی و مسافرت هستند. بی آنکه این نسل ناگزیر به پرداخت هزینه های نجومی مراکز اقامتی و هتلها باشند. این قبیل خانه ها حتی با وجود تجهیزات و امکانات کامل به مراتب هزینه تمام شده کمتری به نسبت خانه های متداول و با اندازه معمول دارند.
به طور مثال کلبه های چرخ دار کمپانی معروف Tumble weed قیمت پایه 10 هزار دلار داشته و علاوه بر تجهیزات کامل امکان ساخت سفارشی نیز دارند. خانه های نقلی نه یک مد زودگذر بلکه جنبشی نوپا بوده که به علاوه ایده ای بدیع و نو در عرصه کار و کسب به شمار می روند و احتمال میرود این قبیل مسکن در کشورمان نیز رونق یابد.
2- فست فودهای سالم
علی رغم اتهاماتی که متوجه فست فودها است، آنها هم چنان با سرعتی سرسام آور در گوشه گوشه مناطق جغرافیایی به حیات خود ادامه می دهند. با این وجود با توجه به افزایش آگاهی های تغذیه ای، مصرف کنندگان بیشتری به دنبال جایگزین های سالم تر به جای غذاهای چرب و پرکالری هستند. رستوران های غذاهای گیاهی و فست فودهای سبز، ساندویچ های پیچیده شده در نان سبوس دار و آرد کامل و سالاد بارها از جمله گام هایی است که در این زمینه برداشته شده است.
فست فودهای سالم به علاوه با احیای دستورالعمل تهیه غذاهای محلی و سنتی و ترکیب خلاقانه انواع مواد غذایی توانسته اند طیف جدیدی از مشتریان را به خود جذب کنند. به علاوه یکی از ایده های پرطرفدار در این حوزه، کامیون ها و خودروهایی هستند که در بخشی از فضای خود به ارائه محصولات و اغذیه سالم از جمله نوشیدنی های گیاهی ارگانیک می پردازند.
3-تحویل خدمات برای تقریبا هر چیزی
امروزه حتی برخی شرکت های داخلی ایرانی در زمینه تولید خودرو و یا مونتاژ خودروهای خارجی، خدمات سرویس دوره ای مثل تنظیم باد و یا حتی تعویض روغن و فیلترهای هوا را در منزل مشتریان انجام می دهند. در واقع امروزه مصرف کنندگان وقت آزاد کمتری در اختیار دارند و لذا بیشتر وقت ما صرف امور شغلی، تحصیل، خانواده، فعالیت های اجتماعی و سرگرمی ها می شود. در چنین شرایطی ما با کمبود وقت برای انجام برخی امور شخصی مواجهیم. هر چند این یک مساله و چالش قابل توجه برای بسیاری از ما است، اما در عین حال فرصتی بزرگ برای کارآفرینان مدرن گرا و فرصت یاب است. 
مصرف کننده امروزی احتمالا حاضر است بابت انجام انواع خدمات شخصی برای خود، اجرت بپردازد. چه تعدادی از شما طی یک ماه اخیر گوشی تلفن را برداشته و یا به کمک اپیلیکیشن های گوشی های هوشمند سفارش غذا داده اید؟و یا فروشگاه های کوچک و بزرگی در سراسر شهر که می توانید ظرف چند ساعت انواع اقلام مورد نیاز اعم از خواروبار و یا تجهیزات برقی و الکترونیکی را درب منزل تحویل بگیرید. امروزه خدمات تحویل و دلیوری در امور مختلف از خدمات خشک شویی، کارواش و سرویس خودرو گرفته تا، تحویل غذا، انجام خریدهای روزمره، تحویل نان تازه به صورت روزانه در کشور خودمان نیز متداول شده است.
4- واقعیت مجازی و ابزار آن
واقعیت مجازی (VR) یکی از وجوه اثرگذار فناوری مدرن محسوب می شود. تنها به کمک یک عینک واقعیت افزوده و سخت افزار مناسب می توانید خود را در دنیای سه بعدی و خارق العاده مجازی غرق کنید و به تماشای فیلمی مهیج بنشینید و یا سفری ماجراجویانه در دل طبیعت انجام دهید.
ساخت و فروش عینک های واقعیت مجازی که نسخه مقوایی آنها نیز بسیار پرطرفدار بوده و توسط تولیدکنندگان ایرانی هم عرضه می شود، برنامه نویسی و ایجاد نرم افزارها، فیلم ها و یا بازی های ویژه واقعیت مجازی، دکه های سرگرمی مانند آنچه در برخی مراکز خرید کشور می بینیم، و یا به طور مثال ارائه خدمات به برخی دیگر از کار و کسب ها نظیر بنگاه های معاملات املاکی، آژانسهای مسافرتی، هتلها و مراکز تفریحی اقامتی ... جهت تهیه عکس های پانوراما و سه بعدی و ایجاد تجربه مجازی از محصولاتشان و بیشمار ایدهدیگر، از جمله ایده های فعالیت در این حوزه است.
5- مشاوره دلسوزانه و اخلاقی به بنگاه های اقتصادی
" اگر توانسته ام چشم اندازی به مراتب وسیع تر از دیگران را ببینم به دلیل ایستادنم بر شانه غول ها و بزرگان بوده است". این جمله ای از نیوتن دانشمند بزرگ و کاشف جاذبه است که از نظرش، مربی و مشاور موجب وسعت دید شده و امکان ترقی را برای شاگردانش فراهم می کند. خلاصه کلام یک مشاوره اصلح و اخلاق مدار، منابعی را عرضه می کند که لزوما برای همگان موجود یا قابل دسترس نیستند. لذا یکی از واقعیاتی که در مسیر زندگی می آموزیم این است که نمی توان تنها متکی بر خود و بی محابا دست به هر عملی زد.
در واقع کارآفرینی و مدیریت اخلاق مدار و اجتماعی تمرکز بسیاری از اعضای نسل جدید را به خود جلب کرده است. کار و کسب اخلاق مدار تنها به بر چیدن تبعیض از محیط کاری محدود نشده و مواردی نظیر تولید اخلاقی، مسئولیت اجتماعی و آگاهی زیست محیطی را نیز شامل می شود. لذا این دغدغه ها ضرورت وجود مشاوران آگاه در این حوزه را ایجاب می کند.
6- اجاره وبسایت
فروش وبسایت و طراحی سایت برای طرف ثالث یکی از کار و کسب های رایج است، اما اجاره و قرارداد تامین و نگهداری وبسایت یکی از روندهای جدیدی است که امروزه به چشم می خورد.
7- ادتک (Edtech) یا فناوری های آموزشی
امروزه بسیاری از محصلین و حتی بچه مدرسه ای ها به انواع لب تاپ و حتی گوشی ها و تبلت های هوشمند دسترسی دارند و حتی می توانند این ابزار را با خود به کلاس درس بیاورند و در برخی فعالیت های آموزشی از آن بهره گیری کنند. شیوع این پدیده، فناوری آموزشی (Edtech) را وارد مرحله جدیدی ساخته است. پورتال های دانش آموزی و آموزش مجازی و هوشمند، پلتفرم های بحث آزاد و رفع مشکل، از جمله مواردی است که امروز بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. امروزه برخی سازمانها بطور اختصاصی در این زمینه و بویژه برگزاری وبینار فعالیت دارند.

8- سیستم اشتراک
امروزه اشتراک تنها به مجلات و روزنامه ها ختم نمی شود بلکه می توان انواع محصولات و خدمات را مشترک شد. به طور مثال چندی پیش در اخبار جوانی شهرستانی و سرایدار را در جراید دیدیم که در وقت آزاد خود و صبح زود نان را به صورت روزانه به مشترکین می رساند. به علاوه برخی شرکت ها نیز در ازای دریافت ماهانه مبلغی بسته های اشتراکی شامل برخی محصولات ارائه می کنند که البته محتوای مشخصی ندارند و همین می تواند عامل جذابیت آن باشد. مثل سیستم اشتراک کتاب که ماهانه چند عنوان کتاب را در قالب بسته ای به مشترکین خود ارائه می کند.

با بهره گیری از منبع:
https://www.entrepreneur.com/article/283568

 

سبزباشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.