وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

3 اصل کار و کسب از ثروتمندترین کارآفرینان فهرست فوربس 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

3 اصل کار و کسب از ثروتمندترین کارآفرینان فهرست فوربس

آیا برای اداره‌ی کاروکسب خود نیاز به توصیه و نقشه راه دارید؟ کافی است گشتی در اینترنت بزنید و میلیون ها مقاله‌ای را زیرورو کنید که هر یک حاوی نکاتی برای چگونگی اداره‌ی یک بنگاه تجاری هستند. اما اغلب آنها توصیه‌هایی پیش پا افتاده و غیر عملی ارائه می‌کنند.
اما توصیه های کارآفرینانی که هر یک به نوبه خود سالهای زیادی از عمرشان را در این مسیر استخوان خرد کرده اند متفاوت خواهد بود. آنها شما را درک می کنند و می دانند که شرایط واقعی بازار چگونه است. به قول معروف آنها اهل ایستادن کنار گود و لنگش کن گفتن نیستند بلکه مو در آسیاب دانشگاه بازار سپید کرده اند و خاک آن را خورده اند. آنها روزی در جایگاهی قرار داشته اند که شما اکنون هستید، لذا وقتی توصیه‌ای به شما می کنند احتمال عملیاتی شدن آن بسیار زیاد خواهد بود و می توانید با خیال راحت و با اندکی دخل و تصرف بسته به شرایط خودتان و بازاری که در آن فعالیت دارید آنها را بکار ببندید. در ادامه نکات کاربردی و توصیه های ثروتمندترین افراد در صدر فهرست نشریه معتبر فوربس را مرور میکنیم:
1-تمرکز بیل گیتس روی ایجاد ارتباطات از طریق یافتن شکاف ها  بود
گیتس از همان ابتدا هیچ ابایی در خصوص شراکت با دیگر شرکت ها به منظور دستیابی به موفقیت نداشت. مایکروسافت کار خود را ابتدا با شراکت با MITS و سپس دیجیتال ریسرچ آغاز کرد.
موفقیت بیل گیتس عمدتا بواسطه ایجاد شراکت از طریق یافتن خلاها و شکاف های بازار در سازمان های بزرگ و هم چنین صنعت رایانه ، حاصل شد. زمانی که مایکروسافت قصد داشت به IBM نزدیک شود، ناچار شد به عنوان واسطه ای دیجیتال ریسرچ وارد عمل شود. و زمانی که دیجیتال ریسرچ از بازار عقب‌نشینی کرد، مایکروسافت شکاف ایجاد شده را به سرعت شناسایی و به IBM پیشنهاد داد که نرم افزار سیستم عامل پروژه کامپیوتری این شرکت از طریق مایکروسافت ارائه شود.
در واقع مایکروسافت در سالهای آغازین فعالیت خود هرگز در لباس یک بازیکن اصلی حاضر نبود بلکه جزء کوچکی از یک برنامه بسیار بزرگ تر محسوب می شد. به زودی مایکروسافت به قدری از کار با قدرتهای بازار و ایستادن بر شانه غولهای صنعت تجربه کسب کرد که توانست خود از آن ها پیش بیفتد.
امروزه اثری از MITS و دیجیتال ریسرچ وجود نداد و IBM نیز دیگر به تولید سیستم های خانگی اشتغال ندارد، اما مایکروسافت به عنوان یک شرکت تولید نرم افزار هم چنان پرقدرت ادامه حیات می دهد و امروزه پرکاربردترین سیستم عامل دنیا، از تولیدات این شرکت است.
2- خشنودی تمام و کمال مشتری و سرعت، دقت  و کیفیت در ارائه خدمات برگ برنده ی آمانسیو اورتگا است.
اورتگای 80 ساله، کارآفرین اسپانیایی در زمینه مد و صنعت پوشاک است که از پدری کارگر و مادری خدمتکار متولد شد.  او ابتدا به عنوان پیک برای یک فروشگاه و تولیدی پوشاک لوکس مشغول به کار شد و مدتی بعد در خیاط خانه به کارگری و دستیاری پرداخت. او در مدت نسبتا کوتاهی توانست برند مشهور زارا را تاسیس کند که به خاطر فروختن محصولاتی با قیمت مناسب که توسط طراحان بنام و قابل تولید می شدند شهرت یافت. اورتگا خود بیان می دارد که هدف زارا دموکراتیک کردن صنعت مد بوده است. یعنی دقیقا عکس این ایده مرسوم که مد را به عنوان امتیازی خاص برای افراد خاص در نظر می گیرد. اورتگا و شرکت زارا برای طراحی محصولات خود از سلایق؛ علایق، و زندگی زنان و مردان عادی جامعه الهام می گیرد.
اورتگا زندگی اسرارآمیز و عجیبی دارد . مردی که هرگز کراوات نمی زند و علاقه خاصی به شلوار جین و پوشاک ساده دارد. کمتر در انظار عمومی ظاهر می شود و هرگز در مصاحبه‌ای شرکت نکرده است. اما همین زندگی مخفیانه او منجر به چاپ کتابی با نام «آمانسیو اورتگا از صفر تا زارا» شد. او در سال 1975 سیستم توزیع «فشن فوری یا مد سریع» را معرفی کرد که به مشتری اجازه می داد البسه مورد علاقه و باب میل خود را سریع تر از هر روش دیگری خریداری و تهیه کند. این استراتژی در ترکیب با راهبرد زارا در تولید بر اساس میل مشتری، نشان می دهد که زارا در رقابت دائم با هیچ کس جز خودش نیست.
تجارت پرریسک اورتگا نهایتا به شکل گیری برند ایندیتکس انجامید که از بالغ بر 100 شرکت که کارشان مرتبط با طراحی، تولید و توزیع پارچه است تشکیل شده و صاحب برندهایی از جمله زارا؛ ماسیمودوتی, برشکا و پول اند بر است.
اما موفقیت این برند مرهون سرعت؛ دقت و کیفیت آن در ارائه محصولاتش است . در واقع مدت زمانی که از مرحله طراحی تا مرحله نمایش در فروشگاه طول می کشد حدود یک هفته است و این برند 12 بار سریع تر از رقبای خود می تواند محصولات عمدتا الگوبرداری شده اش را به بازار بفرستد . این برند سالانه 12هزار طراحی جدید روانه بازار می کند. و سرعت از همان ابتدا قلب تپنده‌ی این شرکت بوده است به گونه ای که فروشگاه های زارا هفته ای دو بار اجناس داخل فروشگاه را عوض می کنند و سفارشات نیز حداکثر ظرف 48 ساعت به دست مشتری می رسند.
بر اساس تحلیل CNBC ، شم تجاری اورتگا در زمینه مد ناشی از مهارتهای مشاهده ای و هوشمندی رقابتی سرشار اوست. زارا به جای نمایش های مرسوم مد، نظرات و بازخوردهای مشتریان را چه در فضای فروشگاهی و یا خارج از آن (به صورت آنلاین و یا آفلاین) دنبال کرده تا این برند را نسبت به تقاضای بازار و کمَ و کیف آن  گوش به زنگ نگاه دارد.
این برند مد و فشن به لطف مشتری مداری اش می تواند خود نیز مطابق با مد روز و با سرعت تغییرات جهانی حرکت کند.
3- کارلوس اسلیم هلو؛ میلیاردر عشق کار و رقابت
اسلیم هلو از آن دسته ثروتمندانی است که اطلاعات زیادی درباره او نمی دانیم. به قول یک خبرنگار، اگر سرکی به زندگی این مرد و ظاهر غلط‌انداز او بیاندازیم هرگز متوجه نمی شویم که یک سوپر میلیاردر در مقابلمان ایستاده است. او نیم قرن است که در یک خانه نسبتا معمولی زندگی می کند و تنها در دو مورد به دنبال زرق و برق است: یکی سیگار برگ کوبایی و دیگری کلکسیون اشیاء هنری اش .
این لبنانی تبار ساکن مکزیک، مالک بیش از 200 شرکت و کارخانه در این کشور است که به نام SLIM LANDIA شناخته می شود و نشان از نفوذ بسیار بالای امپراطوری اسلیم هلو در مکزیک و بلکه خارج از آن دارد.
او تنها 12 سال داشت که اولین سرمایه گذاری خود روی سهام را انجام داد و بزودی با مرگ پدرش که او نیز اهل کاروکسب بود، یکی از خرده فروشیهای بزرگ محلی را تاسیس کرد.
اسلیم هلو اکنون لقب ثروتمندترین مرد مکزیک را یدک می کشد، اما از آن میلیاردرهای اهل بریز و به پاش نیست و اغلب سرمایه خود را صرف سرمایه گذاری های بیشتر و سودآور و هم چنین اقدامات بشر دوستانه می کند. او به علاوه باوری عمیق به رقابت دارد به قول خودش رقابت شما را همیشه و همیشه بهتر می کند حتی اگر رقیب برنده باشد.
موسسه ی inc در گزارشی اعلام کرده که مدل تجارت اسلیم مبتنی بر استقبال همیشگی از رقابت به روشی سالم به جای رقابت های فرسایشی بوده است. آن هم در کشوری مثل مکزیک که ساختار تجاری درست و درمانی ندارد و رقابت سالم یک هنجار به شمار نمی رود.

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.