پنجاهمین شمارهی توسعه مهندسی بازار منتشر شد
تازهترین شمارهی توسعه مهندسی بازار (سال دهم، شمارهی 51، مهر و آبان 1395) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازهترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).
علاقهمندان برای خرید مجله و اشتراک میتوانند با شمارههای 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.
پنجاهويكمين شمارهي توسعه مهندسي بازار با سرمقالهاي از ارژنگ قديري، نويسنده و محقق حوزهي نوروليدرشيپ (عصبشناسي + رهبري) به همراه ميزگردي با عنوان "اعتبارسنجي در شركتهاي پخش و توزيع ايران"، پيش روي شماست.
سرمقاله: چارچوبهاي جديد براي نوروليدرشيپ
ارژنگ قديري، مؤلف كتاب نوروليدرشيپ (NeuroLeaership) است؛ كتابي از انتشارات اسپرينگر، كه دو تن از استادانش به نامهاي آندرياس هابرماچر، و تئو پيترز، پس از او (قديري)، نامشان بر روي جلد اين كتاب آمده است.
قديري، بارها به ايران بويژه يزد سفر كرده، متولد كلن آلمان است، و ارزيابياش از ايران با "ماشين پيكان" گره خورده و تصور ميكند كه هنوز اين ماشين در خيابانهاي يزد و ساير خيابانهاي كشور در تردد است.
همكارانم در سال گذشته براي توسعهي ديدگاههاي نوروماركتينگ، به نوروليدرشيپ گرايش يافتند و به كتابي از او رسيدند كه اساساً براي مديران و حرفهايها نوشته و تدوين شده است.
براي اطلاع از ديدگاههاي ارژنگ قديري ميتوانيد به شمارههاي 48 و 49 مراجعه كنيد:
1ـ گفتوگو با ارژنگ قديري؛ نوروليدرشيپ و نوروكوچينگ، رهبري و مربيگري دوستدار مغز - شمارهي 48، فروردين و ارديبهشت 1395 - صفحات 14 و 15
2ـ قابليتهاي نوروليدر؛ رهبري دوستدار مغز - شمارهي 49، خرداد و تير 1395 - صفحات 18 و 19
قديري در سرمقالهاش كه اكنون در همين شمارهاي كه پيش رويتان در صفحات 4 و 5 است، دربارهي امتيازات و كاستيهاي نوروليدرشيپ بهصورت موجز ديدگاههايش را عنوان ميكند. تا زمان چاپ و انتشار كتاب او در ايران، اين سرمقاله ميتواند افقهاي دانشي مديران را تحتالشعاع خود قرار دهد كه چگونه ميتوان با احترام به مغز و عملكردهاي ذهن، سازمانهايمان را بهتر اداره كنيم.
ميزگرد: اعتبارسنجي در شركتهاي پخش و توزيع ايران
مدتها بود به دلايلي ميزگردها در "توسعه مهندسي بازار" متوقف مانده بود. اكنون در اين شماره، ميزگردي داريم با عنوان "اعتبارسنجي شركتهاي پخش و توزيع ايران."
بنا به روال، "استادان بازار" در كنار "استادان دانشگاهها و مراكز علمي"، افزون بر ترسيم اعتبارسنجي، از راهكارهايي سخن ميگويند كه ميتواند در همين شرايط، ميزان "فروش سالم" و "فروش مؤثر" را در شركتها افزايش دهد؛ بهگونهاي كه با ريسك كمتر، فعاليتها اجرا شود.
ديدگاههاي متنوع در اين ميزگرد به همراه گرايشهاي گوناگون با نگرشهاي تازه، اين ديد عملياتي و اجرايي را تقديم مديران ميكند كه با چشمان باز، كسبوكارشان را تداوم بخشند، بيآنكه هراسهاي غيرمنطقي دربارهي "وصول مطالبات" يا مطالبات مشكوكالوصول، يا مطالبات لاوصولي داشته باشند. به علاوه، ميتوان اقدامات و تمهيداتي را انديشيد كه همين مطالبات لاوصولي نيز نتوانند هزينههاي سنگيني به سازمانها و شركتهاي پخش و نيروهاي فروش تحميل كنند.
"عدم قطعيت"، بخشي از دلايل بروز چكهاي لاوصولي، يا مشكوكالوصول است. از اين رو، مطالعهي صفخات 24 و 25 را پيشنهاد ميكنم كه چنين عنواني دارد: "وظايف دشوار مديران بازاريابي در شرايط عدم قطعيت."
در اين مقاله ميخوانيد مدت زمان مسئوليت مديران بازاريابي بهطور ميانگين 3 سال است و بعيد است كه اين دوره در آينده طولانيتر شود. در اين 3 سال، آنها بايد بتوانند 5 اقدام ضروري را براي مقابله با پيچيدگي و عدم قطعيت به انجام رسانند. آيا ميدانيد اين 5 اقدام كدامند؟
نانوماركتينگ و نوروماركتينگ
"نانوماركتينگ"، واژهاي است كه بهتازگي در بين متفكران جهاني مطرح شده است. گفتوگوي اختصاصي همكارانم را بخوانيد در صفحات 22 و 23 با استاد مسلّم و برجستهي نانوماركتينگ جهان. گفتني آنكه وقتي از جيانلوئيجي گويدو، استاد مسلّم و برجستهي نانوماركتينگ، اطلاعات بيشتري درخواست كرديم، در كمال صراحت اعلام كرد كه هنوز كتابي با اين عنوان در دنيا نداريم! براي گسترش و توسعهي اين دانش نيز خودمان دست در كار تهيهي يك شماره از مجلهي علمي - پژوهشي هستيم؛ با اين توجه كه تعداد مقالات هنوز به حد نصاب يك شماره مجله نيست.
ما نيز در "توسعه مهندسي بازار" هماوا با دكتر جيانلوئيجي گويدوي ايتاليايي بر اين باوريم كه با پيشرفتهاي نانو، با سهولت بيشتري ميتوانيم واكنشهاي مصرفكنندگان را دربارهي بسياري از واقعيتهاي بازاريابي و فروش، تبليغات، بستهبندي و... اندازهگيري كنيم.
"نوروماركتينگ" بهعنوان افق تازهاي از مطالعات نوين بازاريابي، از شمارههاي پيشين توسعه مهندسي بازار حضور مطرح و پررنگ داشته و دارد. در اين شماره، 3 نمونه از كاربردهاي نوروماركتينگ را جستجو كرديم كه عبارتند از:
1ـ از نوشتههاي ساده استفاده كنيد تا مشتريان را براي فعاليت ترغيب كنيد
2ـ از توجه ناشي از زل زدن استفاده كنيد
3ـ با نشان دادن اعتماد به مشتريان، اعتمادشان را جلب كنيد
فرهنگ سازماني گوگل، و كارآفريني
دو گفتوگو در اين شماره از نشريهي توسعه مهندسي بازار ميبينيد:
1ـ داستان شركتها / گفتوگو با كتر عبدالرضا رضائينژاد - فرهنگ سازماني گوگل، آهنرباي خلاقان هوشمند
2ـ گفتوگو با دكتر سيدسعيد ميرواحدي - كارآفريني يك سبك زندگي است و ديگر هيچ
1ـ دكتر عبدالرضا رضائينژاد، بدون ترديد، پركارترين مترجم حوزهي مديريت و بازاريابي است با بيش از 51 عنوان كتاب. اگر به قفسهي كتابفروشيهاي معتبر مراجعه كنيد، درمييابيد كه يك قفسهي اختصاصي از كتابهاي او داريم. الحق، كتابهايي كه او براي ترجمه برگزيده است، كتابهاي درخشاني است. "كاتلر در بازار" و "مميزي بازاريابي" از جملهي اين كتابها است.
گفتوگو با اين مترجم برجستهي ايراني يعني دكتر عبدالرضا رضائينژاد، به تشريح جزئيات در گوگل ميپردازد و اين راز را آشكار ميسازد كه چگونه گوگل ميتواند برترين خلاقان هوشمند جهاني را مجذوب خود سازد. پاسخ آن اين عبارت دو واژهاي است: "فرهنگ سازماني."
دكتر رضائينژاد به موازات فعاليتهاي چشمگير گوگل، از نگرش مؤسسان آن پرده برميدارد كه معترفند هر كسبوكاري با همهي ويژگيها و امتيازاتِ كمنظير، همواره برنده و ماندگار نيست.
پيشنهاد ميكنم در كنار اين گفتوگو، فيلم آموزش بازاريابي از دانشگاه هاروارد (به زبان انگليسي با زيرنويس فارسي)، ضميمهي اين شماره از مجله را ببينيد كه موضوع آن عبارت است از "شكست و نوآوري در گوگل." اين فيلم قابل خريداري است از فروشگاه انتشارات بازاريابي با شماره تلفن 71 و 66408251-021 و نشاني وبسايت www.marketingshop.ir .
2ـ دكتر سيدسعيد ميرواحدي، مؤلف كتاب "نبايدهاي كسبوكارهاي كوچك و كارآفرينانه" در گفتوگو با توسعه مهندسي بازار، هم دربارهي كتابش توضيح ميدهد، و هم مؤلفههاي كارآفريني را برميشمارد، و از آن مهمتر، تلنگر ميزند و به نگرشي ميپردازد كه در جامعهي ايران شكل گرفته است و دولت را موظف ميداند پس از شكست كارآفرين، حمايتهايش را به اجرا درآورد.
جالب است وقتي در اين گفتوگو، دكتر ميرواحدي از ديدگاههاي پژوهشگر جهاني، خانم سارازواتي و تعريف او از ريسك ميگويد؛ همين تعريف از ريسك را در ميزگرد "اعتبارسنجي در شركتهاي پخش و توزيع ايران" از كلام "استادان بازار" و "استادان دانشگاه ميخوانيد.
تبليغات
تبليغات همواره در نشريهي توسعه مهندسي بازار، جايگاه خودش را داشته و دارد. در اين شماره مجموعاً 8 صفحه از مطالب به موضوع تبليغات اختصاص دارد كه عبارتند از:
1ـ بيل برنباخ، استيو جابز و مارشال مك لوهان به كافه رفتند و دربارهي تبليغات صحبت كردند
2ـ تبليغات خلاقانه و نوآور
3ـ نوآوري در تبليغات ديجيتالي و مدرن
گفتني آنكه در هر شماره از مجله يك آژانس تبليغاتي جهان معرفي ميشود. در اين شماره، آژانس تبليغاتي آر/جياي (R/GA) معرفي ميشود كه مركز آن در نيويورك است. براي معرفي اين آژانس، گفتوگوهايي را ميخوانيد با:
- مؤسس، رئيس، و مديرعامل آژانس آر/ جياي
- مدير ارشد خلاقيت آژانس آر/ جياي
- مدير كپيرايتر آژانس آر/ جياي
ساير مطالب
گزارش ويژهي اين شماره از نشريهي توسعه مهندسي بازار، به "برندهاي پارالمپيك" ميپردازد. اخبار بازاريابي و فروش شركتهاي جهاني را در صفحات 8 تا 13 بخوانيد كه ايدههاي خوبي دارد براي مديرعامل و مديران بازاريابي و فروش ايران.
توصيه ميكنم صفحات 46 و 47 را بخوانيد كه دربارهي قيمتگذاري است. اين مقالهي دوصفحهاي، نگاه و نگرش شما را تغيير خواهد داد. درمييابيد كه ميتوان با انتخاب رنگ مناسب، اين ارزيابي را در مشتري بيافرينيد كه قيمت مطلوبي داريد و مشتري حاضر است بالاتر از اين قيمت را براي محصول شما بپردازد. همچنين متوجه ميشويم كه با انتخاب فونت مناسب، اين اطمينان در مشتري ايجاد ميشود كه كالاي شما، براي او مطلوب است و تمايل دارد بهاي كالاي شما را تمام و كمال بپردازد.
همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، دکتر عبدالرضا رضائینژاد، رامین یوسفپور، اسماعیل پارسا، دکتر حمید ترکاشوند، بابک سبزیانپور، سیدمحمد مدرسنیا، یوسف فتحاللهی، سیداحسان گلپرور، احمد محسنی، شهرزاد اسفرجانی، سمیه عظیمی، زهرا جورابلو، دکتر سیدسعید میرواحدی، محسن دادجو، حمید کلامی، بهاره راد، علی خادم، مهدیه خوشبخت، ابراهیم زارعپور، سعید خیرآبادی.
همکاران ویژه این شماره: دکتر علی بشارت (دانشگاه دنور ـ امریکا)، ارژنگ قدیری، دکتر مسعود نصرت آبادی، دکتر محمدابراهیم محجوب، دکتر میراحمد امیرشاهی، محمداسماعیل قدس، شهرزاد اسفرجانی
گفتوگو با استادان خارجي و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): دکتر جیانلوئیجی گویدو (استاد نانومارکتینگ)، رابرت گرینبرگ، نیک لا، و چاپلین کلارک (مدیران آژانس تبلیغاتی آر/جیای).
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
سرويس بينالملل: سيداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، محمدرضا حسنزاده جوانيان
اشتراك: مهديه خوشبخت
با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر حسين وظيفهدوست، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيتساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارعپور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهريكيا.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، شرکت نوروبیز، فروشگاه انتشارات بازاریابی.
با تشكر از ناشران بازاريابي: سازمان جهاد دانشگاهی تهران، نگاه دانش، کتاب کولهپشتی، سیته، انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا، مهکامه، مؤسسه کتاب مهربان نشر، نشر علم، امیران، بازاریابی.
شایستهی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار میتوانید به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.