وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

تاثیرگذارترین متفکران کار و کسب جهان را بشناسید(بخش دوم) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

تاثیرگذارترین متفکران کار و کسب جهان را بشناسید(بخش دوم)

۳. دبلیو چان کی و رنه موبورن
این دو ، مطرح ترین اساتید دانشکده‌ی کار و کسب Insead با مرکزیت فرانسه  و با شعبی در سنگاپور و ابوظبی به شمار میروند. آنها نویسندگان کتاب پرفروش استراتژی اقیانوس آبی هستند، که می‌گوید سازمان‌ها باید سعی کنند فضاهای ” اقیانوس آبی” را در بازار بیابند که خالی از رقبا هستند. من پرویز درگی در یکی از کتابهای خود به نام چهل گفتار پیرامون ارتقاء مهارتهای بازاریابی به سه اصطلاح اقیانوس آبی، اقیانوس سرخ و اقیانوس بنفش اشاره کرده‌ام که مختصات رقابت را ترسیم میکنند. مقصود از اقیانوس،همان بازار است و اقیانوس آبی به تعبیر جان کیم همان بازارهای بکر و بدون رقیب هستند. در مقابل این استراتژی صلح آمیز، استراتژی به شدت رقابتی اقیانوس سرخ قرار دارد که در بازارهای اشباع شده رواج دارد و اتخاذ رویکردهای خصمانه توسط شرکتها در چنین بازاری حتی می‌تواند به نابودی آنها بینجامد. اما استراتژی اقیانوس بنفش حد میانه‌ی این دو راهبرد است. همانگونه که می‌دانیم رنگ بنفش ترکیبی از دو رنگ سرخ و آبی است. نوآوری، بهبود کیفیت خدمات و کالاها، محصولات جدید و خلاقانه و کاهش قیمتها از جمله منافع اتخاذ چنین راهبردی در صحنه رقابت است. استراتژی اقیانوس بنفش را می‌توان راهبرد توأمان صلح و نبرد دانست.
۴. دان تاپسکات
وی به طور قطع یکی از غولهای  فناوری کانادا محسوب میشود. اما شناخته شده ترین اثر تاپسکات کتاب ویکینومیکس: چگونه همکاری جمعی همه چیز را تغییر می‌دهد با همکاری آنتونی ویلیامز است. او در آخرین تحقیقات خود به این موضوع میپردازد که اینترنت چگونه میتواند  روشهایی جایگزین به منظور مقابله با مشکلات جهانی که با ساختارهای سنتی نظیر جامعه ملل متحد و یا دولتهای ملی در تضاد است را مطرح سازد.
۵. مارشال گلدسمیت
پیش از هرچیز گفتنی است که مارشال گلداسميت، پروفسور صاحب‌آوازه‌اي در دانشگاه هاروارد است. او گفتگويي دارد با دانشگاه هاروارد كه در قالب يك فيلم توليد شده است. "توسعه مهندسي بازار" اين فيلم را با ترجمه‌ي فارسي تكثير و توزيع كرده است.علاقه‌مندان براي آگاهي از دانش گلداسميت و ديدگاههاي او درباره‌ي رهبران كار و کسب، مي‌توانند اين فيلم را از فروشگاه انتشارات بازاريابي خريداري كنند:
تلفن: 71 و 66408251، سايت: www.marketingshop.ir
به هر ترتیب این مربی اجرایی ، سردمدار رویکرد بازخورد ۳۶۰ درجه‌ای است. وی نویسنده‌ و یا همکار نویسنده در بیش از ۳۰ کتاب از جمله کتاب تحسین شده رهبر آینده  و کتاب پرفروش نیویورک تایمز با عنوان “آنچه را که تو را به اینجا آورده، نخواهد توانست تو را به آنجا ببرد” است. وی همچنین مبتکر فرمولی است که باعث شگفتی مدیران،کارآفرینان و مربیان بهره وری دنیا شده، نام این فرمول عجیب MG2 است. فرمول عجیب مارشال گلداسمیت یا MG2 ادعا میکند، میتواند فقط با 2 دقیقه در روز به شما کمک کند در هر کاری پیشرفت کنید و موفق شوید؛ یعنی با 2 دقیقه در روز به کمک فرمول MG2 میتوانید فروش تان را افزایش دهید، روابط دوستی تان را بهبود دهید، میتوانید از نظر سلامتی در جایگاه بهتری قرار بگیرید، کسب وکارتان را راه اندازی کنید و از زندگی موفق تان لذت ببرید.
۶. لیندا ای. هیل
لیندا ای هیل استاد دانشکده‌ی کار و کسب هاروارد و نویسنده کتاب رییس بودن: ۳ ضرورت برای تبدیل شدن به رهبری عالی است که با هم قلمی کنت لاین بک به رشته تالیف درامده است. در این کتاب تشریح میشود که چگونه مدیریت سه حوزه - خودتان، شبکه ها و تیمها- میتواند از ما رییس بهتری بسازد. یکی از آخرین کتابهای لیندا هیل نیز کتاب تحسین برانگیز نبوغ جمعی: هنر و اجرای رهبری نوآوری است. وی با مطالعه برخی ازخلاق‌ترین شرکت‌های دنیا، مجموعه ای از ابزارها و شیوه‌هایی را، جهت به جریان انداختن ایده های ارزشمند در ذهن تک تک کارکنان شرکت - و نه فقط نوآوران از پیش تعیین شده - معرفی کرده است.
۷. راجر مارتین
راجر مارتین مدیر اسبق مدرسه کار و کسب راتمن دانشگاه تورنتو  و نویسنده‌ی کتاب برجسته بازی برای پیروزی: استراتژی واقعا چگونه عمل می‌کند است. در واقع شرایط آتی کسب وکار رفته رفته از وضعیت عدم قطعیت به شرایط ابهام کامل نزدیک می‌شود و به دلیل سرعت منسوخ شدن، اکثر استراتژی‌ها کارایی ندارند. لذا توصیه صاحب نظران علم مدیریت این است که به جای پیش‌بینی آینده، به مهندسی هوشمند آن و آینده سازی اقدام کنیم. در همین راستا لفلی، مدیرعامل اسبق پراکتراندگمبل با اتخاذ این رویکرد و با همکاری یکی از مشاوران مطرح امور استراتژیک به نام راجر مارتین این کتاب پر مغز و پرمحوا را به تازگی منتشر ساخته اند. این دو پیشتر نیز درهمکاری‌های خود در شرکتP &G  توانسته بودند میزان فروش و سودآوری این شرکت را به میزان چهار برابر افزایش دهند. راجرمارتین در حال حاضر ریاست یکی از دانشکده‌های کسب و کار کانادایی را برعهده دارد. بازی برای پیروزی نقشه راه یک فرآیند گام به گام برای توسعه واجرای یک استراتژی موفق است. در واقع این دو مولف راهکاری 5 گانه برای اتخاذ استراتژی و توسعه آن برای ماندن و برنده شدن در کسب وکار را ارئه می‌کنند. در واقع مدیریت سازمان در مقاطع مختلف با پنج گزینه روبروست و باید نسبت به آن چاره‌اندیشی و تدبیر کند. این عوامل به ترتیب زیر هستند:
1.    آرمان و آرزوی برنده‌ی ما کدام است؟
2.    درکجا بازی خواهیم کرد؟
3.    چگونه می‌خواهیم پیروز  این میدان شویم؟
4.    چه قابلیت‌هایی، در چه جایی و چگونه استفاده خواهد شد؟
5.    برای دستیابی به پیروزی باید از کدام سیستم‌های مدیریتی بهره برد؟
 این رییس سابق دانشکده مدیریت جوزف ال‌راتمن در تورنتو همچنین پیشروی رویکردی به نام تفکر یکپارچه و طراحانه است. او تشریح می کند که چرا اهالی تجارت نیاز به فهمیدن زبان طراحان ندارند بلکه کافیست از میزان موفقیت ابزار آن ها مطمئن شوند.
۸. هرمینیا ایبارا
این استاد دانشگاه اینسیاد، متمرکز بر مطالعه در حوزه توسعه حرفه ای و ابعاد رهبری شامل رهبری مشارکتی، هویت، مشاغل بانوان، و انتقال شغلی است. وی نویسنده‌ی کتاب هویت کاری: راهبردهای غیرمرسوم برای متحول کردن حرفه‌تان است. او در کتاب دیگر خود با عنوان، مثل یک رهبر عمل کن، مثل یک رهبر فکر کن Act Like a Leader Think Like a Leader بیان میدارد که تمرکز مدیریت باید بر جهت‌دهی به اعضای تیم‌تان باشد. مساله، اهداف شخصی یا سمت‌و‌سوی زندگی شما نیست. وی در این کتاب به مساله‌ی مدیریت فضا و جهت‌دهی اعضای تیم، در یک شرکت بزرگ می‌پردازد. تیمی که هر کدام از اعضایش می‌خواهند به سلیقه‌ی خود رفتار کنند. هدف این است که میزان بهره‌وری اعضای تیم را به حداکثر برسانیم؛ که این مساله، نیاز به شیوه‌ی مدیریت منحصر‌به‌فردی دارد.

۹. ریتا مک‌گراث
ریتا مک گراث استاد دانشکده‌ی کار و کسب کلمبیا و اعضای پیوسته انجمن مدیریت استراتژیک و از متفکران شناخته شده در حیطه استراتژی و نوآوری به بررسی رشد کار و کسب راهبردی در محیط‌های نامطمئن میپردازد. او در کتاب نهایت مزیت رقابتی: تغییر استراتژی پابه‌پای سرعت کسب‌وکار  که به فارسی نیز ترجمه شده است دربارۀ لزوم اجتناب مدیران اجرایی از مبنا قراردادن این مفهوم مزیت رقابتی پایدار در استراتژی‌هایشان صحبت می‌کند و ریتا مک‌گراث دیدگاه استراتژی بر مبنای مزیت رقابتی ناپایدار و موقت را مطرح می‌کند. بنابراین ایده محوری این کتاب در عین پیچیدگی، بسیار ساده است: “دوران مزیت رقابتی پایدار به سر رسیده است و حالا دیگر نوبت مزیت رقابتی ناپایدار است.” مک‌گراث برای تشریح مفهوم ” مزیت رقابتی ناپایدار ” از ترکیب استراتژی و نوآوری بهره گرفته است و به خطراتی اشاره دارد که نگرش مزیت رقابتی پایدار در محیط متغیر و پویای امروز برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. در واقع، قابلیت انعطاف‌پذیری برای دنبال کردن موج‌های جدیدی از فرصت‌های پیش‌رو و عدم وابستگی به مفهوم سنتی صنعت از مهم‌ترین دستاوردهای اتکا به مزیت رقابتی ناپایدار است.
 این کتاب با مبنا قراردادن مجموعۀ جدیدی از فرضیه‌ها دربارۀ رخدادهای دنیای تجارت، راهنمای خودآموز جدیدی در استراتژی است و به شما نشان خواهد داد که چگونه برخی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان با وجود ناپایدار بودن مزیت‌ها به رقابت می‌پردازند و موفق می‌شوند.

۱۰. دنیل پینک
گرچه تحصیلات رسمی دنیل پینک در حوزه‌ی حقوق است اما سال ۲۰۱۱ نشریه کار و کسب هاروارد، نام او را در فهرست پنجاه متفکر مدیریت جهان اعلام کرد. او نویسنده‌ی 5 اثر پرفروش جهانی است که در مجموع بالغ بر 2 میلیون نسخه از آن فروش رفته است. بیشتر نوشته های او پیرامون انگیزش و تحول در محیط کار است. دن پینک، معمای ایجاد انگیزه را برسی می‌کند. او با حقیقتی شروع می‌کند که دانشمندان علوم اجتماعی از آن اطلاع دارند ولی بیشتر مدیران آن‌ را نمی‌دانند: پاداش‌های سنتی همیشه آنقدر که ما فکر می‌کنیم مؤثر نیستند.
دو کتاب آزاد: آینده‌ی کار برای خود، و انگیزش: حقیقت تکان‌دهنده درباره‌ی آن‌چه به ما انگیزه می‌دهد، از جمله کتابهای برجسته این نویسنده و مشاور حوزه کار و کسب هستند.
دنیل پینک بعلاوه در کتاب خود به نام ذهن کاملا نو می‌کوشد با توجه به تغییرات پرشتاب جهانی، ضرورت عبور  از تفکرات قدیمی عصر اطلاعات، که بر پایه‌ی تحلیل‌های منطقی، ریاضی و شبه کامپیوتری بنا شده است را گوشزد میکند و تاکید دارد که باید برای دنیای امروز بیندیشیم و زندگی کنیم. دنیایی که در آن، «طراحی» و «همدلی» مهم‌تر، اثربخش‌تر و سودبخش‌تر از جمع و تفریق و محاسبات ریاضی و مهندسی است. ذهن طراح قادر به ارائه و توسعه وظایف و فرآیندهای شغلی به شکل خروجیهای مطلوب است.
منبع:
http://www.forbes.com/sites/susanadams/2015/11/09/the-worlds-most-influential-business-thinkers-2015/2/#671be328b9fc
 

سبز باشید

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.