صادرات خودرو ایران در چه وضعیتی است ؟
اخیراً مصاحبه ای را از قائم مقام ارشد ایران خودرو دیدم که اشاره داشت : "سایت های ایجاد شده در سوریه ، روسیه ، و ونزوئلا زیان آور هستند".
قطعاً ما نمی خواهیم در بازارهای خارجی حضور داشته باشیم که فقط بگوییم ما هم هستیم و زیان آن از جیب کشور برود.پس وقت آن است که یک بازنگری جدی در شیوه و نحوه حضور در بازارهای بین المللی به عمل آوریم .
البته یکی از دلایل وضعیت موجود، در آن سایت های ایجاد شده به رکود و بحران اقتصادی جهان باز می گردد.
همانطور که شاهد بودید غول صنعت خودرو سازی امریکا یعنی جنرال موتورز اعلام ورشکستگی کرد. طبق آمار همین الان بیش از 5/6 میلیون خودرو فروش نرفته در امریکا و اروپاست بدیهی است که آنها جهت جلوگیری از زیان بیشتر و خواب سرمایه به شیوههایی چون کاهش قیمت روی آورند و چون برند آنها در ذهن مشتریان بازارهای هدف ما قوی تر از ما است، به ناچار ما هم دچار رکود و بحران می شویم و در این فضا لزوم تغییر تفکر مدیران ارشد صنعت خودرو سازی از نگاه مهندسی و تولید مدار به نگاه بازار مدار و اقتصادی بیشتر می شود. این تسهیلاتی که خودرو سازان جهانی در ایران در حال حاضر برای مشتریان قائل می شوند، در طول سالهای گذشته بی سابقه بوده است و این نشان از هدف قراردادن بازار داخل ایران هم هست .
بهتر است به علوم اقتصادی و بازاریابی توجه جدی داشته باشیم و با مطالعه دقیق روی مشتریان و خواستههای آنان – رقبا و فعالیت آنها، نسبت به فرصت یابی و اقدام برای بهره مندی از آن اقدام جدی به عمل آوریم و از شیوه های دستوری و بدون کار علمی خودداری کنیم .
سبز باشید