وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

فرمول خوشبختی به قلم جی کی رولینگ 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

فرمول خوشبختی به قلم جی کی رولینگ

خالق مجموعه رمان های پرفروش هری پاتر نخستین کتاب از این مجموعه را زمانی نوشت که در غیاب همسرش و با مستمری بخور و نمیر دولت امرار معاش  می کرد.

رمانی که با یک ماشین تحریر دستی تایپ شده بود و 12 بار از سوی ناشران مختلف رد شد تا آن که سرانجام با پیش‌پرداخت ناچیز 1500 یورویی مورد پذیرش قرار گرفت.

رمانی که بر پایه آن پرفروش‌ترین مجموعه فیلم های تاریخ سینما ساخته شد . بررسی گیشه نشان می دهد که هشت گانه هری پاتر با احتساب نرخ تورم بالغ بر 7/7 میلیارد دلار فروش داشته ؛ فروشی که رولینگ را با ثروت 1 میلیارد دلار در زمره‌ی فهرست ثروتمندترین ها در آورد.

هرچند که بذل و بخشش‌های افسانه‌ای این نویسنده متعهد به خیریه‌ها، موجب شد تا نام او سرانجام از باشگاه میلیاردرها خارج شود.

فلسفه زندگی این ثروتمندترین نویسنده دنیا شاید در جمله ای به زبان خودش نهفته باشد ، او می گوید:من به سخت کوشی و بخت و شانس باور دارم؛ به این صورت که اولی ما را به دومی می‌رساند.

در ادامه به توصیه های جی کی رولینگ برای موفقیت در کاروکسب اشاره می کنیم:

1-شکست، لولو خورخوره نیست

رولینگ در سخنرانی خود در دانشگاه هاروارد گفت: "فارغ از هر گونه تعارف باید بگویم که با هر متر و معیاری که حساب کنیم من در دوره ای تقریبا هفت ساله بعد از روز فارغ التحصیلی از دانشگاه؛ موجودی کاملا سرخورده و به معنی واقعی کلمه شکست خورده بودم. زندگی زناشویی فوق‌العاده کوتاهم از هم پاشیده بود. بیکار بودم و با یک فرزند در بغلم ؛ مادری تنها بودم. هر چند سقفی بالای سرم داشتم اما به فجیع‌ترین شکل ممکن زندگی فقیرانه‌ای داشتم.

من مدافع سوءمدیریت به واسطه اتخاذ استراتژی های قمارگونه و ریسک پذیری‌های غیر متعارفی که در نتیجه بی تدبیری در مدیریت ریسک به وجود می آید نیستم.

اما اگر ایده ای به سرتان زد و یا محصولی جدید ابداع کردید جوری پیگیر آن شوید گویی که انگار چیزی برای از دست دادن ندارید.

2-لیزری تمرکز کنید

رولینگ نخستین رمان از مجموعه هری پاتر را زمانی نوشت که قطار منچستر به مقصد راه آهن کینگز کراس با تاخیر به حرکت درآمد. خالق هری پاتر آن لحظات را اینگونه توصیف می کند:

«به ناگهان ایده‌ی هری پاتر به ذهنم خطور کرد. نمی توانستم بگویم چرا و چگونه این اتفاق افتاد و چه چیزی باعث آن شد. اما پسرک عینکی و مدرسه جادوگری مثل تابلویی در ذهنم آویزان شده بودند. پسری که تا زمانی که دعوت نامه مدرسه جادوگری را نگرفته بود از قابلیتهای خود خبر نداشت. هیچ گاه در زندگی ام تا این حد ذوق زده نشده بودم»

رولینگ با تمرکزی عجیب و غریب بر ایده‌ی به ظاهر ساده ی خود که ممکن است مانند آن  برای همه پیش آمده باشد در ظرف 5 سال ؛ هفت مجموعه از هری پاتر را به رشته تالیف درآورد. و به این ترتیب به ایده خام خود پرو بال داد. او از همان روز اول متمرکز بر تولید رمان های خوش ساختی بود که عادت‌های مطالعه کودکان و بلکه بزرگسالان را دستخوش تحول کرد.

3-اگر نسبت به کارتان شور و شوق ندارید همین حالا آن را ترک کنید.

خالق هری پاتر می‌نویسد: «من یک شخص فوق‌العاده خوش شانس هستم که کاری را می کنم که به آن عشق می‌ورزم و هیچ چیز را در دنیا به آن ترجیح نمی دهم. مطمینم که همیشه یک نویسنده خواهم بود.»

پرداختن به کاری که آن را دوست دارید موجب می شود که تلاش بیشتری به خرج دهید . به علاوه اگر به کاری بپردازید که به آن مشتاق نیستید به احتمال فراوان در نهایت احساس نومیدی و سرخوردگی وجودتان را فراخواهد گرفت و سخت بتوانید به شادی بهره‌ور در زندگی خود دست یابید و حتی به ثروت برسید.

4- ایمان داشته باشید

ناشران هر بار رمان هری پاتر را به دلیل آن که بسیار طول و دراز بود رد کردند. اما خانم رولینگ به قدری به اثر خود باور داشت که تا لحظه چاپ شدنش دست از تلاش نکشید

چقدر به خودتان ایمان دارید؟ آیا می توانید با بروز چالش‌ها ؛ روی باورها و ایمان خود استوار بمانید؟ شرایط سخت برای همه پیش می آید و اینجا ایمان قلبی است که مثل یک مخزن با سوخت انگیزه پر می شود.

5-نق‌زن‌ها همیشه بهانه ای برای انتقاد دارند

مجموعه هری پاتر به دلیل مضامین فرابشری و همینطور اشاره های خود به سحر و جادوگری در مظان اتهام و هجمه گروه های متعدد قرار داشته است به گونه ای که در برخی برهه ها این مجموعه کتاب و فیلم های مرتبط با آن از سطح مراکز عمومی جمع آوری و ضبط شده است.

اگر در مسیر خود با انتقادی مواجه نشده اید؛ احتمالا راه را اشتباه آمده اید. واقعیت امر این است که هرکار انجام می دهیم خوب یا بد ؛ همیشه هستند کسانی که بهانه ای برای نفی آن داشته باشند.

6-فرمان زندگی در دستان خود شماست

«تا کی می خواهید پدر و مادرتان را به دلیل آن که شما را در مسیری نادرست هدایت نکرده اند، مقصر بدانید. واقعیت این است که از لحظه ای که بتوانید اولین تصمیم را برای زندگی تان بگیرید مسئولیت هر اتفاقی روی دوش خودتان خواهد بود»

والدین ما تاروپود زندگی مان را شکل داده اند. و ما در طول مسیر رشد خود هرگاه با مساله ای مواجه شدیم و همینطور برای تامین نیازهای  خود به کمک ها و رهنمودهای آنان وابسته بودیم. اما حالا همه چیز پای خودمان است و تنها این ما هستیم که باید مسئول اتفاقات زندگی مان باشیم.

7- خیال بافی کنید

آیا گمان می کنید که خیال بافی تنها منحصر به کودکان است؟ گذشته از این تمام ما کودکانی هستیم که تنها قد کشیده ایم.

«خیال پردازی غیر از آن که قابلیتی استثنایی برای تجسم چیزهایی است که شاید وجود ندارند؛ منبع تمام ابتکارات بشر است و خوشبختانه انسان قادر است که این قوه را پرورش دهد»

خیال پردازی همان توانمندی است که به ما اجازه می دهد تا با آدمهایی همدردی کنیم که تجربه ای مشترک با ایشان نداشته‌ایم.

پس پرنده خیال خود را پرواز بده و بگذار به دوردستها برود و یک زندگی و جهان بهتر را در ذهن خود مجسم کن.

8- دستاوردهای مادی برابر با شادکامی نیستند

«دست یافتن به شادکامی در گرو دانستن این است که زندگی چک لیستی از دستاوردها و داشته های مادی و دنیوی نیست. زندگی شما در دارایی هایتان خلاصه نمی شود.

چه بسیار افرادی را در زندگی خود دیده اید که علیرغم موفقیت‌های مادی، گمشده‌ای به نام شادی در زندگی دارند. درک تفاوت میان شادی لحظه ای ناشی از دستاوردهای مادی و سعادت ماندگار تر قلبی اهمیت بسیاری دارد. سعادتی که با بخشش، سخت کوشی و پندار، گفتار و کردار نیک حاصل می شود.

 

سبز باشید

 

 

 

 

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.