جایگاه صنعت خودرو سازی ایران در جهان
کیفیت را می بایست از دو بُعد مقایسه کنیم یکی کیفیت محصول یا خود خودرو است که علیرغم رشد کیفی نسبت به تولیدات سالهای گذشته هنوز هم فاصله های قابل توجهی با برترین خودرو سازان جهان داریم ، اما بُعد دیگر کیفیت مربوط به حوزه خدمات است که رشد بیشتری داشته است . اتفاقاً به نظر من مزیت رقابتی خودروسازان بزرگ ما نظیر سایپا و ایران خودرو همین تعداد نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش آنان است که تا حدی امنیت روانی را برای دارنده خودرو ایجاد می کند . لذا بهتر است خودرو سازان بزرگ ایرانی روی خدمات بیشتر کار کنند و مزیت شان را در این بخش بیشتر نشان دهند .
وگرنه ذهنیت خریدار ایرانی برای خرید خودرو وارداتی نظیر خودروهای کره ای بسیار آماده تر و مثبت تر است .
سوال : آیا شما موافق استفاده از نانو وکامپوزیت در صنعت خودرو سازی هستید ؟
نانو و کامپوزیت هم در کنار سایر ابزارها و نوآوری های دیگر، امروزه مطرح هستند ، برای مثال یکی از اقلام نانو ، نانو سیلور است که استفاده از آن در وسایل و مصنوعات با توجه به خاصیت آنتی باکتریال آنها مورد توجه قرار گرفته است .
به هر حال طراحی و ساخت اتومبیل به سمتی می رود که مردم خواهان خودروهای سبک تر – با مصرف سوخت کمتر – سریعتر – ایمن تر و بهداشتی تر هستند و این نوآوری ها در این راستا حرکت می کنند . هرچند ابتدا باید متخصصان فنی از ابعاد مهندسی و تکنولوژی این نوآوری را تایید کنند و ما بیشتر از جنبه بازاریابی و اقتصادی به موضوع نگاه می کنیم .
ولی سازمانهای موفق در کنار بازاریابی به نوآوری هم توجه دارند به قول پیتر دراکر کسب و کار دو چیز بیشتر نیست :
1. مارکتینگ : برای تامین رضایت مشتریان امروز
2. نوآوری : برای تامین رضایت مشتریان فردا
و این دو جدا از هم نیستند، یعنی مشتریان به صورت پیوسته خواستار نوآوری های بیشتر و بهتر هستند .
سبز باشید