وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

10 راهکار قطعی برای کاهش استرسهای روزانه 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

10 راهکار قطعی برای کاهش استرسهای روزانه

استرس به دلیل شیوع و گسترش آن در اشکال مختلف و  میان همه سنین ؛ به شایستگی لقب موذی‌ترین بیماری قرن را با خود به یدک می‌کشد. بر اساس برآوردها استرس برای کار و کسبهای امریکا هر سال تا ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد. 
اعلامیه موسسه ملی سلامت روانی آمریکا در باب تعریف حالات افراد مبتلا به بیماری اضطراب میگوید؛ افراد دچار استرس معمولا حتی با وجود آگاهی از وجود بیش از حد تنش نمی توانند خودشان را از شر افکار مضطرب کننده رها کنند، آنها به راحتی وحشت زده می شوند و نمی توانند تمرکزشان را حفظ کنند. اغلب آن ها نمی توانند به راحتی بخوابند و در طول شب بار ها از خواب بیدار می‌شوند. علائم فیزیکی بیماری اضطراب می تواند شامل سرگیجه، سردرد، گرفتگی عضلات، درد عضلانی، سختی در خوردن غذا، لرزش بدن، انقباض ناگهانی عضله، عرق کردن بیش از حد معمول، حالت تهوع و ادرار بیش از حد معمول، نفس تنگی و گر گرفتگی باشد. در واقع، امروزه كمتر بيماري را مي‌توان يافت كه رد پايي از استرس در آن به چشم نخورد.
استرس از مواردی است که هر روزه در روابط کاری، اجتماعی، تحصیلی و حتی در زندگی خانوادگی در ارتباط با موضوعات متفاوت تجربه می کنیم، هرچند که به روانشناسان وجود سطح مشخصی از استرس لازمه زندگی و باعث تلاش و تکاپو در امور روزمره انسان و نشان از وجود فهم و شعور در او است.
دلیل استرس هرچه که باشد، واقعیت آن است که پایدار شدن استرس نه تنها سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد؛ بلکه قابل پیشگیری و غیرلازم است.
به لحاظ روانشناسانه، استرس در نتیجه واکنش بدن در مقابل شرایطی که زندگی فرد را دچار مخاطره میکند ایجاد میشود. از نظر فيزيولوژيك نیز استرس، به‌صورت اعلام خطر در مغز ثبت مي‌شود. هيپوتالاموس احساسات و عواطف اين خبر را تفسير مي‌كند. هيپوتالاموس اخطار الكترو شيميايي به غدد هيپوفيز در مركز جمجمه مي‌فرستد.غدد هيپوفيز آغاز به ترشح هورموني براي تحريك قشر غدد فوق كليوي مي‌كند، غدد آدرنال فعال مي‌شود و كورتيكوئيد ترشح كرده در جريان خون مي‌ريزد و اين پيام‌هايي را به ساير غدد در سراسر بدن مي‌برد، در نتيجه، طحال براي عمل آماده شده، گلبول‌هاي قرمز اضافي وارد جريان خون مي‌شوند، اكسيژن و غذاي اضافي وارد سلول‌هاي بدن مي‌شود، قدرت لخته شدن خون ازدياد مي‌يابد، كبد، مواد قندي و ويتامين‌ها را رها مي‌سازد، ضربان قلب بيشتر مي‌شود، تنفس تغيير مي‌كند، خون از پوست و احشا به ماهيچه‌ها و مغز جاري مي‌شود، دست‌ها و پاها سردتر مي‌شوند و كل سازوكار (ارگانيسم) به‌صورت آماده براي حمله و يا فرار درمي‌آيد.
لذا  زمانی که ما احساس خطر یا تهدید میکنیم، سیستم عصبی ما با آزادسازی هورمونهای مرتبط با استرس نظیر آدرنالین و کورتیزول به این شرایط واکنش نشان میدهد.  این شرایط منجر به وضعیتی میشود که بدن همواره در حالت هوشیارباش در مقابل هرگونه مخاطره یا بحران احتمالی پیش‌رو باشد.تحقیقات نشان داده، ورود به دفتر کار وضعیت بدنی بسیاری از افراد را به حالت به خطر اندازنده-زندگی تغییر می‌کند. 
در ادامه روشهایی را مرور می‌کنیم که به کمک آن میتوانید در مدت زمان کوتاهی تنیدگی و استرس خود را تلطیف کنید:
1.    روی تنفس خود تمرکز کنیم
افکار ما مستقیما با شکل تنفس مان در ارتباط هستند. چنانچه نشانه‌هایی مثل گرفتگی قفسه سینه، افکار مضطرب و پریشان، یا احساس تنش دارید، به احتمال یا سریع تنفس میکنید یا سطحی. تنفس معمولا تحت تاثیر استرس، کوتاه و کم عمق می شود. کسانی که استرس دارند گاه بی آنکه بدانند نفس خود را نگه می دارند. درحالی که تنفس کنشی است که اغلب مردم آن را امری بدیهی می دانند ، به ندرت به شکلی مناسب انجام می گیرد. تکنیک نفس کشیدن مساوی یا sama vritti ساده‌ترین تمرین تنفس برای کاهش استرس است. زمانی که احساس کردید استرس شدیدی دارید کافی است تا چهار مرتبه پشت سر هم نفس کوتاه و بریده بکشید و سپس به همان صورت از طریق بینی بازدم داشته باشید. در روش دیگری کف اتاق و در حالت بدنی "آرمیده "دراز بکشید و دستان خود را به آرامی روی نقطه ای که دنده های قفسه سینه در بالای شکم از هم جدا می شوند قرار دهید وبرای 5 ثانیه از طریق بینی نفس خود را فرو ببرید و تجسم کنید،‌با هرنفسی که فرو می‌برید، انرژی به ریه‌های شما جریان پیدا می‌کند . و بعد به مدت 5 ثانیه هوای فروخورده را بازدم کنید و باز تجسم کنید با هر بازدم، این انرژی در همه بدنتان جاری می‌شود. 
2.    با تکنیک مرتاضان آرام بگیریم
آرام کردن ذهن­ و جسم ، انرژی شما را از نو متعادل و تلطیف ساخته و امکان تمرکز مجدد را فراهم میکند. یک فن باستانی یوگی ها برای آرمیدگی ذهن و جسم تکنیک شیتالی پرانایام (تنفس خنک‌کننده) است. به آرامی دهانتان را باز کنید، و زبانتان را اندکی پیچ دهید و به آرامی از میان لبانتان خارج کنید. اگر قادر نیستید طبانتان را حلقه کنید، کافی است از طریق دهانتان که به شکل حرف O در آمده است تنفس کنید.
 


 به آرامی از طریق دهان‌تان به داخل نفس بکشید و از بینی بیرون دهید. این تکنیک را برای ۲-۳ دقیقه انجام دهید.
3.    کمی مکث کنیم
چنانچه در طول موقعیت‌های تنش‌زا بسیار سریع واکنش نشان می‌دهید، ممکن است حرفی بزنید و یا کاری کنید که بعدا از آن پشیمان شوید. مگر آنکه در موقعیتی اضطراری باشید، واکنش شما اغلب می‌تواند حداقل به مدت چندثانیه به تعویق بیفتد. الگوی واکنش آنی را به الگوی مکث، تنفس ژرف، آرمیدگی و جمع و جور کردن خودتان تغییر دهید.     پس از مکث میتوانید با آرامش در مقابل شرایط بوجود آمده واکنش مناسب نشان دهید.
4.    به دل طبیعت بزنیم
میتوان به کمک لبخند طبیعت به آرامش دست پیدا کنیم. انسان متمدن امروزی به دلیل بهره برداری بی‌رویه از طبیعت و ماشین زدگی با مسائل فراوانی از جمله تنیدگی روبه رو شده است. رفتن به دامان طبیعت تاثیر ارامش‌بخش فوری دارد. پناه بردن به طبیعت نیز می تواند «آرامش گم شده» را به فرد بازگرداند؛ چرا که طبیعت مادر انسان است و انسان تنها در آغوش اوست که آرام می گیرد. چه در ساحلی زیبا و روی شنهای داغ بنشینید و گوش به صدای امواج بسپارید، یا در میان علف زاری سبز قدم بزنید و یا از دامنه‌ کوه بالا بروید؛ خواهید دید که در واقع طبیعت یک درمانگر فوق العاده برای شماست و فشارهای روحی تان را به طور قابل توجهی کم می کند و شما را به تعادل میرساند.
5.    بدنمان را هوشیارانه به حرکت درآورده و ورزش دهیم
ورزش و نرمش موجب آزاد شدن آدرنالین و اندورفین میشود که ترشح این هورمونها باعث ایجاد حال خوش میشود. با تمرکز روی فعالیتی که در حال انجامش هستید میتوانید ورزشی هوشیارانه داشته باشید. ورزش بجز خاصیت حفظ تناسب اندام موجب آسودگی از استرسهای روزانه میشود. در دسترس‌ترین ورزش پیاده‌روی است؛ اما میتوانید سری به باشگاههای ورزشی بزنید، استخر بروید و یا دوچرخه سواری کنید. گاهی نیز از میز کارتان فاصله بگیرید و تمرینهای کششی انجام دهید.
6.    دوش آب‌سرد بگیریم
آب‌درمانی دانشی کهن و آزموده شده است که تاثیرات متعدد و مثبت آن روی ذهن و جسم به اثبات رسیده است. در این بین دوش آب سرد موجب ایجاد شوکی ضعیف و گسترده در بدن میشود در واقع بدن به محض قرار گرفتن زیر دوش آب سرد به صورت لحظه‌ای دچار استرس می‌شود و سیستم دفاعی بدن می‌کوشد به مقابله با این وضعیت بپردازد. در این شرایط رگها دچار انقباض شده و بدن اکسیژن بیشتری جذب می‌کند و با ارسال خون با اندام‌های حیاتی، آنها را گرم نگه دارد که نتیجه آن فعال‌تر شدن سیستم تنفس و گردش خون و تسکین جسمی-روانی است. دوش آب‌سرد هرچند برای برخی دلهره‌آور است اما موجب تحریک ترشح سالم از طریق غدد می‌شود، که نتیجه آن شفافیت و شادابی پوست و نوسازی ترکیبات شیمیایی خون است . یادتان باشد که دوش را با اندام‌های تحتانی و انتهایی مثل پاها و دستانتان شروع کنید.
7.    موسیقی مناسب با حال و هوای خودمان را گوش کنیم
هر پدیده‌ای اعم از جسم ما و یا حتی موسیقی از انرژی تشکیل شده است. موسیقی زبان فطرت انسان است، حتما بارها تجربه کرده ایم که چطور یک موسیقی آرام ما را از اضطراب و خستگی می رهاند و در مقابل، یک موسیقی نوستالژیک ما را به دنیای دیگری می برد. همین خواص موسیقی بود که موجب شکل‌گیری علم موسیقی درمانی پس از جنگ جهانی اول و دوم شد، یعنی زمانی که موسیقی دانان به بیمارستان های سراسر آمریکا رفتند تا برای سربازانی که در جنگ دچار آسیب های روانی و جسمانی فراوان شده بودند، موسیقی بنوازند. موسیقی دارای قدرت است، و میتواند انرژی شما را متحول کند. موزیکی گوش کنید که داری لحن، شعر و ضرباهنگ انرژی‌بخش باشد تا به همین ترتیب بسامد انرژی درونی‌تان نیز بالا برود. موسیقی مثبت به خلق افکار مثبت‌تر نیز کمک می‌کند.
8.    قدردان و شکرگزار باشیم
استرس در واکنش به هر عاملی که باشد، تنها یک الگوی فکری یا یک باور است. واقعیت این است که شما در نهایت در کنترل افکارتان هستید. بعنوان مثال دو نفر ممکن است دقیقا در یک موقعیت مشابه باشند اما تنها یکی از آن دو احساس استرس کند زیرا  که او الگوی فکری منفی دارد. برای دور ریختن افکار منفی و درهم شکستن الگوی فکری مسموم؛  فهرستی از آنچه که بخاطرش در زندگی شکرگزار هستید تهیه کنید: وجود پدر و مادرتان، داشتن یک سقف روی سرتان، زندگی در یک شهر خوب، داشتن وسیله­ی نقلیه و هر چیز دیگری. تقریبا ۱۰ چیز را فهرست کنید.
9.    موفقیت را تجسم کنیم
با تصویرسازی و تمرکز تمام حواستان به آنچه که میخواهید در زندگی‌تان جاری شود، بجای ترس از آنچه که نمیخواهید در زندگی با آن روبرو شوید، ذهن خود  را از تجسم «سناریوی بدترین مورد» یا «اگر فلان اتفاق بیفتد» بازدارید. فراموش نکنیم که انرژی در نقطه‌ای جاری می‌شود، که تمرکزمان روی آن باشد.
10.    خود را به یک نوشیدنی سبز میهمان کنیم
اسموتی‌های سبز فست فود‌های آینده هستند، نوشیدنیهایی که منبع بسیار بالایی از ویتامین، مواد معدنی و فیبر هستند. فیتوشیمیایی‌های موجود در سبزیجات سبز،  موجب تقویت طبیعی ذهن می‌شوند. نوشیدنی‌های ترکیبی از جمله اسموتی‌های سبز می‌توانند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کرده، و به مغز ما انرژی بیشتری ببخشند.  ترکیبی از کلم، اسفناج، زنجبیل، و لیمو را با اندکی موز و زغال اخته امتحان کنید.
با برداشت از منبع زیر:
http://www.lifehack.org/371797/10-techniques-instantly-reduce-stress

سبز باشید
 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.