کتاب ارائهي ناب به سبك استيو جابز منتشر شد
ارائهي ناب به سبك استيو جابز، كتابي است كه بارها بايد خواند و نكاتش را بهكار گرفت تا به يك سخنران و ارائهكنندهي ناب تبديل شد. تا قبل از مطالعهي كتاب تصورم بر اين بود كه استيو جابز يك مدير ناراضي مثبت و يك رهبر مقتدر عالم عامل عاشق بوده است كه توانسته كاري كارستان در عرصهي رقابت بكند، و اپل را جهاني بسازد.
تمام اينها درست، اما حال مي بينيم كه ايشان يك استاد تمام در عرصهي شناساندن هم است.
يادمان باشد ماركتينگ را با سه كلمهي شناسايي (با تحقيقات بازار)، شناساندن (با ترويج و تبليغ) و خشنودي (با فروش مؤثر و خدمات متمايز) تعريف ميكرديم. البته همانطور كه پيتر دراكر بزرگ ميگويد: ماركتينگ در كنار نوآوري، با هم يك كاروكسب موفق را رقم ميزنند. اپل به معناي واقعي با مديريت استيوجابز به گفتهي پيتر دراكر جامهي عمل پوشاند.
در سراسر كتاب هوشمندي رقابتي استيو جابز در زير نظر داشتن رقبا و كشف فرصتها ديده ميشود. و با يافتن فاصلهي بين اقدامات رقبا و تحولات بازار، جرقهي نوآوري در اپل زده شده و با دانايي و همافزايي در آن خانوادهي كاري همدل، شعلهور شده و به خواستههاي جديد، متمايز و جامع براي پاسخگويي به نياز جامعهي رو به رشد جهاني تبديل ميشود، اما اين تمام كار نيست.
اين كتاب به ما ميگويد كه استيو جابز تمامنشدني به آن محصولات نو؛ روح و جاني خاص بخشيده است و چنان شناساندن را عملي ميساخته است كه احساسات مخاطبان برانگيخته شده و با تمام دلشان پذيراي محصولي ناب در پس ارائهاي ناب ميشدند.
اگر بخواهم به صورت خلاصه به درسهايي كه ارائهي ناب استيو جابز به ما ارزاني ميدارد اشاره كنم، نكات ذيل را يادآور ميشوم:
1-جامعيتنگري: نگرش سيستمي و يكپارچهسازي جزو اصول موفقيت ارائهي ناب استيو جابز بوده است.
2-مديريت توجه و احساسات: او با شيوههاي مختلف به اهميت و نقش احساسات توجه، و پاسخ شايسته داده است و شادي مخاطبان مدنظرش بوده است.
3-متمايز بودن: نسبت به ساير سخنرانها، تمايز و تفاوت را در پوشش، درست كردن اسلايد، نحوهي بيان و... به طرز عالي نشان ميدهد.
4-سادهسازي و سادهگويي: امروز ديگر همگي بر اهميت سادهسازي مطالب و مفاهيم پيچيدهي علمي و بيان آنها به زبان ساده و قابل فهم مشتريان مختلف، واقف هستيم. اينها را استيو جابز بخوبي رعايت ميكرده است.
5-نارضايتي مثبت: بيتابي براي ايجاد تغيير و بيقراري براي پيشرفت، يكي از رموز موفقيت استيو جابز در ارائهي نابش بوده است.
6-قدرشناسي انگيزهساز: او در ارائههايش سعي ميكرده است كه همهچيز را به خودش ختم كند. قدرشناسي او از خانوادهي كاري تمام كساني كه باعث موفقيت اپل شده است، قابل قدرداني است.
7-غير قابل پيشبيني بودن: در هر يك از ارائهها مخاطبان شيفتهي استيو جابز، باز هم با يك حركت و اقدام جديدي مواجه ميشدند.
8-معماري اقناع: شناخت دقيق مخاطبان هدف و درك متفاوت بودن شخصيت و ادراك آنها در ارائهي ناب استيو جابز مشخص است به نحوي كه براي انسانهاي ديداري، شنيداري و حركتي، هر يك پيشبيني درستي ميكرده است.
9-توجه به جزئيات: گاهي نديدن يك جزء كوچك در يك پازل بزرگ، تمام زحمات را بر باد ميدهد. به همين دليل است كه ايشان قبل از هر سخنراني با دقت تمام جزئيات را بررسي ميكرده است.
10-تمرين بسيار زياد قبل از هر ارائه: يكي از افرادي كه تئوري دههزار ساعت دانيل لويتين را در صحنهي عمل بهكار گرفته است، استيو جابز است. بهراستي تبديل شدن به يك استاد تمام در سطح بينالمللي نياز به دههزار ساعت تمرين دارد.
11-بازارشناسي دقيق: شناخت نيازها و پاسخگويي به آنها با خواست جديد، سپس متقاضيسازي مشتريان بالقوه از رموز موفقيت استيو جابز بوده است.
12-شور و اشتياق: مگر ميشود يك سخنران باشي كه همه را شيفتهي بيانات و حركات خودت كني، اما شور و اشتياق نداشته باشي. برايم جالب بود كه استيو جابز حتي براي شور و اشتياق بيانيه داشته است.
13- داشتن روِيا: انسانهايي موفق ميشوند در كلاس جهاني مورد توجه قرار بگيرند كه اعتقاد داشته باشند آمدن آنها به اين جهان براي اين بوده است تا تغييراتي بزرگ بيافرينند. بنابراين، آنها چشمانداز و روِيا دارند، استيو نمونهي همين انسانها است.
14- داستانسرايي: امروز نوروماركتينگ بخوبي اثبات كرده است كه نقش استفاده از قصهگويي و داستانسرايي در جذب مخاطب و ماندگاري پيام در روح و جان او چقدر مهم است. در تمام ارائهي ناب استيو جابز اهميت داستانسرايي و بهكارگيري آنها براي تجسمسازي سازنده، نشان داده شده است.
15-توجه به فرهنگ: فرهنگ اشتراكات رفتاري و پنداري انسانها و بيتوجهي به فرهنگ مخاطبان هدف ما را به سرمنزل مقصود نميرساند، اين مهم را استيو جابز بخوبي ميدانسته، به همين جهت رعايت ميكرده است.
16- موقعيتشناسي: وقتي ميخواست درهمريختگي اپل را در قالب يك ساختار شكني نوآور نشان بدهد با لباس اسپرت متمايز (البته به چشمآور) در صحنهي سخنراني حاضر ميشد، اما وقتي ميخواست براي وام گرفتن به بانك برود، با كت و شلوار آراستهي گرانقيمت ديده ميشد.
17- فايده فروشي: او بخوبي واقف بوده است كه مخاطبان محصول نميخرند بلكه، فايدهي حاصل از محصول را ميخرند. از اين رو، به جاي تأكيد بر ويژگيها به منافعي كه محصولات براي مشتريان دارد، ميپرداخته است.
18- ارزيابي مستمر: او قبل از عرضهي هر محصول با بررسي نظرات بخش نمونهاي از مخاطبان، عملاً براي آن يك كلينيك محصول اجرا ميكرده است، و همينطور با بازبيني فيلمهاي سخنرانيهايش، به دنبال يافتن ايرادات براي برطرف كردن آنها در سخنرانيهاي بعدي بوده است.
19-موفقيتگرايي جامع: در مطالعهي احوالات انسانهاي موفق، در كلاس جهاني به شش ويژگي مشترك رسيدهام كه عبارتند از: هدفگرايي، مسألهگرايي، راهحلگرايي، اقدامگرايي، كيفيتگرايي و اصلاحگرايي. بهواقع استيو جابز تمام اين ويژگيهاي ششگانه را در پندار نيك، گفتار نيك و كردار نيك خودش بهكار ميگرفته است.
20-عامل عامل عاشق بودن: او همواره ياد ميگرفت و ميدانست يادگيري حد نهايت ندارد. اهل عمل و اجرا بود و پيوسته كار ميكرد و با تمام دلش در خدمت به بشريت عاشقانه زندگي كرد. پس او يك نمونهي عالي از انسانهاي عالم عامل عاشق بوده است.
از همكاران عزيزم احمد آخوندي، مدير تواناي انتشارات بازاريابي، و محسن جاويدمؤيد، سردبير داناي مجلهي "توسعه مهندسي بازار" كه در ويراستاري و تمامي مراحل نشر كتاب متحمل زحمات زيادي شدند، سپاسگزارم.
تقاضا ميكنم توصيه و نظرات خود را براي در نظر گرفتن جهت چاپهاي بعدي كتاب از طريق زير به ما برسانيد:
- سايت شخصي پرويز درگي: www.Dargi.ir
- نشاني اينترنتي: Info@TMBA.ir
- سايت انتشارات بازاريابي: Info@MarketingPublisher.ir
- نشاني اينترنتي: www.MarketingPublisher.ir
- نشاني انتشارات بازاريابي: تهران، خيابان آزادي (شرق به غرب)، بعد از خوش شمالي، كوچه نمايندگي، پلاك 1، واحد 10
- با شمارهي تلفكس: 66431461 (021)
- با شمارهي تلفنهاي: 66431637 (021) و 66434055 (021)
- با شمارهي تلفن همراه شخصيام: 091221994281
سبز باشید