وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

اثربخش‌ترین استراتژیهای تبلیغاتی(بخش اول) 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

اثربخش‌ترین استراتژیهای تبلیغاتی(بخش اول)

میهن، مینو، ویتانا، گرجی، ... که جزء  معدود برندهای نوستالژیک ما هستند هنوز هم با محصولات خاطره‌برانگیز خود موجی از شادی درون ما بوجود می‌آورند. چه کسی است که انیمیشن بچه گاو دوست داشتنی که بستنی میهن می خورد و به مادرش می گوید بستنی میهن از شیر او خوشمزه تر است را از یاد ببرد؟

به راستی استراتژی‌های تبلیغاتی پشت این برندها چیست؟ تبلیغات اثرگذار، یعنی تبلیغاتی که پس از سال‏ها هنوز به یادها مانده‌اند و بهره خاصی از یک ایده داشته‌اند، چه ویژگی‌هایی دارند؟

بدیهی است که در عصر رسانه و تبلیغات بسیاری از ما  طعمه‌ی راهبردهای تبلیغاتی یک شرکت یا بنگاه تجارتی شده‌ایم، استراتژیهایی که ما را به به خرید کالا یا خدمات آن شرکتها متمایل کرده‌اند. استراتژی حلقه مفقوده تبلیغات خلاق است.  استراتژی‌های تبلیغاتی، ابزارها و کمپین‌هایی هستند که موفقیت یا شکستت عملیات فروش و بازاریابی را رقم می‌زنند. استراتژی تبلیغات را می‌توان در چهار بعد در نظر گرفت: مخاطبان هدف، مفهوم محصول یا خدمت، رسانه ارتباط و پیام تبلیغاتی. در ادامه موثرترین و برترین روشهای تبلیغاتی برندهای مطرح را بررسی می‌کنیم که البته گفتنی است برخی از آنها ممکن است با اصول اخلاقی سازگار نباشد و ما به هیچ عنوان اجرای آنها را توصیه نمیکنیم چرا که دست آخر اعتماد وجه رایج در فعالیتهای اقتصادی و تجاری است:

برترین روش‌های تبلیغاتی

1. احساس برانگیز بودن

زمانی که یک شرکت بتواند در برابر مخاطبان خود جذابیت داشته و برای آن راه‌حلی ارائه کند، آنگاه میتواند وعده ‌دهد که محصولش می‌تواند هدف خاصی را برآورده کند یا عملکرد خاصی را انجام دهد. این عملکرد و یا هدف می‌تواند نیاز عاطفی فرد را در زمینه‌های زیر پاسخ گو باشد:

• احساس تعلق به یک گروه خاص یا احساس پذیرفته شدن.

• وعده احساس امنیت.

• وعده احساس جذابیت

• وعده مورد پذیرش خود قرار گرفتن

بسیاری از تبلیغات چی‌ها محصولات خود را با احساسات و خواسته هایی گره میزنند که مردم از زندگی خود می‌خواهند؛ مواردی مانند لوکس گرایی، ثروت، شهرت، زیبایی، خانواده، یا عشق. آنها این اطمینان را به مشتریانشان می‌دهند که با استفاده از محصو‌ل‌شان، میتوانند خواسته‌های این‌چنینی را محقق سازند. ادبیات روانشناسی دریافته شرایط احساسی همه مراحل تصمیم‌گیری در فرآیند خرید را تحت تاثیر قرار می‌دهد و احساسات نقشی کلیدی در هر نوع تصمیم تجاری یا اجتماعی دارد.

2. ترس

ترس نخستین انگیزه احساسی است. اگر مردم بدانند برداشتن یک گام خاص، باعث التیام ترس‌شان خواهد شد، انگیزه‌ای برای اقدام پیدا می‌کنند. ترس یکی از روشهای متداول برای اقناع بسیاری از مردم است. بطور مثال ممکن است برخی شرکتها اینگونه ادعا کنند که اگر از محصول یا خدمات‌شان استفاده نکنید، ممکن است اتفاقات خیلی بدی برای‌تان رخ دهد. مثلا اگر از این خمیردندان استفاده نکنید، دندان درد در آینده امانتان را خواهد برید. شرکت‌ها می‌دانند که مردم از برخی چیزها میترسند:

• جذاب نبودن، پذیرفته نشدن توسط دیگران، مورد تمسخر واقع شدن و یا احساس نا‌امنی کردن.

بطور مثال محصولات زیادی وعده می‌دهند که مثل آب خوردن و با کمترین هزینه شما را از شر چیزهایی مثل بوی ناخوشایند و زننده بدن، چربی‌ها یا موهای زائد خلاص می‌کنند. تمام این شعارها به فرد کمک میکند تا احساس جذاب‌تر بودن و پذیرفته شدن داشته باشد.

3. خانواده‌ی ایده‌آل

عموما تصویر خانواده‌ای که در آگهی‌های بازرگانی یا در تابلوها و بیلبردهای تبلیغاتی می‌بینیم،  متشکل از افراد جذابی است که به نظر می‌رسد در نهایت خوشبختی کاملا با یکدیگر همراه و همدل هستند و آب‌شان در یک جوب میرود. این یک استراتژی تبلیغاتی شناخته شده و محبوب برای نمایش اعضای یک خانواده‌ای ایده‌آل است، به این امید که مردم به این باور دست یابند که یک محصول و یا خدمت خاص برای آنها به همان صورت یک خانواده‌ی ایده‌آل را به وجود می‌آورد. تصویر خانواده در بسیاری از محصولات مرتبط با مسکن، بیمه، رستورانها، آژانسهای مسافرتی و ... بکار می‌رود.

4. عامل جذابیت

چه کسی هست که نخواهد جذاب و به قول جوانها باحال به نظر برسد و متخصصان تبلیغات هم به خوبی از این میل ما آگاهی دارند. به همین دلیل است که شرکتها سعی دارند به مخاطبانشان بقبولانند که اگر آنها از محصول‌شان استفاده نکنند، عوامل جذابیت خود را از دست خواهند داد.  

5. اسباب‌بازی‌های شگفت‌انگیز

داستان اسباب بازیها همیشه برای هر سنی جذاب بوده است. شخصیتهایی که در تبلیغات جان میگیرند و مثل انسانها قادرند دست به هر کار شگفت انگیزی بزنند، حال آنکه در واقعیت آنها موجوداتی بی‌جان و بازیچه دست هستند: اتومبیل‌هایی که تک‌چرخ می‌زنند، عروسک‌هایی که حرکت یا گریه می‌کنند یا هواپیماهایی که در آسمان حرکات نمایشی انجام میدهند. بازی و اسباب آن برای ما فارغ از هر سنی همانند آب است برای ماهی. ما بدون بازی و اسباب آن نمی توانیم به رشد متعادل و سازنده ای برسیم. اسباب بازی شوق زیستن را در وجود ما  برمی انگیزد و موجب پرورش قوای جسمی، ذهنی، روانی، عاطفی و اجتماعی می شود.

6. واژه‌های دوپهلو

تبلیغ‌کنندگان طبق قانون ملزم به بیان حقیقت در تبلیغات خود هستند. با این حال، آنها گاه دست به دامان کاماتی میشوند که میتواند گمراه کننده و دوپهلو باشد. کلماتی از قبیل طبیعی، جدید، بخشی از و ما به … شما اهمیت می‌دهیم برخی از این عبارات و واژگان دوپهلویی هستند که به طور معمول در تبلیغات استفاده می‌شوند و اثربخشی بالایی دارند.

۶. تخریب رقیب

چنانچه شرکتی نتواند ویژگی متمایزی از محصول خود را برجسته کند، گاه متوسل به تخریب رقیب میشود تا چهره‌ای موجه‌تر از خود به نمایش بگذارد.

۷. پیوندهای قلبی

این استراتژی تبلیغاتی شکلی از تبلیغات احساسی است و زمانی انجام می‌شود که یک شرکت از اشکال مختلف رسانه در جهت ایجاد حالتی عاطفی در شما به منظور ایجاد احساس خوشایند در مخاطب استفاده کند. به عنوان مثال، استفاده از تصاویر بانمک از کودکان و نوزادان یا از حیوانات کوچک می‌تواند احساسات مخاطب را تحت تاثیر خود قرار دهد. نورومارکتینگ نیز تاثیر بکارگیری این قبیل تصاویر بویژه عکسهای کودکان را مورد تاکید قرار داده است.

 

ادامه مطلب را فردا خواهیم خواند.

 

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.