چهلونهمین شمارهی توسعه مهندسی بازار منتشر شد
تازهترین شمارهی توسعه مهندسی بازار (سال دهم، شمارهی 49، خرداد و تیر 1395) منتشر شد. این شماره نیز حاوی تازهترین موضوعات بازاریابی ایران و جهان است در 80 صفحه، تمام گلاسه، تمام رنگی، به همراه یک فیلم آموزشی بازاریابی از دانشگاه هاروارد (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی).
علاقهمندان برای خرید مجله و اشتراک میتوانند با شمارههای 66475273(021) و 66477016 (021) در تهران تماس حاصل کنند.
توسعه مهندسي بازار در اين شماره (سال دهم، شمارهي 49، خرداد و تير 1395) موضوعات متنوعي را مورد توجه قرار داده است كه عبارتند از: بازاريابي و فروش، تبليغات، بستهبندي، نوروماركتينگ، مذاكره، برند، و...
با اين توضيح، به سراغ معرفي اين شمارهي نشريه ميرويم.
سرمقاله
"مصرف محصولات لوكس يكي از ملزومات مهم جامعهي مدرن است"، عنوان سرمقالهاي است كه پروفسور رالف واگنر، رئيس دانشكدهي اقتصاد دانشگاه كاسل آلمان، به درخواست همكارانم براي نشريهي توسعه مهندسي بازار تحرير كردند.
واگنر در اين سرمقاله نگاهي كوتاه اما جامع به مقولهي محصولات لوكس دارد و براي صاحبان محصولات لوكس در ايران توصيههايي كاربردي دارد از جمله آنكه محصولاتي كه در ايران گستردگي چنداني ندارند، اما در ساير نقاط دنيا به وفور وجود دارند و بالعكس، لوكس محسوب ميشوند.
وي توصيههايي در اين باره نيز دارد؛ براي مثال، ميراث فرهنگي، ابنيهي تاريخي و صنايع دستي موجود در ايران را فرصت بسيار مناسبي براي فعاليت در زمينهي محصولات لوكس نسبتاً ارزان معرفي ميكند.
نخست این سرمقاله را بخوانید و در صورت تمایل، به کتاب "استراتژی لوکسگرایی" با ترجمهی اینجانب (پرویز درگی) و همکارم (امیرحسین سرفرازیان) مراجعه کنید.
گفتوگوها
گفتوگو با صاحبنظران و بزرگان بازاريابي و فروش، بخش جداييناپذير مجلهي توسعه مهندسي بازار است. دليل آن نيز استقبال خوانندگان مجله از موضوعاتي است كه در قالب گفتوگو، كوتاه و گزيده از بزرگان بازاريابي و تبليغات قابل آموختن است.
توسعه مهندسي بازار در اين شماره، حاوي چند گفتوگو است كه عبارتند از:
گفتوگو با دكتر سريني پيلاي، مديرعامل گروه نوروبيزينس و استاد هاروارد
گفتوگو با مارگارت كين، مدير خلاقيت آژانس تبليغاتي ساچي اند ساچي
گفتوگو با ديويد سابل، توني گرينجر، و متيو گادفري، مديران آژانس تبليغاتي يانگ اند روبيكام (Rubicam& Young)
گفتوگوي نخست با دكتر سريني پيلاي، با تعريف نوروبيزينس و كاربردهاي آن در كسبوكارها شروع ميشود و در نهايت به ساير موضوعات اين حوزه، يعني نوروبيزينس ميپردازد؛ از جمله آنكه مديران با آگاهي و فراگيري دانش مغز چه دستاوردهايي ميتوانند داشته باشند و چگونه از آن در ارتقاي موقعيتهاي كسبوكاري بهره بگيرند.
ساير گفتوگوها در مورد تبليغات است و هركدام از زاويهاي خاص، موضوع تبليغات را مورد بررسي قرار ميدهند.
نوروماركتينگ، نوروليدرشيپ، نوروديزاين
جايگاه نوروماركتينگ در بازاريابي و فروش، امروزه پررنگتر از هر زمان ديگري شده است و هر روز نيز شاخهاي جديد از كاربرد علوم اعصاب (نوروساينس) در كسبوكارها رونمايي ميشود.
در اين شماره از توسعه مهندسي بازار، افزون بر نوروبيزينس كه در قالب گفتوگو با دكتر سريني پيلاي در صفحات 14 و 15 ميخوانيد، به دو موضوع ديگر از زيرمجموعهي علوم اعصاب پرداختهايم:
الف) نوروليدرشيپ
"قابليتهاي نوروليدر؛ رهبري دوستدار مغز"، مقالهاي است كه در صفحات 18 و 19 آن را بخوانيد.
گفتني آنكه رهبران با بهرهمندي از ظرفيتهاي نوروساينس در مديريت، ميتوانند محيطهاي كاري فراهم آورند كه دوستدار مغز باشد.
ب) نوروديزاين
ايدهي اصلي در نوروديزاين، شناخت كاركرد نواحي مختلف مغز در هنگام مواجهه با طراحي محصولات مختلف از جمله بستهبندي آنها است.
چه چيزي باعث ميشود كه بستهبندي واقعاً برجسته و منحصربهفرد باشد؟ براي ايجاد رفتار، تلقي، و يا احساس خاص در مشتريان از چه مواردي بايد استفاده كرد؟ بستهبندي چگونه ميتواند به وفاداري برند كمك كند؟ و... اگر به دنبال پاسخ اين پرسشها هستيد، به صفحات 52 و 53 مراجعه كنيد كه حاوي مطلبي است با عنوان "نوروديزاين: عصبشناسي در خدمت بستهبندي و طراحي محصول."
مذاكره
"مذاكره" با افراد و اشخاص در كشورهاي مختلف، همواره بخش ثابت مجلهي توسعه مهندسي بازار بوده است.
مذاكره با آلمانيها، سوئيسيها، تركيهايها، انگليسيها، اسپانياييها، اتريشيها، و... در شمارههاي قبلي به چاپ رسيدهاند. در اين شماره از مجله مذاكره با روسها آمده است كه در صفحات 58 و 59 درج شده است.
همچنين با موضوع زبان بدن در مذاكره در صفحات 56 و 57 آشنا ميشويد كه رعايت نكاتي ساده ميتواند به فروش بيشتر و مذاكرهي كسبوكاري موفقتر بينجامد.
قيمتگذاري، بازاريابي حسي، پرسشنامه، اخبار بازاريابي، و...
به روال معمول توسعه مهندسي بازار، در ساير صفحات نشريه با مجموعهي متنوعي از مطالب روبهرو خواهيد شد كه مطالعهي هركدام ميتواند به دانشي براي افزايش مهارتهاي علمي و عملي مديران و بازاريابان بينجامد.
همچنين فيلم بازاريابي هاروارد با عنوان "ذهن نوآور"، هديهي رايگان اين شماره از مجله است كه تقديم مشتركان مجله ميشود.اين فيلم براي ساير علاقهمندان به موضوعات بازاريابي و فروش نيز در دسترس و قابل خريداري است به قيمت 2 هزار تومان. تلفن فروشگاه انتشارات بازاريابي: 71 و 66408251 ، فروشگاه آنلاين انتشارات بازاريابي: www.MarketingShop.ir
همكاران اين شماره: دکتر عبدالحمید ابراهیمی، زهرا جورابلو، منیره محسنیفر، علی خادم، سیداحسان گلپرور، زینال سلمانپور، احمد محسنی، مهسا ساعدی، صالح سخندان، محمداسماعیل شکوریان، سهیل فروتن، رامین یوسفپور، حمید کلامی، سمیه عظیمی، بهاره راد، ابراهیم زارعپور، سعید خیرآبادی.
همکاران ویژه این شماره: دکتر علی بشارت (دانشگاه دنور ـ امریکا)، پروفسور رالف واگنر (دانشگاه کاسل آلمان)، دکتر مسعود نصرتآبادی.
گفتوگو با استادان خارجي و مدیران خارجی تبلیغات و بازاریابی (این شماره): سرینی پیلای (مدیرعامل گروه نوروبیزینس و استاد هاروارد)، مارگارت کین (مدیر خلاقیت آژانس تبلیغاتی ساچیاندساچی)، دیوید سابل، تونی گرینجر، متیو گادفری (مدیران آژانس تبلیغاتی یانگ اند روبیکام).
خبرنگاران: احمد آخوندی، محسن جاویدمؤید
سرويس بينالملل: سيداحسان گلپرور، زهرا جورابلو، محمدرضا حسنزاده جوانيان
اشتراك: مهديه خوشبخت
با تشكر از: دكتر مسعود حيدري، استاد سينا قربانلو، دكتر حسين وظيفهدوست، دكتر حميدرضا ايراني، دكتر رضا اكبرياصل، دكتر محمدعلي عبدالوند، دكتر شهباز برآهويي، دكتر شهرزاد چيتساز، دكتر فرشاد تجّاري، دكتر حميد قاسمي، دكتر محمدعلي قره، دكتر سارا كشكر، دكتر كامبيز حيدرزاده، دكتر بهرام خيري، ابراهيم زارعپور، دكتر امين اسداللهي، دكتر فريز طاهريكيا.
با تشكر از: مركز مطالعات بازاريابي ايران، دپارتمان نوروماركتينگ، فروشگاه انتشارات بازاریابی.
با تشكر از ناشران بازاريابي: فوژان، رسا، ترمه، نسل نواندیش، آترا، آرنا، فاطمی، مبلغان، نشر علم، آموخته، نیاز دانش، بازاریابی.
شایستهی یادآوری است برای سفارش آگهی، خرید یا اشتراک مجله توسعه مهندسی بازار میتوانید به نشانی www.marketingshop.ir مراجعه کنید یا با شماره تلفنهای 66475273(021) و 66477016 (021) تماس بگیرید.
سبز باشید