وبسایت شخصی پرویز درگی معلم بازاریابی

چرا باید بتمن باشیم و نه سوپرمن 27 تیر
admin لایک 0 دیدگاه

چرا باید بتمن باشیم و نه سوپرمن

در ساعت ۱۰:۴۷ دقیقه‌ی شب، خیّری ثروتمند به نام توماس وین به همراه همسرش مارتا و پسرشان بروس، از سالن سینما بیرون می‌آیند. وقتی پا به کوچه‌ی «پارک رو Park Row» کوچه‌ی پشتی سالن (که در حال حاضر با نام «کوچه‌ی جنایت Crime Alley» شناخته می‌شود) می‌گذارند، با تبهکاری به نام «جو چیل» رو به رو می‌شوند. او اسلحه به دست از درون سایه به آن‌ها نزدیک می‌شود تا گردنبند مروارید مارتا را سرقت کند. توماس برای محافظت از همسرش مداخله می‌کند اما تیر می‌خورد. مارتا جیغ می‌کشد، چیل در حالی که فریاد می زند:«این خفه‌ات می کنه!» به مارتا نیز شلیک می‌کند. بروس که از مرگ والدینش شوکه شده بود، هیچ‌گاه به حالت قبل برنمی‌گردد. بعد از این اتفاق، خدمتکار وفادار و عاقل خانواده‌ی وین به نام «آلفرد پنی‌ورث» بروس را بزرگ می‌کند. بروس نه تنها ثروت عظیمی را به ارث می‌برد بلکه شرکت پدرش یعنی «صنایع وین» نیز به او می‌رسد. بروس بر سر قبر والدین خود، از صمیم قلب سوگند می‌خورد که انتقام مرگ آن‌ها را بگیرد. این قصه زندگی بتمن است.

بتمن یا مرد خفاشی ابرقهرمانی خیالی در کمیک‌بوک‌های منتشر شده توسط شرکت آمریکایی دی‌سی کامیکس است که تاکنون در چندین فیلم، سریال و بازی حضور یافته است. این شخصیت توسط باب کین (نقاش) و بیل فینگر (نویسنده) خلق شد و اولین بار در شماره ۲۷ کمیک‌های کارآگاهی (مه ۱۹۳۹) حضور یافت. به این شخصیت با القابی مانند «مبارز شنل‌پوش»، «شوالیه تاریکی» و «بزرگ‌ترین کارآگاه دنیا» نیز اشاره می‌شود.

بروس وین هویت مخفی‌شده پشت نقاب بتمن است. بروس وین میلیونر، تاجر و خیر آمریکایی است. والدین او در کودکی جلوی چشمان او به قتل رسیدند و از آن زمان، وی قسم خورد که از تبهکاران انتقام بگیرد و عدالت را به جامعه بازگرداند. وین تمرینات بدنی و فکری ویژه‌ای را پشت سر گذاشت و با لباسی ایده گرفته از خفاش، به مبارزه با جنایت‌کاران می‌پردازد. بتمن در شهر خیالی گاتهام سیتی به فعالیت می‌پردازد و در مبارزه‌اش با جرم و جنایت افرادی او را یاری می‌کنند: رابین، خدمتکارش آلفرد پنی‌ورث، کمیسر پلیس جیم گوردون و بت‌گرل. او با انواع مختلفی از خلافکاران مبارزه می‌کند که به آن‌ها «گالری مجرمین» نیز گفته می‌شود از جمله: جوکر، پنگوئن، ریدلر، زن گربه‌ای، آقای فریز، دوچهره، راس‌الغول و مترسک. بر خلاف اغلب ابرقهرمانان، او دارای ابرقدرت نیست و از هوش، مهارت‌های کارآگاهی، علم و فناوری، ثروت، شجاعت، هنرهای رزمی، اراده‌ای تسخیرناپذیر، ترس و ارعاب برای مبارزه با جنایت‌کاران استفاده می‌کند.

و اما ابرقهرمان دیگر که همیشه دوشادوش بتمن بوده و گاه به تیپ و تاپ هم زده اند سوپرمن ست. در نوزادی توسط سفینه‌ای از سیاره‌ی محکوم به فنای کریپتون به زمین فرستاده می‌شود، کال ال (Kal-El) توسط خانواده‌ی مهربان کنت به فرزندخواندگی پذیرفته و با نام کلارک کنت Clark Kent در منطقه‌ی مرکزی آمریکا بزرگ می‌شود. از طریق قدرت بسیار زیاد ابرانسانیش که نیروی خورشید به او داده بود، کلارک تبدیل به سوپرمن می‌شود تا از بشریت در مقابل تهدیدات مختلف در کنار حقیقت، و عدالت پشتیبانی و دفاع کند.

اما از بین این دو ابرقهرمان بتمن همیشه طرفداران بیشتری داشته است. اما چرا؟ در ادامه میخوانیم.

1.بتمن مجبور است برای رسیدن به اهداف خود عرق بریزد و تلاش کند

یکی از آزاردهنده ترین ویزگیهای سوپرمن این است که او قدرتی مافوق تصور دارد. او تخریب ناپذیر است و تنها کافی است که اراده کند تا به آنچه دوست دارد دست یابد. 

اما آن چیزی که بیشتر سوپرمن را به شخصیتی اعصاب خورد کن تبدیل کرده این است که او علی رغم تواناییش در استراق سمع در سراسر منظومه و شنیدن آن چیزی که مایل به شنیدن آن است؛ توانایی انجام همزمان چندین کار با نهایت سرعت؛ مطالعه پیچیده ترین کتابها در کسری از ثانیه؛ انجماد یا ذوب اجسام؛ و تونایی حرکت برق اسا و همچنین توانایی پرواز؛.. اما هنوز نتوانسته جهان را از لوث جرم و جنایت پاک کند و حتی اختیار خلافکارهای شهر خودش را نیز ندارد.

اما در مقابل بتمن موجودی آسیب پذیر اما متکی بر خود استْ او از مردم و برای مردم است. او مجبور است برای شکست دادن دشمنان بشریت تلاش کنید، هرچند که مثل همه ما گاهی نا امید میشود و بعضی وقت ها انگیزه اش را از دست میدهد و به خانه اش برمیگردد. بتمن میداند کامل نیست برای همین از حداکثر امکانات و همچنین قدرت ذهن خود استفاده میکند. احتمالا سوپرمنهای زیادی را در اطراف خود میشناسید که با وجود توانمندیهای فراوان قادر به کسب دستاورد خاصی نیستند. 

بتمن برای کنترل شهر خود گاتهام از مغزافزار و تکنولوزیهای ساخت بشر استفاده میکند اما سوپرمن تنها متکی بر زور و قدرتهای مافوق بشری است.

مشتری به دنبال سوپرمنها نیست بلکه او در پی بتمن است. کسی که بتواند با وجود تمام نواقص و کاستیهایش تجربه خوبی برای مشتری بسازد. کسی که برای کسب توانمندی بها پرداخته؛ با چالشهای متعدد مواجه شده و مجبور بوده یک تنه از سد مشکلات عبور کند. مخاطب با چنین شخصیتی ارتباط بیشتری برقرار میکند و به او اطمینان بیشتری دارد چرا که او را از جنس خود میداند. به بیان دیگرْ بتمن باورپذیر است اما سوپرمن نه. اگر مایل بودید داستان برند خود را بسازید این نکته را در نظر قرار دهید که باورپذیری اصلی بدیهی و مهم در ایجاد برندی متمایز است. 

بعلاوه بتمن رگ و ریشه مشخصی داردْ چیزی که از یک برند عاملی اثرگذار میسازد. اما این مورد درخصوص سوپرمن چندان صادق نیست ما نمیدانیم که او سر و کله اش از کجا پیدا شده اصلا قبلا چه بوده و چه شده و برای چه آمده؟ اما بتمن برندی شفاف دارد که آغاز آن مشخص و هدفی روشن دارد. بتمن آمده تا به مردم کمک کند بنابراین مردم او را  بخاطر نیت صادقانه اش دوست دارند. قصد، نیت و ریشه اصلی فعالیت هایتان را شفاف سازی کنید .

 

2.بتمن گل بی خار نیست

بتمن یک انسان عادی در لباس مبدل خفاشی است. او این لباس را تن میکند تا مردم او را نشناسند.   بتمن در جنگ با دشمنانش زخمی میشود؛ و حتی بارها تا پای مرگ پیش میرود. اما سوپرمن گویی ابرانسان کاملی است که هیچ نقطه ضعفی ندارد. تلاش برای بی نقص بودن بازاریابی را نیز به ورطه نیستی و نابودی میکشد. مشتری انتظار ندارد که ما بی نقص باشیم. هرچند که ممکن است بازخورد منفی بدهد اما بازخورد منفی مشتري باعث شكست شما نمي‌شود، بلکه بي‌توجهي به آن است که باعث شكست شما مي‌شود. پس هدف اصلي خود را فقط با موفقيت يا شكست نسنجيد. پ این رویکرد باعث به وجود آمدن مشتري‌های وفادار مي‌شود، آنها را حمایت کنید؛ و تمام تلاشتان بر ایجاد تجربه ای خوشایند و متمایز برای آنها متمرکز شود نه کمال. مردم از ما انتظار کمال ندارند. انتظار آن‌ها این است که مسئولیت اتفاقات خوب یا بدی که هنگام تجربه محصول برای مشتری رخ می‌دهد را بپذیریم.

 

3.بتمن فرصت یاب است

بتمن خوش شانس است. من پرویز درگی بارها گفته ام که شانس، محل تلاقی فرصت و آمادگی است. البته بتمن عامل بوجود آمدن فرصتها نیست، بلکه فرصتها از تغییر و تحول محیط بوجود می آیند.فرصت عبارت است از منفعتی که آماده نیست؛ در واقع آمادگی سبب می شود از فرصت ها بیشتر استفاده کنیم. بازاریابی نیز علم و هنر دیدن، پروراندن، و استفاده از فرصت هاست.

او ذهن فرصت سنج، چشم فرصت بين، و گوش فرصت شنو دارد،  بتمن؛ محيط، شرايط، و مسائل پيرامون خود را به خوبي مي شناسد،  و  ويژگي هاي انسانهای فرصت ياب، به اسانی در او دیده میشوند:

- نارضايتي مثبت

- دانش دوست و دانش خواه

- تيزبين و ريزبين

- جاه طلب

- سخت کوش و مرد عمل بودن

- پيگير و خستگي ناپذير

- تواضع قابل احترام

در نقطه مقابل سوپرمن در تمام مبارزات خود درحال استفاده از زور ماورای انسانی اش استْ برخلاف بتمن که معمولا با استفاده از قدرت فکر خود دشمنانش را به تله می اندازد . بتمن سمبل یک انسان کارآفرین که از فرصت ها استفاده میکند تا موفق شود.

 

با بهره گیری از منبع زیر:

https://blog.kissmetrics.com/superhero-conversion-rates/

سبز باشید

 

درباره وبلاگ
من نوشتن را دوست دارم هر روز می نویسم .با بنیان گذاری TMBA و زیر مجموعه های آن شامل : آموزشگاه بازارسازان،شرکت نوربیز، کانون تبلیغاتی ضمیر بازار، مجله بازار یاب بازارساز، مجله TMBA، انتشارت بازاریابی، فروشگاه کتاب، دپارتمان مشاوره، دپارتمان تحقیقات بازاریابی و... سعی کرده ام با همراهی همکارن صمیمی در نهایت توان در خدمتگزاری به جامعه کار و کسب ایران بکوشم.